De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
VVA. 2003/2857
datum
14-10-2003
onderwerp
LNV Consumentenplatform
TRC 2003/7850
bijlagen
---
Geachte Voorzitter,
1. Inleiding
Hierbij informeer ik u over de voortgang omtrent het LNV
Consumentenplatform. Het LNV Consumentenplatform is opgericht op 18
april 2002. Op 12 juli 2002 bent u per brief geïnformeerd over de
installatie van het platform en beleidssuggesties die het ministerie
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft opgepikt naar
aanleiding van de eerste bijeenkomst.
Het LNV Consumentenplatform heeft tot doel zicht te krijgen op opinies
en overwegingen van consumenten en huidig LNV-beleid te toetsen bij
consumenten. Dit doet het Consumentenplatform door consumentenaspecten
van de beleidsthema's van LNV scherper te formuleren, om daarmee het
ministerie van LNV in staat te stellen deze in haar beleid te
betrekken.
Het Consumentenplatform bestaat uit twintig leden die affiniteit
hebben met voeding en/of consumentengedrag. Het platform komt drie
keer per jaar bijeen om een beleidsthema te bespreken. Bijeenkomsten
van het Consumentenplatform worden grondig voorbereid met behulp van
enquêtes en gesprekken met specifieke groepen consumenten. Voor een
uitgebreidere beschrijving van de opzet en procedures verwijs ik u
naar bijlage 1.
datum
14-10-2003
kenmerk
VVA. 2003/2857
bijlage
2. Stand van zaken
Sinds de oprichting is het Consumentenplatform vijf keer
bijeengekomen. Hierbij stonden de volgende beleidsthema's centraal.
* Waar komt mijn vlees vandaan? (april 2002)
* Kiezen voor groenten en fruit. (september 2002)
* Genetische modificatie en voedsel, weet u wat dat is? (november
2002)
* Vis, als het maar verantwoord is! (maart 2003)
* De prijs van duurzame voedselproductie. (juni 2003)
Over het beleidsmatige vervolg van de eerste drie bijeenkomsten is
inmiddels een besluit gevallen. De vervolgstappen wil ik in deze brief
aan u toelichten.
Waar komt mijn vlees vandaan?
* Openbaarmaking controles in de vleesketen. Het Consumentenplatform
zou graag zien dat controles in de vleesketen openbaar worden
gemaakt voor het publiek. Dit stelt consumenten in staat om
hiermee rekening te houden bij hun aankopen. Hiertoe is het
project 'kijkje in de keten' gestart. Het ministerie van LNV is
samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties
nagegaan hoe controleresultaten uit de vleesketen openbaar kunnen
worden gemaakt. Na juridische onderbouwing van de verschillende
beleidsopties zal een keuze worden gemaakt met betrekking tot
verdere uitwerking.
* Beantwoorden van de informatievraag van de consument.
Het Consumentenplatform is van mening dat consumenten behoefte
hebben aan informatie over kwaliteit, bewaarwijze, hygiëne en
bereidingswijze van hun vlees. Deze informatie zou men bij
voorkeur direct (bij aankoop, op etiket of schap) beschikbaar
hebben. Daarnaast zouden consumenten gediend zijn met informatie
over productiewijze, herkomst en specifieke zaken. Deze informatie
zou men graag indirect (internet, brochures, klantenservice)
beschikbaar hebben. Op dit moment wordt samen met de sector in het
project Ketentransparantie nagegaan hoe deelnemende bedrijven die
beschikken over een aan producten en processen gekoppeld
informatiesysteem dit kunnen koppelen aan een centrale
informatie-infrastructuur ten behoeve van zowel het bedrijfsleven,
de overheid als de consument. Het programma wacht nog op
goedkeuring uit Brussel in het kader van de verplichte
steunmelding.
* Inzichtelijk maken en terugdringen van het aantal keurmerken.
Het Consumentenplatform constateert dat er sprake is van een
onoverzichtelijk groot aantal keurmerken. Ook is de betekenis van
deze keurmerken niet altijd goed duidelijk. Het platform heeft
geadviseerd om na te gaan of het mogelijk is het aantal keurmerken
voor de consument terug te dringen en de betekenis hiervan voor
consumenten inzichtelijker te maken. Dit heeft geresulteerd in
onderzoek naar verschillende beleidsopties. Op basis van deze
uitwerking en de beschikbare middelen is gekozen om concreet te
gaan werken aan verbetering van de transparantie en het mogelijk
beperken van het aantal van bestaande keurmerken. De voorkeur gaat
hierbij uit naar een website.
