AutoRai

13-10-2003

Vierde variant van Vectra modellenlijn begin december in showroom

Met de presentatie van de Vectra Stationwagen is de modellenreeks van de Opel Vectra compleet. Na de Vectra sedan, de sportieve Vectra GTS en de innovatieve Signum, brengt Opel nu een dynamische ruimteversie.

Het is het vierde model uit de range, maar door zijn geheel eigen karakter spreek je in feite over een als zelfstandig model ontworpen auto. Een elegant model met welgekozen proporties.

Met een lengte van 482 cm en een zeer fraaie techniek behoort de Vectra Stationwagen letterlijk en figuurlijk tot de hoogste divisie van de autowereld. Hij is bijvoorbeeld 22 cm langer dan de luxe middenklasse sedanversie. De Vectra Stationwagen is in vijf specifieke uitrustingsvarianten leverbaar: Essentia, Comfort, Elegance, Sport en Cosmo.

Het Elegance pakket omvat onder andere extras als fraaie houtaccenten in het interieur, fraaie bekledingsstoffen en een met leer bekleed stuurwiel. Maar ook een boordcomputer met monochroom display, elektrisch bedienbare ramen achterin, elektronische klimaatbeheersing, mistlampen en 16 inch lichtmetalen wielen met brede 215/55-series banden.

Dat je met de Vectra Stationwagen Sport te maken hebt, is meteen te zien aan het 20 mm verlaagde sportonderstel, mistlampen en 17 inch lichtmetalen wielen met 215/50-series banden. Het sportieve tintje in het interieur wordt verzorgd door aluminium accenten, sportstoelen met speciale antracietkleurige bekleding en een met geperforeerd leder bekleed driespaaks sportstuurwiel. Ook de boordcomputer is hier present om - bijvoorbeeld - de klinkende prestaties feilloos bij te kunnen houden.

De meest verwende autorijders kiezen voor de Cosmo-uitvoering, met onder meer lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met verwarming en geheugenstanden voorin, elektrisch bedienbare ramen achterin, elektronische klimaatbeheersing, een regensensor en chique 17 inch lichtmetalen wielen.

Kracht en dynamiek
Naast de karakteristieke vormgeving van de voorkant onderscheidt het design van dit nieuwe Vectra-model zich ook nadrukkelijk door de gespierde uitstraling die onder andere wordt opgeroepen door de solide raamstijlen, het sportieve langgerekte profiel, de goed gevulde wielkasten (de wielen meten afhankelijk van de uitvoering 15 tot 18 inch) en de krachtige lijnen van de achterkant. Zowel vóór als achter spelen de ver om de hoeken doorgetrokken verlichtingsblokken een beeldbepalende rol. Overigens wordt bovenin de achterklep een derde remlicht met LED-techniek toegepast.

De nieuwe Vectra Stationwagon zet de 50-jarige Opel-traditie van stationswagens met verve voort. Troefkaarten zijn onder andere zijn elegante ontwerp, het feit dat hij letterlijk de grootste laadruimte in zijn klasse biedt, de mogelijkheden als trekauto, maar ook het gevarieerde aanbod aan motoren, de state-of-the-art veiligheidstechniek en slimme maatwerkvoorzieningen als het FlexOrganizer-systeem.

Een van de vele sterke punten van de Vectra Stationwagon is zijn werkelijk fenomenale interieurruimte. En dan hebben we het zeker niet alleen over de kwalitatief hoogwaardige materialen en -afwerking. Of de grote aandacht voor ergonomie. Dankzij het doelgericht doorgevoerde concept en de royale wielbasis van 2,83 meter, biedt de Vectra Stationwagon niet alleen veel comfort aan bestuurder, de voorpassagier en de achterpassagiers, maar kenmerkt hij zich tevens door een record bagageruimte. De Vectra Stationwagen heeft immers de grootste laadruimte in zijn klasse (530 tot 1850 liter).

De beschikbare ruimte schept samen met de tweevoudige verstelbaarheid van de stuurkolom en de over een zeer grote lengte verstelbare bestuurdersstoel de best mogelijke voorwaarden voor een zeer ontspannen zithouding. Ook voor lange mensen.

