NED. CENTRUM VOOR VOLKSCULTUUR


Conflict en geweld in de vaderlandse geschiedenis

Etnische en religieuze conflicten, aangekondigde stakingen, zinloos geweld op straat, zelfs politieke moorden: wat eerst voorbehouden leek aan Amerika lijkt nu ook in Nederland gemeengoed te worden. Het polderlandje Nederland koesterde eeuwenlang het imago van plooien en schikken, van overleggen met elkaar, onder het motto: samen komen we er wel uit. Maar is onze vaderlandse geschiedenis wel zo onschuldig? Was er in het verleden niet ook sprake van opstootjes, van moord en doodslag, van sociale ontwrichting? En krijgen we daar nu meer zicht op omdat wij er in onze samenleving ook meer mee te maken krijgen? 'Conflict en geweld' is het thema van de derde Nationale Geschiedenisdag, die dit keer gehouden wordt in Apeldoorn, op zaterdag
1 november 2003.


Het belooft een ware happening te worden. De stadsschouwburg in Apeldoorn biedt ruimte voor een gevarieerd pakket met film, levende geschiedenis, workshops, forumdiscussies en informatiemarkt. De Nationale Geschiedenisdag is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis, voor liefhebbers en vrijetijdshistorici net zo goed als professionals die in museum of archiefinstelling werkzaam zijn. Elke keer weer trekt de Nationale Geschiedenisdag vele honderden deelnemers en bezoekers. Het is een toogdag voor en door heel historisch Nederland. Maar het is ook een manier om te laten zien hoe belangrijk geschiedenis is voor de samenleving hier en nu. Daarom wordt steeds gekozen voor een aansprekend, actueel thema, dit keer dus het onderwerp conflict en geweld in de vaderlandse geschiedenis.

En mochten veel mensen misschien nog denken dat geschiedenis saai is: de Nationale Geschiedenisdag bewijst het tegendeel. Het vak wordt allang niet meer gedomineerd door stoffige archiefmensen die zich begraven in oude papieren. Het vak staat midden in de samenleving en steeds vaker worden historici gevraagd te reflecteren op uiteenlopende maatschappelijke fenomenen. Over etniciteit en nationale identiteit bijvoorbeeld. Maar ook over problematische zaken uit het verleden: de verwerking van de Tweede Wereldoorlog maar ook meer recente drama's en conflicten zoals bijvoorbeeld Srbrenica, nog steeds een open wond die waarschijnlijk nooit geheeld kan worden.

Geschiedenis is ook op een andere manier spannend geworden. Er wordt de laatste jaren druk geëxperimenteerd met nieuwe vormen van geschiedbeoefening. Living history is zo'n nieuwe vorm, een vorm van geschiedbeoefening waarbij het verleden zo getrouw mogelijk wordt nagespeeld. Het aantal living history groepen is de laatste jaren enorm toegenomen. Op de Nationale Geschiedenisdag is de living history één van de rode draden, die de hele dag door te zien zal zijn. Niet alleen zijn er presentaties van diverse living history groepen, die bijvoorbeeld de Vikingentijd, de Late Middeleeuwen en de Tweede Wereldoorlog naspelen. Er zijn ook praktische workshops over kostuumnaaien en over oude wapens. Het is allemaal te zien, en vooral: te beleven, op de derde Nationale Geschiedenisdag.

De Nationale Geschiedenisdag wordt georganiseerd door de belangrijkste historische koepels in Nederland: het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap, het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, de Vereniging voor Geschiedenisdocenten, de archiefkoepel DIVA, de Nederlandse Museumvereniging en het Historisch Platform. De toegang voor de dag bedraagt 40 euro per persoon. Dit bedrag is inclusief programmaboek, koffie en thee, lunch en afsluitende borrel. U kunt zich aanmelden bij het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, per telefoon (030-2760244) of per e-mail (ncv@volkscultuur.nl) onder gelijktijdige overmaking van het verschuldigde bedrag op girorekening 810806 van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur in Utrecht.

13 okt 03 10:38