14-10-2003
Nissan X-TRAIL compleet vernieuwd
Ruim twee jaar na de introductie van de X-TRAIL presenteert Nissan het
uitgebreid vernieuwde model. Een opgefrist design en talrijke
innovatieve vernieuwingen maken van deze tweede generatie X-TRAIL
opnieuw een belangrijke speler in de top van zijn segment.
Sinds zijn lancering halverwege 2001 is de X-TRAIL één van de
bestverkochte 4x4s in Europa. In de eerste vijf maanden van 2003
verkocht Nissan zelfs 45 procent meer exemplaren dan in dezelfde
periode in 2002. Voor 2004 verwacht Nissan dat 10 procent marktaandeel
in het segment kan worden behaald, mede doordat de 4x4-markt in Europa
zal stijgen tot een half miljoen exemplaren.
Nieuwe common-rail dieselmotor
De komst van de 2.2 dCi-motor is één van de belangrijkste noviteiten
in het X-TRAIL-gamma. Deze dieselmotor maakt gebruik van de nieuwste
generatie common-rail en hogedruk brandstofinjectoren en heeft een
variabele turbo met grote intercooler. Al deze moderne techniek zorgt
ervoor dat de nieuwe krachtbron de 114 pk en 270 Nm van de vorige
X-TRAIL ruim overtreft. De 2.2 dCi levert namelijk 136 pk/100 kW aan
vermogen en heeft een gigantisch koppel van 314 Nm.
Dankzij dit grote vermogen levert de X-TRAIL 2.2 dCi uitmuntende
prestaties. Zo is de topsnelheid toegenomen van 172 km/uur tot 180
km/uur en duurt de sprint van 0 naar 100 km/uur nu nog maar 11,5
seconden. Het riante koppel op lage toerentallen en de verfijnde
loopkarakteristiek van de motor maakt de X-TRAIL makkelijker te rijden
in de stad.
Ondanks het toegenomen motorvermogen gaat de X-TRAIL 2.2 dCi zuinig om
met brandstof: hij verbruikt gemiddeld 7,2 liter per 100 kilometer en
heeft een CO2-uitstoot van 190 g/km.
ALL MODE 4x4-systeem
Nissans ALL MODE 4x4-systeem laat de X-TRAIL zijn talenten etaleren op
het gebied van handelbaarheid op de gebaande wegen. Maar ook naast de
gebaande wegen biedt het systeem uitzonderlijke voordelen. ALL MODE
schakelt tijdens het rijden automatisch van 2WD naar 4WD al naar
gelang de wegcondities. Informatie over het wegdek verzamelt het
systeem met behulp van sensoren.
ESP+
Het ESP+ zal vooral de dynamische X-TRAIL-bestuurder aanspreken. Het
systeem bestaat uit tractiecontrole en een stabiliteitssysteem.
Wanneer deze elektronica signaleert dat één of meerdere wielen grip
verliezen, dan worden deze wielen door gebruik van de remmen en het
aanpassen van het motorkoppel afgeremd. ESP+ wordt gecombineerd met
een antiblokkeer-remsysteem (ABS) en elektronische remdistributie
(EBD), wat zorgt voor een extra korte remweg.
Nieuw design exterieur
De vernieuwde X-TRAIL kan van buiten worden herkend aan subtiele
details. De grille, de voor- en achterbumpers en de achterlichten zijn
opnieuw vormgegeven. Bovendien zijn de voor- en achterbumper
compacter, waardoor de overhang is gereduceerd.
De praktische dakrails hebben een extra functie gekregen. Net als bij
het originele X-TRAIL-concept dat op de Autosalon in Parijs 2000
debuteerde, zit nu aan weerszijden op voorkant van de dakrails
verlichting. Deze lampen zijn hoofdzakelijk bedoeld voor gebruik in
het terrein en werken alleen in combinatie met grootlicht.
Volledig herzien interieur
Eén van de uitgebreide veranderingen behelst het interieur, dat
volledig herzien is. Het is niet alleen functioneel, maar ook voorzien
van handige noviteiten. Kenmerkend zijn de bekerhouders in de
middenconsole, die verwarmd en gekoeld kunnen worden. Het grote
handschoenenvak biedt volop ruimte aan wegenkaarten en andere spullen.
De ronde bedieningsknoppen voor de klimaatregeling zijn ergonomisch
goed doordacht.
Beide voorstoelen hebben actieve hoofdsteunen om een whiplash te
voorkomen. In de X-TRAIL in Elegance-uitvoering zijn de voorstoelen
elektrisch verstelbaar en voorzien van zeer soepel leer. De kwaliteit
straalt van de gebruikte interieurmaterialen af. De bekledingstof
voelt niet alleen beter aan, maar dempt eveneens beter. Mede daardoor
is het geluidsniveau in het interieur aanmerkelijk lager dan bij de
eerste generatie X-TRAIL.
DVD-navigatiesysteem
Voor het eerst is er ook een DVD-navigatiesysteem in de X-TRAIL
verkrijgbaar. Het systeem bevat gedetailleerde wegenkaarten van
Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, de
Benelux, Engeland, Denemarken en Zweden en geeft deze weer op een
7-inch beeldscherm dat geïntegreerd is in het midden van de
middenconsole. Het systeem laat de route en de kaarten duidelijk en
helder zien in fullcolour.
Prijs
De nieuwe Nissan X-TRAIL is leverbaar vanaf januari 2004 en de vanaf
prijs bedraagt 29.995,= incl. BTW/BPM
AutoRai