Veelzijdigheid tot kunst verheven
Maar daar blijft het niet bij. De Vectra Stationwagon is tevens toonaangevend als het gaat om de beschikbare ruimte voor de knieën achterin (volgens de standaardmeting 102 mm) en de totale interieurlengte (1832 mm). Ook van achteruit gezien, zijn de cijfers imposant. De maximale laadlengte tot de voorstoelen bedraagt bijvoorbeeld meer dan twee meter (2046 mm). Wanneer de stoel van de voorpassagier ook nog wordt neergeklapt passen er zelfs objecten in met een lengte van 2,87 meter.

De mogelijkheden zijn - kortom - enorm, niet in de laatste plaats omdat de achterbank in een 1/3 en 2/3 verhouding neer te klappen is en over een geïntegreerd luik voor de doorvoer van lange voorwerpen beschikt. En dat hoeven natuurlijk niet per se skis te zijn. Ook die lastig lange latten van de bouwmarkt voor een klusje in huis, kunnen eindelijk met gemak worden ingeladen.
Ook in de breedte gezien, is de Stationwagen niet snel afgebluft, de laadruimte is immers 106 cm breed. Kinderwagens, golftassen, de complete sportuitrusting van een voetbalteam: hij slokt het allemaal probleemloos op. En zelfs veel grotere objecten hoeven geen probleem te zijn.
Het behoeft geen betoog dat de Vectra Stationwagen ongekend grote mogelijkheden biedt voor vakantie, weekeind en zakelijke toepassingen. Veelzijdigheid is hier zon beetje tot kunst verheven.

Naast een topklasse afwerking is ook nadrukkelijk door de praktische bril gekeken. Denk aan de bescherming van de tilrand achterin, de tot een riante 190 cm stahoogte omhoog zwaaiende achterklep, de uitneembare cassette met een in gesloten toestand strak afsluitend roldek, de eveneens uitneembare cassette met beschermend net tussen cabine en laadruimte en de drie verborgen opbergvakken onder de vloer en in de zijwanden van de laadruimte.

Optimaal opbergen, maatwerk interieurconcept
Deze dynamische ruimtewagen zal een breed publiek aanspreken. Een van de visitekaartjes van de nieuwe Vectra Stationwagon is het FlexOrganiser-systeem, dat zorgt voor een flexibele, veilige en geordende laadruimte. De sleutel van dit flexibele laadsysteem wordt gevormd door de beide parallel lopende rails die langs de zijkant van het laadcompartiment lopen, tot aan de achterstoelen. Een variabel systeem van verdelers, haken, blokken en veersloten kan aan deze rails worden bevestigd, om zo compartimenten van verschillende grootte te creëren waar alle mogelijke bagage solide en veilig in kan worden vervoerd. De koper heeft hier de mogelijkheid om te kiezen uit het Organizer-pakket of het Travel-pakket. Het Organizer-pakket bestaat uit een multifunctioneel 3-D net met zes bevestigingspunten, een 2-D net voor het zijpaneel en vier haken. Het Travel-pakket bestaat uit een dwarsgeplaatste verdeler, van zijpaneel naar zijpaneel, een verdeelstang en vier haken.

Een andere optie is de Travel Assistant, zoals we die al kennen uit de Opel Signum. Met uitklapbare tafeltjes, koelbox, afvalbakje, bekerhouders, 12 volt-aansluiting, bevestigingsmogelijkheden voor een portable dvd-speler en het Twin Audio-module dat separate bediening van radio en cd-speler vanaf de achterbank mogelijk maakt. Die Twin Audio is ook zonder de Travel Assistant te bestellen. De techniek staat dan toe dat achterin via de koptelefoon naar de cd kan worden geluisterd, terwijl de bestuurder vanwege de verkeersinformatie of het nieuws de voorkeur geeft aan een radiozender. Het spreekt overigens voor zich dat er ook bij de Stationwagen een zeer brede keuze is aan geïntegreerde infotainmentsystemen.

Wegklapbare trekhaak
Ook aan de buitenzijde vind je talloze zeer doordachte en multifunctionele details. Een goed voorbeeld is de optionele wegklapbare trekhaak, die desgewenst onzichtbaar onder de bumperspoiler verdwijnt. Zo blijft de elegante vorm van de achterpartij behouden en wordt achteruit inparkeren vergemakkelijkt.

Wordt er een aanhanger aan de Vectra Stationwagen gekoppeld? Een voetbeweging is voldoende om de trekhaak gebruiksklaar te maken. De handen hoeven dus niet vuil te worden. Om de blokkering van dat trekhaakmechanisme op te heffen is binnenin de auto een hendel aangebracht die bij bediening voor alle zekerheid een akoestisch en visueel signaal geeft. Ook een permanente stroomvoorziening voor aanhanger, trailer of caravan is vooraf ingebouwd. Dat de nieuwe Vectra-telg enorm veelzijdig is, zie je al bij de eerste kennismaking. Maar hoe ver die filosofie reikt, wordt pas echt duidelijk wanneer je je in de mogelijkheden verdiept en bijvoorbeeld noteert dat hij tot
1.800 kilogram geremd aanhangergewicht mag trekken. Het is duidelijk: de Vectra Stationwagen heeft een enorm talent voor werk én vrije tijd.

Dynamiek van formaat
Als het op de dynamiek en handelbaarheid aankomt, vormt de Vectra Stationwagon door zijn hele concept de best mogelijk synthese ruimte en lichtvoetigheid. Hij profiteert van de lange wielbasis en het doorontwikkelde Interactive Driving System (IDS). Dit systeem heeft zich al bewezen door de lat bij de Vectra sedan (winnaar van de Gouden-stuur-award 2002), de Vectra GTS en de Signum, ongekend hoog te leggen met betrekking tot hun wegligging, rijeigenschappen en handelbaarheid.

De Vectra Stationwagen staat op een geavanceerd onderstel waarin zowel vóór als achter gewichtbesparende aluminium onderdelen zijn verwerkt. Vóór staat hij op McPherson-techniek met lichte, onder hoge waterdruk gevormde ophangingsdelen, achter is een fraaie viervoudige wielgeleiding aan het werk.

Naast de vele standaard IDS-componenten als ABS (met CBC automatische remkrachtverdeling voor een nog stabieler bochtengedrag), een noodstop rembekrachtiging, elektronische remkrachtverdeling (EBV) en antislipregeling TCPlus met regeling van remmen en motorvermogen is ook de nieuwste generatie ESPPlus (Electronic Stability Program) techniek beschikbaar. Die maakt dan een geïntegreerd onderdeel uit van het IDS-systeem en draagt wezenlijk bij aan de veiligheid door bij stabiliteitsproblemen een serie razendsnel uitgevoerde remingrepen over strategisch gekozen wielen te verdelen zodat de auto, vanzelfsprekend zo lang de omstandigheden dat fysiek toestaan, weer in de juiste rijrichting wordt gedwongen. Een andere veiligheidsoptie is het bandendruk-controlesysteem dat door een combinatie van zeer lichte sensoren in de ventielen voortdurend waakt over de juiste bandenspanning. Het behoeft nauwelijks vermelding dat de Stationwagen dezelfde zeer goede actieve en passieve bescherming biedt die we van de andere Vectras gewend zijn.

Benzine- en dieselmotoren met directe inspuiting De Opel Vectra Stationwagon biedt bij zijn lancering eind dit jaar meteen een keuze uit een brede range van krachtbronnen. Er zijn vier benzinemotoren en drie turbodieselmotoren met 100 tot 211 paardenkrachten. Ze behoren allemaal tot de geavanceerde ECOTEC-serie en dat geldt vanzelfsprekend ook voor de nieuwe motoren in de lijn. Naast de bekende krachtbronnen uit de andere Vectras lanceert Opel niet minder dan drie nieuwe krachtbronnen. Stuk voor stuk uitgevoerd met extreem verfijnde techniek. Ze hebben een indrukwekkend signalement.
De 3.0 V6 CDTi ECOTEC turbodiesel is de sterkste diesel in het complete Opel-programma en beschikt bijvoorbeeld over de laatste generatie common rail directe inspuittechniek. De aluminium zescilinder motor heeft een cilinderinhoud van 3.0 liter en levert 130 kW (177 pk). Zijn maximum koppel bedraagt een imposante 370 Nm. Een Business Class motor? Zeg maar rustig First Class. Ook wat zijn prestaties aangaat, opereert de V6 diesel immers op het allerhoogste niveau. Na 9,8 seconden doorbreekt hij de grens van 100 kilometer per uur en pas bij 222 kilometer per uur winnen de lucht- en rolweerstand het van zijn enorme aandrijfkracht.

Acceleratie en raffinement zijn ook al belangrijke kenmerken van de nieuwe 2.0 Turbo ECOTEC motor, die over een zeer breed toerenbereik (om precies te zijn van 2.500 tot 3.800) continu een maximum koppel van 265 Newton meter weet te genereren. De van een turbo en een interkoeler voorziene viercilinder is gebaseerd op de 2.2 DIRECT ECOTEC aluminium motor en levert 129 kW (175 pk). Overigens weten de kenners dan meteen dat deze motor dankzij de trillingdempende balansassen en het Bosch Trionic 8 motormanagement zo gelijkmatig loopt dat je bijna denkt in een 6-cilinderuitvoering te rijden.

Als gezegd, wordt naast raffinement ook het begrip prestaties met hoofdletters geschreven: de Vectra Turbo 2.0 Turbo kent een top van 222 kilometer per uur en sprint in 9,4 seconden naar de honderd.

De derde nieuwkomer is een telg van de recent geïntroduceerde compleet nieuwe generatie van aluminium motoren, maar dan wel een die duidelijk nieuwe wegen inslaat. De 2.2 DIRECT ECOTEC is namelijk de eerste direct ingespoten benzinemotor van Opel. Hij levert een vermogen van 114 kW (155 pk) en verbruikt gemiddeld toch zes procent minder brandstof dan een vergelijkbare motor met een gangbare benzine-inspuiting. Zelfs als dat toch een zeer moderne indirecte multipoint-inspuittechniek betreft, overtroeft de nieuwe generatie de huidige techniek op alle fronten.

Naast het zuinige karakter is het koppel dankzij de innovatieve directe benzine-inspuiting en een variabel inlaattraject met tien procent toegenomen, gaat de 2.2 DIRECT ECOTEC al vanaf lagere toerentallen flink aan het werk en levert de motor bovendien zes procent meer kracht. De prestaties zijn bijpassend indrukwekkend: een top van 212 kilometer per uur en een acceleratie naar 100 kilometer per uur binnen 10,1 seconden. Ook in dit geval denk je door de trillingarme werking met een 6-cilinderversie op stap te zijn.

De 1.9 CDTi met Multi-injectie
In het voorjaar van 2004 wordt een nieuw ontwikkelde 1.9 CDTi ECOTEC met 110 kW (150 pk) voor de Vectra Stationwagon gepresenteerd. Een extreem moderne dieselkrachtbron die, in combinatie met het optionele deeltjesfilter, nu al aan de extreem strenge Euro4 milieunormen voldoet. Een zeer belangrijke noviteit is de montage van een nieuwe generatie dieselinspuiting met zogenaamde Multi-inspuittechniek. De
1.9 CDTi levert dankzij zijn enorm hoge rendement niet alleen ver boven gemiddelde prestaties, maar onderscheidt zich ook door een enorme souplesse en trekkracht. Wat dat laatste betreft: hij is goed voor 315 Nm.

Grote keuze transmissies
De nieuwe 1.9 CDTi ECOTEC, de 3.0 V6 CDTi ECOTEC top-dieselmotor en de
2.0 liter turbo ECOTEC benzinemotor worden geleverd met een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak. De 2.2 DIRECT is standaard uitgerust met een vijfversnellingsbak, maar als alternatief is een adaptief werkende automatische vijfversnellingsbak beschikbaar. Die kan overigens ook met enkele van de andere motoren worden gecombineerd.

