Gemeente Maassluis

Persberichten

13-10-2003

Antwoorden op schriftelijke vragen CDA fractie over renovatie Koningshof

Naar aanleiding van schriftelijke vragen die door fractie van het Christen Democratisch Appel zijn gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de renovatie het ontmoetingscentrum de Koningshof in de gemeente Maassluis heeft het college een antwoordschrijven verzonden. Het college beantwoordt de vragen van de fractie van het CDA als volgt:

Vraag 1
Optisport, de beoogde exploitant van het te renoveren Ontmoetingscentrum Koningshof, heeft destijds in overleg met de huidige gebruikers van Koningshof een Programma van Eisen opgesteld. Nu Optisport als toekomstig exploitant heeft afgehaakt, vragen wij ons af of dit Programma van Eisen onverkort blijft gehandhaafd. Indien dit niet zo is, wat zijn dan
hiervan de consequenties qua opzet, inrichting en exploitatie van het gebouw?

Antwoord:
Het Programma van Eisen blijft praktisch onveranderd. In het Programma van Eisen zijn de wensen van de (vaste) huurders van Koningshof opgenomen met betrekking tot de te renoveren Koningshof. Op basis van dit Programma van Eisen heeft de architect het ontwerp voor de nieuwe Koningshof gemaakt.
Optisport heeft in het Programma van Eisen uiteraard ook zijn eigen wensen met betrekking tot de renovatie opgenomen, in nauw overleg met de bedrijfsleider van Koningshof.
Deze eisen van Optisport hadden met name betrekking op het horecagedeelte van de Koningshof.

In nauwe samenspraak met de voorzitter van de Stichting Ontmoetingscentrum Maassluis-west (Koningshof), de heer C.M.W. van der Pol, onderzoeken wij thans, na het afhaken van Optisport, de mogelijkheid om een (nieuwe) stichting met 3, hooguit 4 professionele bestuurders op te richten.
De huidige personeelsleden zullen in dienst zijn van deze stichting en de Koningshof feitelijk exploiteren. De vernieuwde of nieuwe stichting zal, gelijk Optisport, de werkgeversrol vervullen en het gebouw Koningshof huren.

Juist vanwege het feit dat de huidige bedrijfsleiding al sedert vele jaren op een zo optimaal mogelijke wijze Koningshof exploiteert, zijn klanten kent en goed inzicht heeft in de marktomstandigheden voor de verhuur van zalen in Maassluis en de directe omgeving hebben wij er alle vertrouwen in dat ook in de toekomst de exploitatiemogelijkheden van Koningshof zo optimaal mogelijk benut zullen worden.

Er is echter één verschil te noemen.
Optisport zou zorgdragen voor de investeringen in de keukenapparatuur en in de inventaris van het Atrium. Bij het aangeven van de huursom heeft Optisport met de rente en afschrijving van deze investering rekening gehouden.
In de thans ontstane situatie zal de (nieuwe) stichting deze investering moeten doen, dan wel de gemeente, waarbij de rente en de afschrijving van deze investering in de laatste situatie bovenop de in rekening te brengen huursom komt.
De bedrijfsleider van Koningshof heeft ons medegedeeld dat volstaan kan worden met een minder uitgebreide en luxueuzere keukeninrichting, vergeleken met de plannen van Optisport. Naar verwachting zullen de investeringskosten voor de keuken en de inrichting van het Atrium ongeveer 200.000,- bedragen. Het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde krediet biedt, zie hieronder, gezien het aanbestedingsresultaat, hiervoor voorlopig voldoende ruimte. In overleg met de nieuwe stichting/exploitant zal nader bepaald moeten worden op welke wijze deze kosten gedekt worden.

Vraag 2
Bij de gevoerde besprekingen rond de renovatie van Koningshof is steeds als uitgangspunt gehanteerd dat een negatief exploitatiesaldo niet aanvaardbaar is. Geldt dit uitgangspunt ook bij de gedachte alternatieve exploitatie-mogelijkheden zoals een op te richten (nieuwe) Stichting, waar u in de brief over spreekt?

Antwoord:
Ja. Wij stellen ons op het standpunt dat de huursom tenminste de jaarlijks door de gemeente te betalen eigenaarslasten, zoals verzekeringen en OZB, zal moeten dekken. Dit is een bedrag van ongeveer 15.000,-, eventueel te vermeerderen met de rente en afschrijving van de keukeninventaris en de inrichting van het Atrium.

Vraag 3
De opbrengst van de woningen rondom het gerenoveerde Ontmoetingscentrum (de zgn. schil rondom Koningshof) is één van de niet onaanzienlijke kostendragers voor de renovatie. In het raadsvoorstel van 10 december 2002 wordt gesproken over een aantal parkwoningen met halfverdiepte parkeerplaatsen. Is deze opzet nog steeds van kracht? Zo niet, kunnen hier dan consequenties uit voortvloeien die de financiering van de renovatie nadelig gaan beïnvloeden?

Antwoord:
Ja, deze opzet is nog steeds van kracht, met dien verstande dat de gemeenteraad op 11 februari 2003 besloten heeft, gehoord protesten van omwonenden, om de renovatie van het ontmoetingscentrum Koningshof aan de Uiverlaan los te koppelen van de voorgenomen bouw van woningen rondom de grote zaal van Koningshof.
Juist vanwege het feit dat de gemeenteraad meerdere keren er bij ons op aangedrongen heeft om enerzijds in een zo vroeg mogelijk stadium te overleggen met omwonenden over voorgenomen bouwplannen en anderzijds om de gemeenteraad ook alternatieve voorstellen voor te leggen hebben wij u in de raadsinformatie brief d.d. 5 september 2003 het volgende procedure-voorstel geschetst:

Ontwikkeling van de schil rond de grote zaal van Koningshof, overleg met omwonenden
In uw vergadering van 11 februari 2003 heeft u besloten om geen voorbereidingsbesluit te nemen over de ontwikkeling van de zg. schil (bouw parkwoningen) rondom de grote zaal van Koningshof en de renovatie van Koningshof los te koppelen van de bouw van deze schil. Aanleiding voor dit besluit was dat er door de bewoners in het Lepelaarplantsoen bezwaren waren geuit, niet tegen de voorgenomen renovatie van Koningshof, maar tegen de bouw van woningen rondom de grote zaal van Koningshof.
Daarnaast waren/zijn de bewoners van mening dat zij onvoldoende betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de plannen voor deze schil rondom de grote zaal van Koningshof. Op 10 juni 2003 hebben wij besloten om de discussie met de omwonenden over de invulling van de schil rondom de grote zaal van Koningshof opnieuw te starten en de volgende procedure te volgen:
1. de fase van communicatie over en weer met omwonenden en belanghebbenden
In een vroegtijdig stadium, nog voordat er beslissingen genomen zijn, zullen omwonenden en andere direct belanghebbenden uitgenodigd worden om ideeën, wensen, suggesties, kenbaar te maken ten aanzien van de mogelijke invulling van de schil. Zij worden uitgenodigd voor een discussie/info-avond begin september waarin de schil rondom Koningshof ter discussie staat. Voor alle helderheid merken wij op dat het niet bebouwen van de schil voor ons geen optie is; in de financiële opzet voor de renovatie van Koningshof is rekening gehouden met een opbrengst uit de ontwikkeling van de schil.
2. Fase van raadsconsultatie
Eerst na de reactie, suggesties en opmerkingen van de omwonenden en andere belanghebbenden zullen één of meerdere alternatieven door het college verder uitgewerkt worden en aan de gemeenteraad in een raadsconsultatiebrief voorgelegd worden. Zo mogelijk zullen daarbij beleidsalternatieven opgenomen worden. Bij de discussies over deze beleidsalternatieven worden de opvattingen en suggesties van de omwonenden en belanghebbenden meegewogen. De discussie binnen de gemeenteraad (commissie) zou vervolgens aanleiding kunnen zijn (afhankelijk van het gekozen alternatief) om een artikel 19 WRO procedure te starten.
3. De formele R.O. procedures.
Eerst na dat moment kan het college van B en W de gemeenteraad zonodig voorstellen om een artikel 19 WRO procedure te starten. Tijdens deze procedure zullen de diverse voorgeschreven hoorzittingen gehouden worden en bestaat de mogelijkheid om zienswijzen en bezwaren naar voren te brengen.

Uit deze informatie kunt u afleiden dat wij straks de gemeenteraad alternatieven zullen voorleggen met betrekking tot de invulling van de schil, waaronder een plan om (ouderen) woningen, met half verdiepte parkeerplaatsen te bouwen in de schil rondom Koningshof. Een ander alternatief is om de schil in te vullen met een gebouw tbv bijzondere doeleinden, zoals een school of museum. Het zal aan de gemeenteraad zijn om een keuze te maken uit de aangedragen alternatieven en daarbij een afweging te maken tussen de bij de alternatieven behorende financiële opbrengsten.

De info-avond met de omwonenden zal op donderdag 9 oktober 2003 in de Koningshof gehouden worden.

Vraag 4
Bent u overigens met ons van mening dat de nieuwe ontwikkelingen rond de exploitatie en financiering van de te renoveren Koningshof zorgen baart?

Antwoord:
Nee.

Ten overvloede.
Naast de door u gestelde vragen hechten wij eraan om het volgende onder uw aandacht te brengen met betrekking tot het aanbestedingsresultaat.
Op 10 december 2002 heeft de gemeenteraad een krediet ter beschikking gesteld voor de renovatie van Koningshof.

Het behoeft geen betoog dat gedurende de ontwikkeling van een dergelijk omvangrijk renovatie- en nieuwbouwplan er gewerkt wordt van grof naar fijn.
Wij bedoelen hiermee dat gestart wordt met een eerste ontwerp met een grove kostenberekening. De laatste fase van dit proces is het vaststellen van het bestek. Bij dit bestek behoort een zeer verfijnde kostenberekening.
In het proces om te komen van een eerste, grove opzet van de renovatieplannen tot aan het moment van het afronden van het bestek met gedetailleerde bestekstekeningen worden zaken steeds verder verfijnd, alternatieven afgewogen en doorgerekend. In deze fase worden beslissingen genomen over draagconstructies, over de wijze van funderen, over het gebruik van materialen en technische installaties. Alternatieven worden in deze fasen afgewogen en besproken met de installateurs en constructeurs. Juist voor het moment van de openbare aanbesteding in april 2003 is het bestek afgerond en is er aanbesteed. Dit is 4 maanden nadat de gemeenteraad het krediet ter beschikking heeft gesteld.

Daarnaast dient gesteld te worden dat we te maken hebben met een openbare aanbesteding.
Dat betekent dat de gemeente gehouden is om de laagste inschrijver het werk te gunnen, ook al zou deze inschrijving hoger zijn dat het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde krediet. U kunt zich voorstellen dat wij niet staan te springen om de gemeenteraad alsdan een extra krediet te vragen.
In nauw overleg met de architect hebben wij besloten om in de aanbesteding met alternatieven te werken: een basis bedrag voor de aanbesteding met daarnaast enkele optionele zaken. In het geval de openbare aanbesteding ernstig tegen zou vallen, dan zou volstaan moeten worden met een aanzienlijk sober gebouw. Deze opties hadden betrekking op het (ook van binnenuit zichtbare) dak van het Atrium (kunststof platen of een zinken dak) op het materiaal gebruik op vloer (zeil of vloertegels) en op constructie en de hoogte van het dak van de grote zaal.

Met betrekking tot dit laatste punt merken wij op dat de grote zaal, in verband met geluidsoverlast, deugdelijk geïsoleerd dient te worden overeenkomstig het uitgebrachte akoestisch onderzoek. Dit kan op 2 manieren gebeuren:

- Door onder het bestaande dak aanbrengen van een apart, loshangende dakvloer met een totale overspanning van 18 meter. Deze constructie heeft als nadeel dat de hoogte in de grote zaal verminderd en de gebruiksmogelijkheden en derhalve de exploitatiemogelijkheden van deze zaal afnemen.

- Door het bestaande dak te verwijderen en in één keer een goed geïsoleerd, iets verhoogd dak te plaatsen. De gebruiks- en exploitatiemogelijkheden van de grote zaal nemen door grotere hoogte aanzienlijk toe: de mogelijkheid is voor de toekomst aanwezig om een inschuifbare tribune te plaatsen met 325 zitplaatsen. Het voordeel van deze oplossing, en wij hebben daarvoor gekozen, is dat de grote zaal zowel voor de reguliere doeleinden gebruikt kan worden, variërend van feesten en partijen, bridgeavonden, en culturele voorstellingen van Maassluise verenigingen en instellingen, maar zeker ook voor de wat grotere theaterproducties, te organiseren door de stichting De Schuurkerk. Op deze wijze kan tegemoet gekomen aan de vraag van de stichting om theaterruimte waarin meer bezoekers in kunnen dan thans in het gebouw de Schuurkerk kunnen. De meerkosten van deze constructie t.o.v. het noodzakelijk verlagen van het dak in de grote zaal bedragen 87.500,-.

Aanbestedingsresultaat
Het uiteindelijke aanbestedingsresultaat, inclusief de genoemde optionele zaken en rekening houdend met de inrichting van de keuken en het Atrium , is 466.000,- gunstiger uitgevallen dan begroot. Bij dit resultaat dient bedacht te worden dat in de kredietaanvraag geen post onvoorzien is opgenomen en dat er, zoals ook vermeld is in de vertrouwelijke bijlage behorend bij het raadsbesluit, er nog een onzekerheid is met betrekking tot de BTW verrekening. Het is zeker niet uitgesloten dat de BTW-factor een hogere kostenpost zal zijn, vergeleken met het bedrag in de kredietaanvraag. Voorzover na afronding van de werkzaamheden blijkt dat het krediet niet volledig gebruikt hoeft te worden, dan kan het restant weer toegevoegd worden aan de algemene reserves van de gemeente.

Tot slot.
Op uitnodiging van het Rode Kruis hebben 2 inwoners van Kézdivásárhely, de stad in Roemenië waar wij een stedenband mee hebben, de Furieade in Maassluis bezocht. In overleg met een vertegenwoordiger van De Stichting Steunpunt Kézdivásárhely hebben zij ook een bezoek gebracht aan de te renoveren Koningshof . Zij hebben aangegeven (oud)materiaal uit het te renoveren ontmoetingscentrum Koningshof zeer goed te kunnen gebruiken in het in aanbouw zijnde ziekenhuis in Kézdivásárhely en ten behoeve van 2 kindertehuizen aldaar. Het gaat hierbij om tafels en stoelen, keukenmateriaal, toiletpotten en dergelijke. Bij deze renovatie verdwijnen deze zaken onder de slopershamer (zoals toiletpotten, urinoirs, keukenuitrusting) of worden in de afvalcontainer gestopt (oud meubilair).
Wij hebben besloten deze zaken beschikbaar te stellen voor hergebruik in Roemenië en de kosten voor het vervoer van deze zaken naar Roemenië, zijnde maximaal 6.000,- voor rekening van de gemeente Maassluis te laten komen en ten laste te brengen van het krediet voor de renovatie van Koningshof.