13-10-2003
Warm onthaal voor Daewoo Challenge in Seoel
De Britse avonturiers Richard Meredith en Phil McNerney werden op
woensdag 8 oktober warm onthaald bij de fabriek waar hun auto, waarmee
ze tijdens een verbazingwekkende en actievolle tocht voor het goede
doel de halve wereld zijn rondgereisd, oorspronkelijk werd
geproduceerd.
Honderden werknemers van de GM Daewoo Bupyung fabriek in Incheon,
Zuid-Korea, applaudisseerden en juichten toen het tweetal hun Daewoo
Kalos hatchback aan het einde van hun marathontocht van Londen naar
Seoel de fabriek in reden.
Gadegeslagen door een tv-ploeg en onder begeleiding van een lokale
meidenpopgroep werden de avonturiers welkom geheten door Nick Reilly,
GM Daewoos Chairman and Chief Executive. Wat jullie hebben bereikt is
op zijn zachts gezegd verbazingwekkend, verklaarde Reilly. Jullie
hebben aangetoond te beschikken over moed, doorzettingsvermogen,
uithoudingsvermogen en besluitvaardigheid vaak op zeer zware momenten
en wij zijn bijzonder trots op jullie.
Vervolgens overhandigde hij het Britse duo een cheque van 60.000 euro
die bestemd is voor SOS Kinderdorpen, de internationale organisatie
voor het welzijn van kinderen. De donatie zal worden gebruikt om de
bouw van een familiehuis in het SOS Kinderdorp in Bharatpur, Nepal, te
financieren.
Richard Meredith en Phil McNerney trotseerden zandstormen,
bureaucratie, van wapens voorziene rebellen, relschoppers, onverwachte
routeveranderingen en enkele van de meest ongastvrije gebieden ter
wereld om hun opmerkelijke tocht voor het goede doel, over een afstand
van 19.000 kilometer door 25 landen, te volbrengen in een bijna
standaard Daewoo Kalos hatchback.
Meredith, een 55-jaar oude auteur, en McNerney, een 26-jarige student
aan de Merseyside universiteit, vertrokken op 9 juni in hun 1.4-liter
Kalos vanuit het hoofdkwartier van GM Daewoo in Luton, 50 kilometer
ten noorden van Londen. Hoewel dit eigenlijk een auto is zoals hij
normaliter van de productielijn komt, is de auto door GM Daewoo
voorzien van een versterkte wielophanging, bodemplaatbescherming, een
vergrote brandstoftank, extra verlichting, een bull-bar, sterkere
banden en een bagagebox op het dak.
Zonder technische ondersteuning of hulp van buitenaf zetten Richard en
Phil hun vizier op Incheon in Zuid Korea, waar de Kalos geproduceerd
was. Toen we vertrokken waren er nog veel onzekere factoren, blikt
Richard, afkomstig uit Newport Pagneel, Bucks, terug. Vóór aanvang van
de reis kreeg ik vaak de vraag te horen: Waarom een Daewoo? En mijn
reactie daarop was steevast: Waarom niet? Zeker, Phil en ik waren
nerveus, maar meer om hetgeen ons te wachten stond dan om de auto.
Avonturiers in Nederland en België
Op 10 juni kwamen de twee reizigers aan in Hazeldonk, op de grens
tussen Nederland en België, voor de eerste tussenstop op hun lange
reis. Meredith: Ik ben zenuwachtig en tegelijkertijd enorm opgewonden.
De twee Britten werd daar in het Europese Onderdelen Distributie
Centrum van GM Daewoo onder meer ontvangen door vertegenwoordigers van
de Koreaanse ambassade in Nederland en België, de President van Daewoo
Motor Benelux, de Korean Trade Association en vertegenwoordigers van
de Belgische en Nederlandse SOS Kinderdorpen organisaties.
De nervositeit van het moedige stel voor de reis was bepaald niet
misplaatst. Tot de vele gevaren die zich op hun pad bevonden,
behoorden ondermeer zandstormen in Afghanistan, tot de tanden
bewapende rebellen met Kalashnikovs op weg naar Pakistan,
opstandelingen in Bangladesh en de inbeslagname van de opvallende auto
door douanebeambten bij diverse grensovergangen.
Het probleem in Afghanistan werd overwonnen door een
verbazingwekkende, multinationale inspanning van onder andere de
Nederlandse luchtmacht met behulp van een gigantisch militair Hercules
transportvliegtuig. Richard en Phil wisten de bevelhebber op de
luchtmachtbasis in Termez, Oezbekistan, over te halen de Nederlandse
piloten onder zijn bevel toestemming te verlenen de avonturiers over
het probleemgebied heen te vliegen naar Kaboel. Een fantastisch gebaar
dat Richard en Phil ervan weerhield hun reis af te moeten breken.
Vervolgens volgde er een zenuwslopende tocht van Kabul naar Pakistan,
door Richard en Phil omschreven als de meest beangstigende ervaring
van hun leven, en waarbij hen werd aangeraden de tocht vóór het vallen
van de nacht te voltooien. Gebombardeerde gebouwen, waarschuwingen
voor landmijnen, militaire tanks langs de kant van de weg, rebellen
met Kalashnikov geweren, woestijnhitte, stof en kronkelweggetjes,
tezamen zorgend voor een zucht van verlichting bij het bereiken van de
Pakistaanse grens.
In Bangladesh waren het geen aardverschuivingen of militaire tanks die
de voortgang van hun tocht dwarsboomden, maar opstandelingen die
protesteerden vanwege een politieke aanslag. Richard en Phil bevonden
zich in het centrum van de hoofdstad Dhaka, terwijl hun Kalos op het
nabijgelegen vliegveld stond. Om hun en de auto met elkaar te
herenigen huurden ze een ambulance die het gewonde paar inclusief
sirenes en zwaailichten door de verhitte menigte loodste.
Ondanks de tegenslagen was er echter ook sprake van bijzonder vredige
en warme momenten. De tocht stond in het teken van SOS Kinderdorpen,
één van s werelds grootste organisaties voor het welzijn van kinderen,
met bijna 450 speciaal gebouwde dorpen wereldwijd. Richard en Phil
hebben 14 van deze dorpen bezocht tijdens hun reis.
De blijdschap op de gezichten van de kinderen heeft ons bijzonder veel
goed gedaan, verklaarde Richard. Tijdens onze tocht hebben we veel
onaangename en gevaarlijke kanten van het leven gezien, maar de
kinderen hebben dat meer dan gecompenseerd. Ze hebben een blijvende
indruk op ons beiden achtergelaten.
Tijdens het vieren van hun aankomst bij het internationale
hoofdkantoor van GM Daewoo in Incheon/Seoel, prees Richard hun
robuuste auto. Zijn prestaties en betrouwbaarheid waren voorbeeldig.
Gezien de toestand waarin een aantal wegen verkeerde, hield de auto
zich fantastisch. Bovendien heeft GM Daewoo ons geweldig gesteund,
geadviseerd en geholpen bij het oplossen van problemen. We hadden ons
geen betere en enthousiastere partner voor kunnen stellen.
Daewoo Challenge Feiten & Cijfers
Start: GM Daewoo UK hoofdkantoor in Luton, Engeland, op maandag 9 juni
2003
Finish:
GM Daewoo internationaal hoofdkantoor in Incheon, Seoel, Zuid Korea op
woensdag 8 oktober 2003
19.000 kilometer afgelegd door 25 landen (17 hoofdsteden)
Engeland, Nederland, België, Frankrijk (Parijs), Duitsland,
Zwitserland, Italië (Rome), Oostenrijk (Wenen), Hongarije (Boedapest),
Servië (Belgrado), Macedonië (Skopje), Griekenland (Athene), Turkije
(Ankara), Georgië (Tblisi), Azerbeidzjan (Baku), Kazachstan,
Oezbekistan (Tashkent), Afghanistan (Kaboel), Pakistan, India (Delhi),
Bangladesh (Dhaka), Thailand (Bangkok), Laos, Vietnam (Hanoi), Korea
(Seoel)
Totale reistijd: 121 dagen
80 dagen echte reistijd, 41 dagen wacht- en transfer tijd in
Bangladesh (weigering Myanmar visum); Thailand (douane-inklaring),
Vietnam (douane-inklaring), Zuid Korea (wachttijd op boot vanuit
Vietnam)
14 bezoeken aan SOS Kinderdorpen
Diessen (Duitsland), Rome (Italië), Imst (Oostenrijk), Boedapest
(Hongarije), Athene (Griekenland), Baku (Azerbeidzjan), Tashkent
(Oezbekistan), Lahore (Pakistan), Delhi & Calcutta (India), Dhaka
(Bangladesh), Bangpoo (Thailand), Hanoi (Vietnam), Daegu (Korea)
11 stops bij GM Daewoo en GM
Luton (UK kantoor), Breda op Nederlands-Belgische grens (Europees
Onderdelen Distributie Centrum), Parijs (Frans hoofdkantoor), Rome
(Italiaans hoofdkantoor), Wenen (persintroductie nieuwe Nubira),
Athene (hoofdkantoor Griekenland), Tashkent (Oezbeekse dealer), Delhi
(Indiase dealer), Bangkok (Thaise dealer), Hanoi (VIDAMCO
assemblage-fabriek), Seoel (wereldwijd hoofdkantoor)
AutoRai