NED. CENTRUM VOOR VOLKSCULTUUR
Conflict en geweld in de vaderlandse geschiedenis
Etnische en religieuze conflicten, aangekondigde stakingen, zinloos
geweld op straat, zelfs politieke moorden: wat eerst voorbehouden leek
aan Amerika lijkt nu ook in Nederland gemeengoed te worden. Het
polderlandje Nederland koesterde eeuwenlang het imago van plooien en
schikken, van overleggen met elkaar, onder het motto: samen komen we
er wel uit. Maar is onze vaderlandse geschiedenis wel zo onschuldig?
Was er in het verleden niet ook sprake van opstootjes, van moord en
doodslag, van sociale ontwrichting? En krijgen we daar nu meer zicht
op omdat wij er in onze samenleving ook meer mee te maken krijgen?
'Conflict en geweld' is het thema van de derde Nationale
Geschiedenisdag, die dit keer gehouden wordt in Apeldoorn, op zaterdag
1 november 2003.
Het belooft een ware happening te worden. De stadsschouwburg in
Apeldoorn biedt ruimte voor een gevarieerd pakket met film, levende
geschiedenis, workshops, forumdiscussies en informatiemarkt. De
Nationale Geschiedenisdag is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd
is in geschiedenis, voor liefhebbers en vrijetijdshistorici net zo
goed als professionals die in museum of archiefinstelling werkzaam
zijn. Elke keer weer trekt de Nationale Geschiedenisdag vele honderden
deelnemers en bezoekers. Het is een toogdag voor en door heel
historisch Nederland. Maar het is ook een manier om te laten zien hoe
belangrijk geschiedenis is voor de samenleving hier en nu. Daarom
wordt steeds gekozen voor een aansprekend, actueel thema, dit keer dus
het onderwerp conflict en geweld in de vaderlandse geschiedenis.
En mochten veel mensen misschien nog denken dat geschiedenis saai is:
de Nationale Geschiedenisdag bewijst het tegendeel. Het vak wordt
allang niet meer gedomineerd door stoffige archiefmensen die zich
begraven in oude papieren. Het vak staat midden in de samenleving en
steeds vaker worden historici gevraagd te reflecteren op uiteenlopende
maatschappelijke fenomenen. Over etniciteit en nationale identiteit
bijvoorbeeld. Maar ook over problematische zaken uit het verleden: de
verwerking van de Tweede Wereldoorlog maar ook meer recente drama's en
conflicten zoals bijvoorbeeld Srbrenica, nog steeds een open wond die
waarschijnlijk nooit geheeld kan worden.
Geschiedenis is ook op een andere manier spannend geworden. Er wordt
de laatste jaren druk geëxperimenteerd met nieuwe vormen van
geschiedbeoefening. Living history is zo'n nieuwe vorm, een vorm van
geschiedbeoefening waarbij het verleden zo getrouw mogelijk wordt
nagespeeld. Het aantal living history groepen is de laatste jaren
enorm toegenomen. Op de Nationale Geschiedenisdag is de living history
één van de rode draden, die de hele dag door te zien zal zijn. Niet
alleen zijn er presentaties van diverse living history groepen, die
bijvoorbeeld de Vikingentijd, de Late Middeleeuwen en de Tweede
Wereldoorlog naspelen. Er zijn ook praktische workshops over
kostuumnaaien en over oude wapens. Het is allemaal te zien, en vooral:
te beleven, op de derde Nationale Geschiedenisdag.
De Nationale Geschiedenisdag wordt georganiseerd door de belangrijkste
historische koepels in Nederland: het Nederlands Centrum voor
Volkscultuur, het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap, het
Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, de Vereniging voor
Geschiedenisdocenten, de archiefkoepel DIVA, de Nederlandse
Museumvereniging en het Historisch Platform. De toegang voor de dag
bedraagt 40 euro per persoon. Dit bedrag is inclusief programmaboek,
koffie en thee, lunch en afsluitende borrel. U kunt zich aanmelden bij
het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, per telefoon (030-2760244)
of per e-mail (ncv@volkscultuur.nl) onder gelijktijdige overmaking van
het verschuldigde bedrag op girorekening 810806 van het Nederlands
Centrum voor Volkscultuur in Utrecht.
13 okt 03 10:38