Kiezen voor groenten en fruit.
* Nagaan risico's micro-organismen in voorgesneden groenten en
eventuele ketenaanpak.
Uit onderzoek van de Keuringsdienst van Waren is gebleken dat
voorgesneden groenten gevoeliger zijn voor bacteriegroei. Bij
bespreking van het thema 'Kiezen voor Groenten en Fruit' heeft het
LNV Consumentenplatform geadviseerd om er als overheid voor te
zorgen dat voorgesneden groenten veilig door de consument gegeten
kunnen worden. Hiertoe zal worden nagegaan wat de risico's zijn
en, indien er sprake is van risico's, zal samen met de keten
worden gezocht naar oplossingen.
Genetische modificatie en voedsel, weet u wat dat is?
* Communicatiestrategie genetisch gemodificeerd voedsel.
De tijdelijke commissie Biotechnologie en Voedsel heeft in 2002 op
basis van een publiek debat 'Eten en Genen' onder meer geadviseerd
om beter te communiceren over genetisch gemodificeerd voedsel
richting de consument.
In het Consumentenplatform is besproken hoe dit gestalte zou
kunnen krijgen. Hieruit kwam naar voren dat het beleid van de
overheid beter voor het voetlicht gebracht moet worden met een
duidelijke communicatiestrategie. Hierbij valt te denken aan de
wijze waarop regelgeving tot stand komt en wordt gehandhaafd. Het
Consumentenplatform noemde hierbij de communicatie over aankomende
Europese etiketteringsrichtlijnen voor genetisch gemodificeerde
producten. Als de overheid met bepaalde waarborgen genetisch
gemodificeerd voedsel toestaat, dient ze hier ook helder over te
communiceren. Op die manier worden consumenten in staat gesteld
eigen keuzes te maken. Op dit moment wordt departementaal en
interdepartementaal nagegaan hoe de communicatie over
beleidsmatige aspecten van genetisch gemodificeerd voedsel kan
worden verbeterd. Het Voedingscentrum en de Voedsel- en Waren
Autoriteit zijn op dit ogenblik ook bezig met de uitwerking van
een communicatieplan rond biotechnologie. Naast algemene aspecten
zal daarin ook aandacht worden besteed aan etikettering.
Na de bovenstaande bijeenkomsten heeft het Consumentenplatform in
maart 2003 gesproken over de visserij en viskweek. In juni 2003 sprak
het Consumentenplatform over de prijs die boeren krijgen voor hun
producten en de effecten hiervan op de totstandkoming van duurzame
voedselproductie. In de laatste bijeenkomst van het
Consumentenplatform stond 'ons voedsel in de toekomst' centraal. Over
de uitkomsten van deze bijeenkomsten zal ik u nader informeren als
deze beleidsadviezen zijn uitgewerkt in beleid.
3. Evaluatie
In de periode september 2002 tot en met januari 2003 is het
Consumentenplatform geëvalueerd onder leiding van de Universiteit
Twente. Uit het onderzoek blijkt dat het platform goed aan de
verwachtingen voldoet. De vooraf uitgesproken verwachtingen zijn in
hoge mate gerealiseerd. In hun aanbevelingen doen de onderzoekers ook
suggesties om het platform te optimaliseren. Hierbij denken de
onderzoekers aan het vergroten van de publiciteit over het platform en
het betrekken van interne en externe partijen die bij de geagendeerde
beleidsthema's betrokken zijn. Het ministerie heeft naar aanleiding
van deze evaluatie besloten de publiciteit over het platform te
vergroten en de betrokken partijen beter op de hoogte te houden van de
vorderingen in het platform.
4. Vervolg in 2004
Leden van het Consumentenplatform kiezen zelf de thema's die zij
willen bespreken. De volgende onderwerpen staan voor 2004 op de
agenda:
* Risicoperceptie.
* Van duurzame productie naar consumptie.
* Natuurlijkheid.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Bijlage:
Het LNV Consumentenplatform - Vernieuwend werken (PDF-formaat, 160 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
http://www.minlnv.nl/infomart...2003/par03294.htm
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit