13-10-2003
Vierde variant van Vectra modellenlijn begin december in showroom
Met de presentatie van de Vectra Stationwagen is de modellenreeks van
de Opel Vectra compleet. Na de Vectra sedan, de sportieve Vectra GTS
en de innovatieve Signum, brengt Opel nu een dynamische ruimteversie.
Het is het vierde model uit de range, maar door zijn geheel eigen
karakter spreek je in feite over een als zelfstandig model ontworpen
auto. Een elegant model met welgekozen proporties.
Met een lengte van 482 cm en een zeer fraaie techniek behoort de
Vectra Stationwagen letterlijk en figuurlijk tot de hoogste divisie
van de autowereld. Hij is bijvoorbeeld 22 cm langer dan de luxe
middenklasse sedanversie. De Vectra Stationwagen is in vijf specifieke
uitrustingsvarianten leverbaar: Essentia, Comfort, Elegance, Sport en
Cosmo.
Het Elegance pakket omvat onder andere extras als fraaie houtaccenten
in het interieur, fraaie bekledingsstoffen en een met leer bekleed
stuurwiel. Maar ook een boordcomputer met monochroom display,
elektrisch bedienbare ramen achterin, elektronische klimaatbeheersing,
mistlampen en 16 inch lichtmetalen wielen met brede 215/55-series
banden.
Dat je met de Vectra Stationwagen Sport te maken hebt, is meteen te
zien aan het 20 mm verlaagde sportonderstel, mistlampen en 17 inch
lichtmetalen wielen met 215/50-series banden. Het sportieve tintje in
het interieur wordt verzorgd door aluminium accenten, sportstoelen met
speciale antracietkleurige bekleding en een met geperforeerd leder
bekleed driespaaks sportstuurwiel. Ook de boordcomputer is hier
present om - bijvoorbeeld - de klinkende prestaties feilloos bij te
kunnen houden.
De meest verwende autorijders kiezen voor de Cosmo-uitvoering, met
onder meer lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met
verwarming en geheugenstanden voorin, elektrisch bedienbare ramen
achterin, elektronische klimaatbeheersing, een regensensor en chique
17 inch lichtmetalen wielen.
Kracht en dynamiek
Naast de karakteristieke vormgeving van de voorkant onderscheidt het
design van dit nieuwe Vectra-model zich ook nadrukkelijk door de
gespierde uitstraling die onder andere wordt opgeroepen door de solide
raamstijlen, het sportieve langgerekte profiel, de goed gevulde
wielkasten (de wielen meten afhankelijk van de uitvoering 15 tot 18
inch) en de krachtige lijnen van de achterkant. Zowel vóór als achter
spelen de ver om de hoeken doorgetrokken verlichtingsblokken een
beeldbepalende rol. Overigens wordt bovenin de achterklep een derde
remlicht met LED-techniek toegepast.
De nieuwe Vectra Stationwagon zet de 50-jarige Opel-traditie van
stationswagens met verve voort. Troefkaarten zijn onder andere zijn
elegante ontwerp, het feit dat hij letterlijk de grootste laadruimte
in zijn klasse biedt, de mogelijkheden als trekauto, maar ook het
gevarieerde aanbod aan motoren, de state-of-the-art
veiligheidstechniek en slimme maatwerkvoorzieningen als het
FlexOrganizer-systeem.
Een van de vele sterke punten van de Vectra Stationwagon is zijn
werkelijk fenomenale interieurruimte. En dan hebben we het zeker niet
alleen over de kwalitatief hoogwaardige materialen en -afwerking. Of
de grote aandacht voor ergonomie. Dankzij het doelgericht doorgevoerde
concept en de royale wielbasis van 2,83 meter, biedt de Vectra
Stationwagon niet alleen veel comfort aan bestuurder, de voorpassagier
en de achterpassagiers, maar kenmerkt hij zich tevens door een record
bagageruimte. De Vectra Stationwagen heeft immers de grootste
laadruimte in zijn klasse (530 tot 1850 liter).
De beschikbare ruimte schept samen met de tweevoudige verstelbaarheid
van de stuurkolom en de over een zeer grote lengte verstelbare
bestuurdersstoel de best mogelijke voorwaarden voor een zeer
ontspannen zithouding. Ook voor lange mensen.
