TWYNSTRA GUDDE
Nationale Innovatiemonitor 2003
Nederlands bedrijfsleven mist innovatiecultuur en ondernemerslef
Het Nederlandse bedrijfsleven mist innovatiecultuur en ondernemerslef
om kennis toe te passen voor commerciële doeleinden. Dat blijkt uit de
jaarlijkse innovatiemonitor van Twynstra The Bridge. Uit het onderzoek
naar de innovatiepraktijk van 300 middelgrote en grote bedrijven komt
naar voren, dat niet de kennisinfrastructuur de grootse belemmering
vormt, maar het tekort aan mensen met ondernemerslef. Het ontbreekt
organisaties aan intrapreneurs.
Uit het onderzoek onder algemeen directeuren, marketing-, product-,
R&D- en (new) business development managers blijkt, dat het ontbreken
van een innovatiecultuur de belangrijkste belemmering voor innovatie
is. Investeringen in de kennisinfrastructuur volstaan niet. Bedrijven
moeten een ondernemingscultuur creëren, die erop gericht is om de
beschikbare kennis toe te passen voor commerciële doeleinden.
Bedrijven hebben behoefte aan mannen en vrouwen die durven te
ondernemen binnen de onderneming.
Nederlandse bedrijven blijken vooral dicht bij huis te innoveren. Het
merendeel van de geïnterviewde bedrijven kiest voor een voorzichtige
route. Zij zoeken naar mogelijkheden in markten en technologieën
waarmee zij bekend zijn. Gezien de concurrentiepositie van het
Nederlandse bedrijfsleven moeten managers zich afvragen of meer van
hetzelfde nog wel voldoet. Uit het onderzoek komt naar voren dat de
meest succesvolle innoverende bedrijven de grenzen van hun domein
opzoeken en radicaler innoveren.
Bedrijven geven aan dat zij innoveren als de klanten daarom vragen.
Zij geven tevens aan dat klanten weinig veranderingsbereid zijn en
niet geneigd zijn om innovaties te accepteren. Hierdoor ontstaat een
impasse, waarin geen echte innovaties tot stand komen. De resultaten
uit het onderzoek pleiten voor ondernemers die dieper, verder en
creatiever nadenken over de wensen en verlangens van de klanten, dan
dat de klant zelf doet.
De resultaten van het onderzoek laten zien dat innovatiemanagement nog
lang geen volwassen bedrijfsfunctie is. Bedrijven gebruiken weinig
innovatieondersteunende systemen en instrumenten en hebben onvoldoende
inzicht in hun eigen innovatieprestaties.
---
---
Noot voor de redactie,