Persberichten
13-10-2003
Antwoorden op schriftelijke vragen CDA fractie over renovatie
Koningshof
Naar aanleiding van schriftelijke vragen die door fractie van het
Christen Democratisch Appel zijn gesteld aan het college van
burgemeester en wethouders over de renovatie het ontmoetingscentrum de
Koningshof in de gemeente Maassluis heeft het college een
antwoordschrijven verzonden. Het college beantwoordt de vragen van de
fractie van het CDA als volgt:
Vraag 1
Optisport, de beoogde exploitant van het te renoveren
Ontmoetingscentrum Koningshof, heeft destijds in overleg met de
huidige gebruikers van Koningshof een Programma van Eisen opgesteld.
Nu Optisport als toekomstig exploitant heeft afgehaakt, vragen wij ons
af of dit Programma van Eisen onverkort blijft gehandhaafd. Indien dit
niet zo is, wat zijn dan
hiervan de consequenties qua opzet, inrichting en exploitatie van het
gebouw?
Antwoord:
Het Programma van Eisen blijft praktisch onveranderd.
In het Programma van Eisen zijn de wensen van de (vaste) huurders van
Koningshof opgenomen met betrekking tot de te renoveren Koningshof. Op
basis van dit Programma van Eisen heeft de architect het ontwerp voor
de nieuwe Koningshof gemaakt.
Optisport heeft in het Programma van Eisen uiteraard ook zijn eigen
wensen met betrekking tot de renovatie opgenomen, in nauw overleg met
de bedrijfsleider van Koningshof.
Deze eisen van Optisport hadden met name betrekking op het
horecagedeelte van de Koningshof.
In nauwe samenspraak met de voorzitter van de Stichting
Ontmoetingscentrum Maassluis-west (Koningshof), de heer C.M.W. van der
Pol, onderzoeken wij thans, na het afhaken van Optisport, de
mogelijkheid om een (nieuwe) stichting met 3, hooguit 4 professionele
bestuurders op te richten.
De huidige personeelsleden zullen in dienst zijn van deze stichting en
de Koningshof feitelijk exploiteren. De vernieuwde of nieuwe stichting
zal, gelijk Optisport, de werkgeversrol vervullen en het gebouw
Koningshof huren.
Juist vanwege het feit dat de huidige bedrijfsleiding al sedert vele
jaren op een zo optimaal mogelijke wijze Koningshof exploiteert, zijn
klanten kent en goed inzicht heeft in de marktomstandigheden voor de
verhuur van zalen in Maassluis en de directe omgeving hebben wij er
alle vertrouwen in dat ook in de toekomst de exploitatiemogelijkheden
van Koningshof zo optimaal mogelijk benut zullen worden.
Er is echter één verschil te noemen.
Optisport zou zorgdragen voor de investeringen in de keukenapparatuur
en in de inventaris van het Atrium. Bij het aangeven van de huursom
heeft Optisport met de rente en afschrijving van deze investering
rekening gehouden.
In de thans ontstane situatie zal de (nieuwe) stichting deze
investering moeten doen, dan wel de gemeente, waarbij de rente en de
afschrijving van deze investering in de laatste situatie bovenop de in
rekening te brengen huursom komt.
De bedrijfsleider van Koningshof heeft ons medegedeeld dat volstaan
kan worden met een minder uitgebreide en luxueuzere keukeninrichting,
vergeleken met de plannen van Optisport. Naar verwachting zullen de
investeringskosten voor de keuken en de inrichting van het Atrium
ongeveer 200.000,- bedragen. Het door de gemeenteraad beschikbaar
gestelde krediet biedt, zie hieronder, gezien het
aanbestedingsresultaat, hiervoor voorlopig voldoende ruimte. In
overleg met de nieuwe stichting/exploitant zal nader bepaald moeten
worden op welke wijze deze kosten gedekt worden.
Vraag 2
Bij de gevoerde besprekingen rond de renovatie van Koningshof is
steeds als uitgangspunt gehanteerd dat een negatief exploitatiesaldo
niet aanvaardbaar is. Geldt dit uitgangspunt ook bij de gedachte
alternatieve exploitatie-mogelijkheden zoals een op te richten
(nieuwe) Stichting, waar u in de brief over spreekt?
Antwoord:
Ja. Wij stellen ons op het standpunt dat de huursom tenminste de
jaarlijks door de gemeente te betalen eigenaarslasten, zoals
verzekeringen en OZB, zal moeten dekken. Dit is een bedrag van
ongeveer 15.000,-, eventueel te vermeerderen met de rente en
afschrijving van de keukeninventaris en de inrichting van het Atrium.
Vraag 3
De opbrengst van de woningen rondom het gerenoveerde
Ontmoetingscentrum (de zgn. schil rondom Koningshof) is één van de
niet onaanzienlijke kostendragers voor de renovatie.
In het raadsvoorstel van 10 december 2002 wordt gesproken over een
aantal parkwoningen met halfverdiepte parkeerplaatsen. Is deze opzet
nog steeds van kracht? Zo niet, kunnen hier dan consequenties uit
voortvloeien die de financiering van de renovatie nadelig gaan
beïnvloeden?
Antwoord:
Ja, deze opzet is nog steeds van kracht, met dien verstande dat de
gemeenteraad op 11 februari 2003 besloten heeft, gehoord protesten van
omwonenden, om de renovatie van het ontmoetingscentrum Koningshof aan
de Uiverlaan los te koppelen van de voorgenomen bouw van woningen
rondom de grote zaal van Koningshof.
Juist vanwege het feit dat de gemeenteraad meerdere keren er bij ons
op aangedrongen heeft om enerzijds in een zo vroeg mogelijk stadium te
overleggen met omwonenden over voorgenomen bouwplannen en anderzijds
om de gemeenteraad ook alternatieve voorstellen voor te leggen hebben
wij u in de raadsinformatie brief d.d. 5 september 2003 het volgende
procedure-voorstel geschetst:
Ontwikkeling van de schil rond de grote zaal van Koningshof, overleg
met omwonenden
In uw vergadering van 11 februari 2003 heeft u besloten om geen
voorbereidingsbesluit te nemen over de ontwikkeling van de zg. schil
(bouw parkwoningen) rondom de grote zaal van Koningshof en de
renovatie van Koningshof los te koppelen van de bouw van deze schil.
Aanleiding voor dit besluit was dat er door de bewoners in het
Lepelaarplantsoen bezwaren waren geuit, niet tegen de voorgenomen
renovatie van Koningshof, maar tegen de bouw van woningen rondom de
grote zaal van Koningshof.
Daarnaast waren/zijn de bewoners van mening dat zij onvoldoende
betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de plannen voor deze
schil rondom de grote zaal van Koningshof.
Op 10 juni 2003 hebben wij besloten om de discussie met de omwonenden
over de invulling van de schil rondom de grote zaal van Koningshof
opnieuw te starten en de volgende procedure te volgen:
1. de fase van communicatie over en weer met omwonenden en
belanghebbenden
In een vroegtijdig stadium, nog voordat er beslissingen genomen zijn,
zullen omwonenden en andere direct belanghebbenden uitgenodigd worden
om ideeën, wensen, suggesties, kenbaar te maken ten aanzien van de
mogelijke invulling van de schil. Zij worden uitgenodigd voor een
discussie/info-avond begin september waarin de schil rondom Koningshof
ter discussie staat. Voor alle helderheid merken wij op dat het niet
bebouwen van de schil voor ons geen optie is; in de financiële opzet
voor de renovatie van Koningshof is rekening gehouden met een
opbrengst uit de ontwikkeling van de schil.
2. Fase van raadsconsultatie
Eerst na de reactie, suggesties en opmerkingen van de omwonenden en
andere belanghebbenden zullen één of meerdere alternatieven door het
college verder uitgewerkt worden en aan de gemeenteraad in een
raadsconsultatiebrief voorgelegd worden.
Zo mogelijk zullen daarbij beleidsalternatieven opgenomen worden. Bij
de discussies over deze beleidsalternatieven worden de opvattingen en
suggesties van de omwonenden en belanghebbenden meegewogen.
De discussie binnen de gemeenteraad (commissie) zou vervolgens
aanleiding kunnen zijn (afhankelijk van het gekozen alternatief) om
een artikel 19 WRO procedure te starten.
3. De formele R.O. procedures.
Eerst na dat moment kan het college van B en W de gemeenteraad zonodig
voorstellen om een artikel 19 WRO procedure te starten.
Tijdens deze procedure zullen de diverse voorgeschreven hoorzittingen
gehouden worden en bestaat de mogelijkheid om zienswijzen en bezwaren
naar voren te brengen.
Uit deze informatie kunt u afleiden dat wij straks de gemeenteraad
alternatieven zullen voorleggen met betrekking tot de invulling van de
schil, waaronder een plan om (ouderen) woningen, met half verdiepte
parkeerplaatsen te bouwen in de schil rondom Koningshof.
Een ander alternatief is om de schil in te vullen met een gebouw tbv
bijzondere doeleinden, zoals een school of museum. Het zal aan de
gemeenteraad zijn om een keuze te maken uit de aangedragen
alternatieven en daarbij een afweging te maken tussen de bij de
alternatieven behorende financiële opbrengsten.
De info-avond met de omwonenden zal op donderdag 9 oktober 2003 in de
Koningshof gehouden worden.
Vraag 4
Bent u overigens met ons van mening dat de nieuwe ontwikkelingen rond
de exploitatie en financiering van de te renoveren Koningshof zorgen
baart?
Antwoord:
Nee.
Ten overvloede.
Naast de door u gestelde vragen hechten wij eraan om het volgende
onder uw aandacht te brengen met betrekking tot het
aanbestedingsresultaat.
Op 10 december 2002 heeft de gemeenteraad een krediet ter beschikking
gesteld voor de renovatie van Koningshof.
Het behoeft geen betoog dat gedurende de ontwikkeling van een
dergelijk omvangrijk renovatie- en nieuwbouwplan er gewerkt wordt van
grof naar fijn.
Wij bedoelen hiermee dat gestart wordt met een eerste ontwerp met een
grove kostenberekening. De laatste fase van dit proces is het
vaststellen van het bestek. Bij dit bestek behoort een zeer verfijnde
kostenberekening.
In het proces om te komen van een eerste, grove opzet van de
renovatieplannen tot aan het moment van het afronden van het bestek
met gedetailleerde bestekstekeningen worden zaken steeds verder
verfijnd, alternatieven afgewogen en doorgerekend.
In deze fase worden beslissingen genomen over draagconstructies, over
de wijze van funderen, over het gebruik van materialen en technische
installaties. Alternatieven worden in deze fasen afgewogen en
besproken met de installateurs en constructeurs.
Juist voor het moment van de openbare aanbesteding in april 2003 is
het bestek afgerond en is er aanbesteed. Dit is 4 maanden nadat de
gemeenteraad het krediet ter beschikking heeft gesteld.
Daarnaast dient gesteld te worden dat we te maken hebben met een
openbare aanbesteding.
Dat betekent dat de gemeente gehouden is om de laagste inschrijver het
werk te gunnen, ook al zou deze inschrijving hoger zijn dat het door
de gemeenteraad beschikbaar gestelde krediet. U kunt zich voorstellen
dat wij niet staan te springen om de gemeenteraad alsdan een extra
krediet te vragen.
In nauw overleg met de architect hebben wij besloten om in de
aanbesteding met alternatieven te werken: een basis bedrag voor de
aanbesteding met daarnaast enkele optionele zaken. In het geval de
openbare aanbesteding ernstig tegen zou vallen, dan zou volstaan
moeten worden met een aanzienlijk sober gebouw.
Deze opties hadden betrekking op het (ook van binnenuit zichtbare) dak
van het Atrium (kunststof platen of een zinken dak) op het materiaal
gebruik op vloer (zeil of vloertegels) en op constructie en de hoogte
van het dak van de grote zaal.