Veelzijdigheid tot kunst verheven
Maar daar blijft het niet bij. De Vectra Stationwagon is tevens
toonaangevend als het gaat om de beschikbare ruimte voor de knieën
achterin (volgens de standaardmeting 102 mm) en de totale
interieurlengte (1832 mm). Ook van achteruit gezien, zijn de cijfers
imposant. De maximale laadlengte tot de voorstoelen bedraagt
bijvoorbeeld meer dan twee meter (2046 mm). Wanneer de stoel van de
voorpassagier ook nog wordt neergeklapt passen er zelfs objecten in
met een lengte van 2,87 meter.
De mogelijkheden zijn - kortom - enorm, niet in de laatste plaats
omdat de achterbank in een 1/3 en 2/3 verhouding neer te klappen is en
over een geïntegreerd luik voor de doorvoer van lange voorwerpen
beschikt. En dat hoeven natuurlijk niet per se skis te zijn. Ook die
lastig lange latten van de bouwmarkt voor een klusje in huis, kunnen
eindelijk met gemak worden ingeladen.
Ook in de breedte gezien, is de Stationwagen niet snel afgebluft, de
laadruimte is immers 106 cm breed. Kinderwagens, golftassen, de
complete sportuitrusting van een voetbalteam: hij slokt het allemaal
probleemloos op. En zelfs veel grotere objecten hoeven geen probleem
te zijn.
Het behoeft geen betoog dat de Vectra Stationwagen ongekend grote
mogelijkheden biedt voor vakantie, weekeind en zakelijke toepassingen.
Veelzijdigheid is hier zon beetje tot kunst verheven.
Naast een topklasse afwerking is ook nadrukkelijk door de praktische
bril gekeken. Denk aan de bescherming van de tilrand achterin, de tot
een riante 190 cm stahoogte omhoog zwaaiende achterklep, de
uitneembare cassette met een in gesloten toestand strak afsluitend
roldek, de eveneens uitneembare cassette met beschermend net tussen
cabine en laadruimte en de drie verborgen opbergvakken onder de vloer
en in de zijwanden van de laadruimte.
Optimaal opbergen, maatwerk interieurconcept
Deze dynamische ruimtewagen zal een breed publiek aanspreken. Een van
de visitekaartjes van de nieuwe Vectra Stationwagon is het
FlexOrganiser-systeem, dat zorgt voor een flexibele, veilige en
geordende laadruimte. De sleutel van dit flexibele laadsysteem wordt
gevormd door de beide parallel lopende rails die langs de zijkant van
het laadcompartiment lopen, tot aan de achterstoelen.
Een variabel systeem van verdelers, haken, blokken en veersloten kan
aan deze rails worden bevestigd, om zo compartimenten van
verschillende grootte te creëren waar alle mogelijke bagage solide en
veilig in kan worden vervoerd. De koper heeft hier de mogelijkheid om
te kiezen uit het Organizer-pakket of het Travel-pakket. Het
Organizer-pakket bestaat uit een multifunctioneel 3-D net met zes
bevestigingspunten, een 2-D net voor het zijpaneel en vier haken. Het
Travel-pakket bestaat uit een dwarsgeplaatste verdeler, van zijpaneel
naar zijpaneel, een verdeelstang en vier haken.
Een andere optie is de Travel Assistant, zoals we die al kennen uit de
Opel Signum. Met uitklapbare tafeltjes, koelbox, afvalbakje,
bekerhouders, 12 volt-aansluiting, bevestigingsmogelijkheden voor een
portable dvd-speler en het Twin Audio-module dat separate bediening
van radio en cd-speler vanaf de achterbank mogelijk maakt. Die Twin
Audio is ook zonder de Travel Assistant te bestellen. De techniek
staat dan toe dat achterin via de koptelefoon naar de cd kan worden
geluisterd, terwijl de bestuurder vanwege de verkeersinformatie of het
nieuws de voorkeur geeft aan een radiozender. Het spreekt overigens
voor zich dat er ook bij de Stationwagen een zeer brede keuze is aan
geïntegreerde infotainmentsystemen.
Wegklapbare trekhaak
Ook aan de buitenzijde vind je talloze zeer doordachte en
multifunctionele details. Een goed voorbeeld is de optionele
wegklapbare trekhaak, die desgewenst onzichtbaar onder de
bumperspoiler verdwijnt. Zo blijft de elegante vorm van de
achterpartij behouden en wordt achteruit inparkeren vergemakkelijkt.
Wordt er een aanhanger aan de Vectra Stationwagen gekoppeld? Een
voetbeweging is voldoende om de trekhaak gebruiksklaar te maken. De
handen hoeven dus niet vuil te worden. Om de blokkering van dat
trekhaakmechanisme op te heffen is binnenin de auto een hendel
aangebracht die bij bediening voor alle zekerheid een akoestisch en
visueel signaal geeft. Ook een permanente stroomvoorziening voor
aanhanger, trailer of caravan is vooraf ingebouwd. Dat de nieuwe
Vectra-telg enorm veelzijdig is, zie je al bij de eerste kennismaking.
Maar hoe ver die filosofie reikt, wordt pas echt duidelijk wanneer je
je in de mogelijkheden verdiept en bijvoorbeeld noteert dat hij tot
1.800 kilogram geremd aanhangergewicht mag trekken. Het is duidelijk:
de Vectra Stationwagen heeft een enorm talent voor werk én vrije tijd.
Dynamiek van formaat
Als het op de dynamiek en handelbaarheid aankomt, vormt de Vectra
Stationwagon door zijn hele concept de best mogelijk synthese ruimte
en lichtvoetigheid. Hij profiteert van de lange wielbasis en het
doorontwikkelde Interactive Driving System (IDS). Dit systeem heeft
zich al bewezen door de lat bij de Vectra sedan (winnaar van de
Gouden-stuur-award 2002), de Vectra GTS en de Signum, ongekend hoog te
leggen met betrekking tot hun wegligging, rijeigenschappen en
handelbaarheid.
De Vectra Stationwagen staat op een geavanceerd onderstel waarin zowel
vóór als achter gewichtbesparende aluminium onderdelen zijn verwerkt.
Vóór staat hij op McPherson-techniek met lichte, onder hoge waterdruk
gevormde ophangingsdelen, achter is een fraaie viervoudige
wielgeleiding aan het werk.
Naast de vele standaard IDS-componenten als ABS (met CBC automatische
remkrachtverdeling voor een nog stabieler bochtengedrag), een noodstop
rembekrachtiging, elektronische remkrachtverdeling (EBV) en
antislipregeling TCPlus met regeling van remmen en motorvermogen is
ook de nieuwste generatie ESPPlus (Electronic Stability Program)
techniek beschikbaar. Die maakt dan een geïntegreerd onderdeel uit van
het IDS-systeem en draagt wezenlijk bij aan de veiligheid door bij
stabiliteitsproblemen een serie razendsnel uitgevoerde remingrepen
over strategisch gekozen wielen te verdelen zodat de auto,
vanzelfsprekend zo lang de omstandigheden dat fysiek toestaan, weer in
de juiste rijrichting wordt gedwongen. Een andere veiligheidsoptie is
het bandendruk-controlesysteem dat door een combinatie van zeer lichte
sensoren in de ventielen voortdurend waakt over de juiste
bandenspanning. Het behoeft nauwelijks vermelding dat de Stationwagen
dezelfde zeer goede actieve en passieve bescherming biedt die we van
de andere Vectras gewend zijn.
Benzine- en dieselmotoren met directe inspuiting
De Opel Vectra Stationwagon biedt bij zijn lancering eind dit jaar
meteen een keuze uit een brede range van krachtbronnen. Er zijn vier
benzinemotoren en drie turbodieselmotoren met 100 tot 211
paardenkrachten. Ze behoren allemaal tot de geavanceerde ECOTEC-serie
en dat geldt vanzelfsprekend ook voor de nieuwe motoren in de lijn.
Naast de bekende krachtbronnen uit de andere Vectras lanceert Opel
niet minder dan drie nieuwe krachtbronnen. Stuk voor stuk uitgevoerd
met extreem verfijnde techniek. Ze hebben een indrukwekkend
signalement.