Maar de mogelijkheden op transmissie gebied gaan nog verder. De 1.8 ECOTEC motor met 90 kW (122 pk) kan namelijk ook worden gekoppeld aan de specifiek voor deze krachtbron ontwikkelde CVTronic, waarbij de letters CVT staan voor Continue Variabele Transmissie.

De zeer moderne en efficiënte automaat werkt adaptief - hij past zich met andere woorden aan de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aan - en heeft nog een ander dynamisch snufje in huis: hij kan desgewenst worden omgeschakeld van traploos variabele werking naar de ActiveSelect zesversnellingsbak-stand. Die kiest voor dat doel flitsend snel en geheel zonder schakelschokjes uit zes voorgeprogrammeerde posities van de CVT. Die kunnen uiteraard ook met de hand worden bediend.
Het is belangrijk te weten dat de versnellingsverhoudingen van een CVT door zijn constructie een groter gebied bestrijken dan een klassieke versnellingsbak. In gewoon Nederlands betekent dat voordeel dat hij sneller kan optrekken en eenmaal op snelheid toch ook rustiger en zuiniger rijdt.

Primeur dubbele bochtverlichting, plus snelweg lichtregeling Onder de vele technische innovaties en hoogwaardige uitrustingsdelen van de Opel Vectra Stationwagon vallen onder meer Adaptieve Forward Lighting (AFL) koplampen. Deze Bi-Xenon koplampen worden automatisch met de rijrichting van een bocht meegedraaid en zorgen ervoor dat het zicht ver vooruit optimaal blijft. Als extraatje doen ze dat overigens ook bij rechtuitrijden door de koplamphoogte automatisch aan de gereden snelheid aan te passen. Die module van het systeem werkt boven de 120 kilometer per uur, zodat je het speciale snelwegverlichting kunt noemen.

In dit geval - en dat is niet eerder vertoond - wordt die toch al enorm geavanceerde techniek overigens gecombineerd met een speciaal aangebracht verlichtingssysteem, dat het zicht schuin opzij in korte bochten en bij parkeren verbetert.

Ook op comfortgebied is de Opel-techniek van een zeer hoog niveau. Denk aan de klimaatgeregelde MultiContour bestuurdersstoel, die op talloze manieren kan worden versteld en vanwege dat medisch zeer doordachte maatwerk zelfs het AGR-stempel (Arbeitsgemeinschaft Gesunder Rücken) meekrijgt. Doorgaans alleen weggelegd voor zeer kostbare speciale gezondheidsautostoelen. AGR is inderdaad ook een instantie die zich bezig houdt met zaken die de gezondheid aangaan. Het betreft een geheel onafhankelijk comité van ergonomische experts en wetenschappers.

In december bij de dealer, zeer complete uitvoeringen De nieuwe Opel Vectra Stationwagon zal in december bij de dealers staan. De prijslijst van de Opel Vectra Stationwagon begint bij 25.495,- . Iedere Vectra Stationwagon wordt standaard uitgerust met belangrijke comfort- en veiligheidsaccessoires als airconditioning, elektrische ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, full-size airbags vóór, zij-airbags vóór, full-size gordijnairbags (vóór en achter) en actieve hoofdsteunen op de voorstoelen.

Om toch nog even met een aansprekend voorbeeld op die grote aandacht voor de details in te haken en meteen het zeer hoge niveau van de Vectra Stationwagen te illustreren: als optie kan een sensor in de passagiersstoel worden gemonteerd die detecteert of de stoel ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Het speciale sensorsysteem reageert ook op de aanwezigheid van een speciale Opel-kinderstoel voorin. Zo niet, dan hoeven de betreffende airbags (voor en zij) bij een onverhoopt ongeval ook niet in werking te treden. De hoofdairbags worden wel steeds benut, met het oog op achterpassagiers. Die selectieve toepassing van de airbags kan enorm in de reparatiekosten van het interieur schelen.