De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
IZ. 2003/1662
datum
06-10-2003
onderwerp
Landbouw- en Visserijraad Luxemburg, 13 oktober 2003 - Geannoteerde
agenda
TRC 2003/7631
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Op 13 oktober vindt in Luxemburg de eerstvolgende vergadering plaats
van de ministers van Landbouw en Visserij uit de Europese Unie en de
nieuwe lidstaten. Hierbij doe ik u de geannoteerde agenda van deze
Raad toekomen.
Wat landbouw betreft zal de Raad een eerste, oriënterend, debat voeren
over de recentelijk gepresenteerde Mededeling van de Commissie over de
hervorming van de sectoren tabak, olijfolie, katoen en suiker. Het
debat zal zich bij deze gelegenheid uitsluitend concentreren op
olijfolie en katoenw. Verder zal het Voorzitterschap de Raad ter
aanneming een aantal conclusies voorleggen betreffende een Mededeling
van de Commissie over een voorstel voor een EU-Actieplan voor
wetshandhaving, governance en handel in bosbouw (FLEGT). Voorts zal de
Raad streven naar besluitvorming over een verzoek van Spanje voor het
eenmalig verstrekken van een nationale overbruggingssteun voor de
schaalvruchtensector.
Op het gebied van visserij streeft het Voorzitterschap naar een
politiek akkoord over het voorstel voor een verordening inzake het
beheer van visserij-inspanning voor bepaalde vangstgebieden en
visbestanden, de zogenaamde 'westelijke wateren'. Verder zal de Raad
een besluit nemen over conclusies van het Voorzitterschap inzake de
verbetering van het wetenschappelijk en technisch advies ten behoeve
van het communautaire visserijbeheer. Mogelijk zal de Commissie een
wijzigingsvoorstel presenteren voor de verordening inzake technische
maatregelen in de Middellandse Zee. Ten slotte zal de Commissie naar
verwachting de Raad nader informeren over de stand van zaken met
betrekking tot het in juli gepresenteerde herstelplan voor kabeljauw
en heek.
datum
06-10-2003
kenmerk
IZ. 2003/1662
bijlage
1. Goedkeuring van de voorlopige agenda
2. Goedkeuring van de lijst met A-punten
3. Voorstel voor een Raadsverordening inzake het beheer van
visserij-inspanning voor bepaalde vangstgebieden en visbestanden
('westelijke wateren')
(Politiek akkoord)
Het verordeningsvoorstel is aan de Raad voorgelegd als gevolg van
de gewijzigde rechtssituatie vanaf 1 januari 2003 met betrekking
tot de afloop van toegangsbeperkingen voor Spanje en Portugal. Met
dit wijzigingsvoorstel wordt beoogd de totale inspanning in de
westelijke wateren na genoemde datum te stabiliseren. Nederland
steunt de doelstelling van het verordeningsvoorstel.
Nederland acht het van belang dat voor de toekomstige regulering
van de inspanning in de westelijke wateren een adequate afstemming
met de beschikbaarheid van TAC's en quota plaatsvindt, om zodoende
te garanderen dat het inspanningsinstrument een ondersteunende
functie voor het TAC/quotumbeleid blijft behouden.
Het Voorzitterschap streeft naar een politiek akkoord en zal de
Raad een voorzitterscompromis presenteren.
4. (Eventueel) Voorstel voor Raadsverordening tot wijziging van Vo
1626/94 inzake technische maatregelen in de Middellandse Zee
(Presentatie door de Commissie)
De Commissie zal bovengenoemd voorstel eventueel presenteren. Het
betreft een wijziging van bestaande beheersmaatregelen in de
Middellandse Zee. De inhoud van het voorstel is nog niet bekend.
5. Mededeling van de Commissie inzake verbetering van het
wetenschappelijk en technisch advies ten behoeve van het
communautaire visserijbeheer
(Aanneming conclusies)
In de Mededeling streeft de Commissie een aantal verbeteringen na.
Zo zal de Gemeenschap de bijdragen van de lidstaten aan de
regionale wetenschappelijke organisaties beter moeten coördineren
en moet de Gemeenschap zelf in staat zijn wetenschappelijk advies
te formuleren ten behoeve van het visserijbeheer, als aanvulling
op de bestaande middelen op nationaal niveau.
De Commissie concludeert dat er te weinig wetenschappers
beschikbaar zijn om de visserijbeheerders van de Gemeenschap de
nodige adviezen te verstrekken. Dit ook in verband met het feit
dat rekening moet worden gehouden met het ecosysteem en met de
sociale en economische aspecten. Naast een betere coördinatie zal
de Commissie voorstellen om onder meer de nationale
visserij-instituten te compenseren voor de personele middelen die
zij ter beschikking stellen ten behoeve van advisering van de
Commissie. Met het oog op de langere termijn stelt de Commissie
voor een debat te voeren over nieuwe institutionele regelingen en
structuren.
Het Voorzitterschap zal de Raad een aantal conclusies voorleggen.
In deze conclusies worden de hoofdlijnen van de Mededeling
onderschreven. Tevens wordt gewezen op de noodzaak van open en
transparante advisering met een adequate inbreng van de
visserijsector. De Commissie wordt verzocht de Raad in de loop van
2004 te informeren over de resultaten van met name de
kortetermijnmaatregelen en de inspanningen om de wetenschappelijke
advisering te verbeteren. Ik kan met deze conclusies instemmen.