De 3.0 V6 CDTi ECOTEC turbodiesel is de sterkste diesel in het
complete Opel-programma en beschikt bijvoorbeeld over de laatste
generatie common rail directe inspuittechniek. De aluminium
zescilinder motor heeft een cilinderinhoud van 3.0 liter en levert
130 kW (177 pk). Zijn maximum koppel bedraagt een imposante 370 Nm.
Een Business Class motor? Zeg maar rustig First Class. Ook wat zijn
prestaties aangaat, opereert de V6 diesel immers op het allerhoogste
niveau. Na 9,8 seconden doorbreekt hij de grens van 100 kilometer per
uur en pas bij 222 kilometer per uur winnen de lucht- en rolweerstand
het van zijn enorme aandrijfkracht.
Acceleratie en raffinement zijn ook al belangrijke kenmerken van de
nieuwe 2.0 Turbo ECOTEC motor, die over een zeer breed toerenbereik
(om precies te zijn van 2.500 tot 3.800) continu een maximum koppel
van 265 Newton meter weet te genereren. De van een turbo en een
interkoeler voorziene viercilinder is gebaseerd op de 2.2 DIRECT
ECOTEC aluminium motor en levert 129 kW (175 pk). Overigens weten de
kenners dan meteen dat deze motor dankzij de trillingdempende
balansassen en het Bosch Trionic 8 motormanagement zo gelijkmatig
loopt dat je bijna denkt in een 6-cilinderuitvoering te rijden.
Als gezegd, wordt naast raffinement ook het begrip prestaties met
hoofdletters geschreven: de Vectra Turbo 2.0 Turbo kent een top van
222 kilometer per uur en sprint in 9,4 seconden naar de honderd.
De derde nieuwkomer is een telg van de recent geïntroduceerde compleet
nieuwe generatie van aluminium motoren, maar dan wel een die duidelijk
nieuwe wegen inslaat. De 2.2 DIRECT ECOTEC is namelijk de eerste
direct ingespoten benzinemotor van Opel. Hij levert een vermogen van
114 kW (155 pk) en verbruikt gemiddeld toch zes procent minder
brandstof dan een vergelijkbare motor met een gangbare
benzine-inspuiting. Zelfs als dat toch een zeer moderne indirecte
multipoint-inspuittechniek betreft, overtroeft de nieuwe generatie de
huidige techniek op alle fronten.
Naast het zuinige karakter is het koppel dankzij de innovatieve
directe benzine-inspuiting en een variabel inlaattraject met tien
procent toegenomen, gaat de 2.2 DIRECT ECOTEC al vanaf lagere
toerentallen flink aan het werk en levert de motor bovendien zes
procent meer kracht. De prestaties zijn bijpassend indrukwekkend: een
top van 212 kilometer per uur en een acceleratie naar
100 kilometer per uur binnen 10,1 seconden. Ook in dit geval denk je
door de trillingarme werking met een 6-cilinderversie op stap te zijn.
De 1.9 CDTi met Multi-injectie
In het voorjaar van 2004 wordt een nieuw ontwikkelde 1.9 CDTi ECOTEC
met 110 kW (150 pk) voor de Vectra Stationwagon gepresenteerd. Een
extreem moderne dieselkrachtbron die, in combinatie met het optionele
deeltjesfilter, nu al aan de extreem strenge Euro4 milieunormen
voldoet. Een zeer belangrijke noviteit is de montage van een nieuwe
generatie dieselinspuiting met zogenaamde Multi-inspuittechniek. De
1.9 CDTi levert dankzij zijn enorm hoge rendement niet alleen ver
boven gemiddelde prestaties, maar onderscheidt zich ook door een
enorme souplesse en trekkracht. Wat dat laatste betreft: hij is goed
voor 315 Nm.
Grote keuze transmissies
De nieuwe 1.9 CDTi ECOTEC, de 3.0 V6 CDTi ECOTEC top-dieselmotor en de
2.0 liter turbo ECOTEC benzinemotor worden geleverd met een nieuw
ontwikkelde zesversnellingsbak. De 2.2 DIRECT is standaard uitgerust
met een vijfversnellingsbak, maar als alternatief is een adaptief
werkende automatische vijfversnellingsbak beschikbaar. Die kan
overigens ook met enkele van de andere motoren worden gecombineerd.