Met betrekking tot dit laatste punt merken wij op dat de grote zaal,
in verband met geluidsoverlast, deugdelijk geïsoleerd dient te worden
overeenkomstig het uitgebrachte akoestisch onderzoek. Dit kan op 2
manieren gebeuren:
- Door onder het bestaande dak aanbrengen van een apart, loshangende
dakvloer met een totale overspanning van 18 meter. Deze constructie
heeft als nadeel dat de hoogte in de grote zaal verminderd en de
gebruiksmogelijkheden en derhalve de exploitatiemogelijkheden van deze
zaal afnemen.
- Door het bestaande dak te verwijderen en in één keer een goed
geïsoleerd, iets verhoogd dak te plaatsen. De gebruiks- en
exploitatiemogelijkheden van de grote zaal nemen door grotere hoogte
aanzienlijk toe: de mogelijkheid is voor de toekomst aanwezig om een
inschuifbare tribune te plaatsen met 325 zitplaatsen.
Het voordeel van deze oplossing, en wij hebben daarvoor gekozen, is
dat de grote zaal zowel voor de reguliere doeleinden gebruikt kan
worden, variërend van feesten en partijen, bridgeavonden, en culturele
voorstellingen van Maassluise verenigingen en instellingen, maar zeker
ook voor de wat grotere theaterproducties, te organiseren door de
stichting De Schuurkerk. Op deze wijze kan tegemoet gekomen aan de
vraag van de stichting om theaterruimte waarin meer bezoekers in
kunnen dan thans in het gebouw de Schuurkerk kunnen.
De meerkosten van deze constructie t.o.v. het noodzakelijk verlagen
van het dak in de grote zaal bedragen 87.500,-.
Aanbestedingsresultaat
Het uiteindelijke aanbestedingsresultaat, inclusief de genoemde
optionele zaken en rekening houdend met de inrichting van de keuken en
het Atrium , is 466.000,- gunstiger uitgevallen dan begroot.
Bij dit resultaat dient bedacht te worden dat in de kredietaanvraag
geen post onvoorzien is opgenomen en dat er, zoals ook vermeld is in
de vertrouwelijke bijlage behorend bij het raadsbesluit, er nog een
onzekerheid is met betrekking tot de BTW verrekening. Het is zeker
niet uitgesloten dat de BTW-factor een hogere kostenpost zal zijn,
vergeleken met het bedrag in de kredietaanvraag.
Voorzover na afronding van de werkzaamheden blijkt dat het krediet
niet volledig gebruikt hoeft te worden, dan kan het restant weer
toegevoegd worden aan de algemene reserves van de gemeente.
Tot slot.
Op uitnodiging van het Rode Kruis hebben 2 inwoners van
Kézdivásárhely, de stad in Roemenië waar wij een stedenband mee
hebben, de Furieade in Maassluis bezocht.
In overleg met een vertegenwoordiger van De Stichting Steunpunt
Kézdivásárhely hebben zij ook een bezoek gebracht aan de te renoveren
Koningshof . Zij hebben aangegeven (oud)materiaal uit het te renoveren
ontmoetingscentrum Koningshof zeer goed te kunnen gebruiken in het in
aanbouw zijnde ziekenhuis in Kézdivásárhely en ten behoeve van 2
kindertehuizen aldaar. Het gaat hierbij om tafels en stoelen,
keukenmateriaal, toiletpotten en dergelijke. Bij deze renovatie
verdwijnen deze zaken onder de slopershamer (zoals toiletpotten,
urinoirs, keukenuitrusting) of worden in de afvalcontainer gestopt
(oud meubilair).
Wij hebben besloten deze zaken beschikbaar te stellen voor hergebruik
in Roemenië en de kosten voor het vervoer van deze zaken naar
Roemenië, zijnde maximaal 6.000,- voor rekening van de gemeente
Maassluis te laten komen en ten laste te brengen van het krediet voor
de renovatie van Koningshof.
Gemeente Maassluis