P E R S B E R I C H T
Hilversum, 7 oktober 2003
NIEUW ECONOMISCH PEIL
- Boerenverdriet -
MAANDAG 13 OKTOBER VAN 20.00-20.25 UUR OP NEDERLAND 3
DEZE SERIE IS EEN SAMENWERKINGSPROJECT VAN RVU EN TELEAC/NOT
Jamaica heeft een veelbelovende melkveehouderij, die geen kans krijgt omdat het land wordt overspoeld door gesubsidieerde melkpoeder uit Europa.
Jamaica, dat is 'zon, rum en reggae'. Maar Jamaica is ook 'melk'. Tot aan de jaren negentig was Jamaica hard op weg een veelbelovende melkproducent te worden. Het eiland is groen, met veel weiland en er is voldoende water. Omdat men erin geloofde werkte men jarenlang aan een heel eigen koeienras, dat goed kon produceren in het tropische klimaat. Het lukte en het ras werd met trots 'Jamaican Hope' gedoopt. In tien jaar tijd verdubbelde vervolgens de melkproductie.
Maar in 1991 kwam aan al het optimisme een eind. De Jamaicaanse markt werd overspoeld door melkpoeder uit Europa. Dat gevaar had er al jaren ingezeten en de Jamaicaanse regering had haar markt met importheffingen weten te beschermen. Maar in 1991 werd zij onder de strenge regels van het IMF gedwongen die marktbescherming op te heffen. Om een lening te kunnen krijgen moest Jamaica de steun aan haar boeren teniet doen.
Het IMF en de Wereldbank streven naar liberalisering van de wereldhandel. Dat betekent dat landen hun markten open moeten gooien en geen handelsverstorende subsidies mogen verstrekken. Kleine landen als Jamaica kunnen worden gedwongen zich aan deze regels te houden omdat ze anders geen lening krijgen. Maar op rijke handelsblokken als de VS en de EU heeft men geen vat. Daardoor blijven o.a. de Europese landbouwsubsidies in stand.
Zo ontstaat een zeer oneerlijke situatie. Boeren uit Jamaica die keihard werken aan de opbouw van hun melkveebedrijven moeten concurreren met moderne Nederlandse boeren, die ook zonder subsidies wel zouden overleven. Terwijl in Europa voor iedere melkkoe 2 euro per dag aan subsidie wordt betaald, moet de Jamaicaanse boer van minder rondkomen.
Regie: Joost de Haas
Eindredactie: Henk Bas (Teleac/NOT) en Geert Rozinga, 06 22 98 16 11 (RVU).
Hoofdredactie: Henk Baard (RVU).
Nieuw Economisch Peil (NEP) is een documentairereeks over de mens achter de economie. Aan de hand van kleine menselijke verhalen, al dan niet doorvlochten met de visies van deskundigen, willen de makers de grote economisch-maatschappelijke trends inzichtelijk maken. In de serie worden zowel nationale als internationale dilemma's behandeld. NEP wordt iedere maandagavond uitgezonden op Nederland 3 om 20.00 uur. De eerste reeks is uitgezonden van september 2002 tot mei 2003. Op 1 september 2003 startte de nieuwe reeks uitzendingen. Alle uitzendingen zijn terug te zien op www.nep.nl. NEP is een samenwerkingsverband van de RVU educatieve omroep en Teleac/NOT.
RVU: René Takken, tel. 035.6771482, communicatie@rvu.nl, rvu.nl. Teleac/NOT: Ineke Domburg, tel. 035.6293401, ineke.domburg@teleacnot.nl www.teleacnot.nl
Met vriendelijke groet,
Monique Calis
RVU /// educatieve omroep
Afdeling Communicatie
---
(T) 035 - 677 1461 (di t.m. vrij)
(F) 035 - 677 1409
(E) monique.calis@rvu.nl
(W) http://www.rvu.nl
---
Eenmalig vrij van copyright bij plaatsing n.a.v. dit programma
Foto: Stefan Verwer
Bijschrift: Bigga, één van de Jamaicaanse boeren die wordt weggeconcurreerd door gesubsidieerde melkpoeder uit Europa.
RVU