Maar de mogelijkheden op transmissie gebied gaan nog verder. De 1.8
ECOTEC motor met 90 kW (122 pk) kan namelijk ook worden gekoppeld aan
de specifiek voor deze krachtbron ontwikkelde CVTronic, waarbij de
letters CVT staan voor Continue Variabele Transmissie.
De zeer moderne en efficiënte automaat werkt adaptief - hij past zich
met andere woorden aan de omstandigheden en de rijstijl van de
bestuurder aan - en heeft nog een ander dynamisch snufje in huis: hij
kan desgewenst worden omgeschakeld van traploos variabele werking naar
de ActiveSelect zesversnellingsbak-stand. Die kiest voor dat doel
flitsend snel en geheel zonder schakelschokjes uit zes
voorgeprogrammeerde posities van de CVT. Die kunnen uiteraard ook met
de hand worden bediend.
Het is belangrijk te weten dat de versnellingsverhoudingen van een CVT
door zijn constructie een groter gebied bestrijken dan een klassieke
versnellingsbak. In gewoon Nederlands betekent dat voordeel dat hij
sneller kan optrekken en eenmaal op snelheid toch ook rustiger en
zuiniger rijdt.
Primeur dubbele bochtverlichting, plus snelweg lichtregeling
Onder de vele technische innovaties en hoogwaardige uitrustingsdelen
van de Opel Vectra Stationwagon vallen onder meer Adaptieve Forward
Lighting (AFL) koplampen. Deze Bi-Xenon koplampen worden automatisch
met de rijrichting van een bocht meegedraaid en zorgen ervoor dat het
zicht ver vooruit optimaal blijft. Als extraatje doen ze dat overigens
ook bij rechtuitrijden door de koplamphoogte automatisch aan de
gereden snelheid aan te passen. Die module van het systeem werkt boven
de 120 kilometer per uur, zodat je het speciale snelwegverlichting
kunt noemen.
In dit geval - en dat is niet eerder vertoond - wordt die toch al
enorm geavanceerde techniek overigens gecombineerd met een speciaal
aangebracht verlichtingssysteem, dat het zicht schuin opzij in korte
bochten en bij parkeren verbetert.
Ook op comfortgebied is de Opel-techniek van een zeer hoog niveau.
Denk aan de klimaatgeregelde MultiContour bestuurdersstoel, die op
talloze manieren kan worden versteld en vanwege dat medisch zeer
doordachte maatwerk zelfs het AGR-stempel (Arbeitsgemeinschaft
Gesunder Rücken) meekrijgt. Doorgaans alleen weggelegd voor zeer
kostbare speciale gezondheidsautostoelen. AGR is inderdaad ook een
instantie die zich bezig houdt met zaken die de gezondheid aangaan.
Het betreft een geheel onafhankelijk comité van ergonomische experts
en wetenschappers.
In december bij de dealer, zeer complete uitvoeringen
De nieuwe Opel Vectra Stationwagon zal in december bij de dealers
staan. De prijslijst van de Opel Vectra Stationwagon begint bij
25.495,- . Iedere Vectra Stationwagon wordt standaard uitgerust met
belangrijke comfort- en veiligheidsaccessoires als airconditioning,
elektrische ramen vóór, centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening, full-size airbags vóór, zij-airbags vóór, full-size
gordijnairbags (vóór en achter) en actieve hoofdsteunen op de
voorstoelen.
Om toch nog even met een aansprekend voorbeeld op die grote aandacht
voor de details in te haken en meteen het zeer hoge niveau van de
Vectra Stationwagen te illustreren: als optie kan een sensor in de
passagiersstoel worden gemonteerd die detecteert of de stoel ook
daadwerkelijk wordt gebruikt. Het speciale sensorsysteem reageert ook
op de aanwezigheid van een speciale Opel-kinderstoel voorin.
Zo niet, dan hoeven de betreffende airbags (voor en zij) bij een
onverhoopt ongeval ook niet in werking te treden. De hoofdairbags
worden wel steeds benut, met het oog op achterpassagiers. Die
selectieve toepassing van de airbags kan enorm in de reparatiekosten
van het interieur schelen.
AutoRai