TWYNSTRA GUDDE

Nationale Innovatiemonitor 2003

Nederlands bedrijfsleven mist innovatiecultuur en ondernemerslef

Het Nederlandse bedrijfsleven mist innovatiecultuur en ondernemerslef om kennis toe te passen voor commerciële doeleinden. Dat blijkt uit de jaarlijkse innovatiemonitor van Twynstra The Bridge. Uit het onderzoek naar de innovatiepraktijk van 300 middelgrote en grote bedrijven komt naar voren, dat niet de kennisinfrastructuur de grootse belemmering vormt, maar het tekort aan mensen met ondernemerslef. Het ontbreekt organisaties aan intrapreneurs.

Uit het onderzoek onder algemeen directeuren, marketing-, product-, R&D- en (new) business development managers blijkt, dat het ontbreken van een innovatiecultuur de belangrijkste belemmering voor innovatie is. Investeringen in de kennisinfrastructuur volstaan niet. Bedrijven moeten een ondernemingscultuur creëren, die erop gericht is om de beschikbare kennis toe te passen voor commerciële doeleinden. Bedrijven hebben behoefte aan mannen en vrouwen die durven te ondernemen binnen de onderneming.

Nederlandse bedrijven blijken vooral dicht bij huis te innoveren. Het merendeel van de geïnterviewde bedrijven kiest voor een voorzichtige route. Zij zoeken naar mogelijkheden in markten en technologieën waarmee zij bekend zijn. Gezien de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven moeten managers zich afvragen of meer van hetzelfde nog wel voldoet. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meest succesvolle innoverende bedrijven de grenzen van hun domein opzoeken en radicaler innoveren.

Bedrijven geven aan dat zij innoveren als de klanten daarom vragen. Zij geven tevens aan dat klanten weinig veranderingsbereid zijn en niet geneigd zijn om innovaties te accepteren. Hierdoor ontstaat een impasse, waarin geen echte innovaties tot stand komen. De resultaten uit het onderzoek pleiten voor ondernemers die dieper, verder en creatiever nadenken over de wensen en verlangens van de klanten, dan dat de klant zelf doet.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat innovatiemanagement nog lang geen volwassen bedrijfsfunctie is. Bedrijven gebruiken weinig innovatieondersteunende systemen en instrumenten en hebben onvoldoende inzicht in hun eigen innovatieprestaties.


---


---
Noot voor de redactie,