6. Wetshandhaving, governance en handel in bosbouw (FLEGT)
(Aanneming conclusies)
Illegale houtkap heeft de afgelopen jaren ernstige vormen
aangenomen. Dit is een van de factoren die een duurzaam bosbeheer
belemmeren. In juni 2003 heeft de Commissie in een Mededeling een
voorstel gedaan voor een EU-Actieplan voor wetshandhaving,
governance en handel in bosbouw (Forest Law Enforcement,
Governance and Trade, FLEGT). Het Actieplan omvat een proces en
een pakket van maatregelen waarmee de Commissie voorstelt het
groeiende probleem van illegaal kappen en de daarmee samenhangende
handel aan te pakken. Dit vraagstuk is een van de prioriteiten van
de Commissie voor de follow-van de wereldtop van 2002 in
Johannesburg over duurzame ontwikkeling. Het Voorzitterschap zal
de Raad ter aanneming een aantal conclusies voorleggen met de
bedoeling de Commissie aan te sporen verder te gaan op de
ingeslagen weg en daarmee ook een politiek signaal af te geven dat
de Raad de problematiek van illegale houtkap serieus neemt. Ik zal
de conclusies van harte ondersteunen.
7. Mededeling over een duurzaam landbouwbeleid: hervorming van de
sectoren tabak, olijfolie, katoen en suiker
- Katoen, olijfolie
(Oriënterend debat)
Op 23 september jongstleden presenteerde Commissaris Fischler zijn
Mededeling over een duurzaam landbouwbeleid: hervorming van de
sectoren tabak, olijfolie, katoen en suiker. In de Raad van 29
september heeft Commissaris Fischler zijn pakket
hervormingsvoorstellen nader toegelicht. Er heeft toen geen debat
plaatsgevonden. Thans zal in de Raad een eerste debat worden
gevoerd over specifiek de hervormingsvoorstellen voor katoen en
olijfolie.
Voor een inhoudelijke beschrijving van de voorstellen zou ik
willen refereren aan mijn brief van 2 oktober met het verslag van
de Raadszitting op 29 september jongstleden.
Hoewel het kabinet zich nog beraadt over een definitief standpunt
ten aanzien van het nieuwe pakket hervormingsvoorstellen, kunnen
mede op basis van eerdere kabinetsstandpunten ten aanzien van de
hervorming van het GLB, zoals neergelegd in mijn brief van 19
februari 2003, de volgende uitgangsposities geformuleerd worden:
+ de hervormingen moeten leiden tot een verbetering van de
marktgerichtheid van de Europese landbouw;
+ de hervormingen moeten bijdragen tot het nakomen van de
WTO-verplichtingen en aan een verbeterde toegang tot de
interne markt voor producten uit ontwikkelingslanden;
+ de bestaande prijssteun, inclusief de prijssteun die gegeven
wordt via de verwerkende industrie, dient te worden
verminderd;
+ correcties op het marktsysteem moeten zo mogelijk worden
beperkt tot uitzonderingsgevallen en fungeren als een
vangnetsysteem;
+ financiering van de hervorming moet plaatsvinden binnen de
financiële kaders zoals afgesproken tijdens de Europese Raad
van Brussel van 24 en 25 oktober 2002.
Daarnaast geldt dat Nederland ten aanzien van de hervorming van de
katoensector in relatie tot ontwikkelingslanden een specifiek
standpunt heeft, zoals neergelegd in de notitie Beleidscoherentie
Ontwikkelingssamenwerking - Landbouw (Kamerstuk 2002-2003, 28318,
nr. 2, TK).
Nederland wil bij de bespreking van de katoenmarktordening
aandringen op grondige aanpassingen, waaronder omzetting van
prijssteun in ontkoppelde inkomenssteun, als onderdeel van het
verdere hervormingsproces. Speciale aandacht voor
handelsverstoring in de katoensector is gewenst, omdat bepaalde
landen in West-Afrika te lijden hebben onder de omvangrijke
subsidies die met name de VS aan hun katoenproducenten
verstrekken.
Dit onderwerp is ook uitgebreid ter sprake geweest bij de onlangs
gehouden wereldhandelstop in Cancún.
8. Overbruggingssteun Spaanse schaalvruchtensector
(Aanneming)
Dit betreft een punt dat eerder geagendeerd was voor de
Raadszitting van 29 september jongstleden, maar waarover
besluitvorming van de Raad op verzoek van de Spaanse
landbouwminister is uitgesteld tot de zitting van de Raad in
oktober.
Ik zou hierbij ook willen refereren aan mijn brief van 23
september met de geannoteerde agenda van de Landbouw- en
Visserijraad van 29 september (Kamerstuk 2003-2004, 21 501-32, nr.
44 TK) als ook aan mijn brief van 2 oktober met het verslag
daarvan.
9. Diversen
a. Herstelplan voor kabeljauw en noordelijke heek
Na een eerste gedachtewisseling over dit onderwerp tijdens de
Raad van 22 juli zijn er geen substantiële vorderingen
gemaakt. De Commissie zal naar verwachting de Raad nader
informeren over de stand van zaken.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit