Ingezonden persbericht


Persbericht 1
20 augustus 2003

Vijf kunstenaars van De Ploeg

In de tentoonstelling Vijf kunstenaars van De Ploeg presenteert het Groninger Museum van 11 oktober 2003 t/m 21 maart 2004 het werk van Ekke Kleima, George Martens, Henk Melgers, Alida Pott en Jannes de Vries. De expositie, die te zien zal zijn in het Ploegpaviljoen van het museum, concentreert zich op de jaren 1918-1940, de periode waarin De Ploeg haar stempel drukt op de plaatselijke moderne kunst.

De tentoonstelling legt onderlinge overeenkomsten, maar vooral onderlinge verschillen bloot tussen kunstenaars die het geweld binnen De Ploeg over zich heen hebben laten gaan en in staat zijn geweest hun zelfstandigheid te bewaren. Ekke Kleima (1899-1958) werd in 1926 lid van De Ploeg en ontwikkelde zich als schilder in de periode dat het felle expressionisme in Groningen al was geluwd. Geïnspireerd door het werk van Altink en Wiegers ontwikkelt Kleima een schilderstijl die vooral in de kleur betekenis vindt. Medeoprichter van De Ploeg George Martens (1894-1979) beleeft zijn artistiek hoogtepunt in de jaren 1926-1931 wanneer hij voornamelijk stadstaferelen schildert en tekent in een expressief impressionistische stijl. Henk Melgers (1899-1973) sluit zich in 1925 aan bij De Ploeg. Hij inspireert zich in zijn werk op onder anderen Van Gogh en Dijkstra. In het bijzonder behoort zijn grafiek tot het beste wat De Ploeg in die jaren heeft voortgebracht. Alida Pott (1888-1931), Ploeglid van het eerste uur, concentreerde zich al vroeg op moderne richtingen binnen de Nederlandse kunst. Zij ontwikkelde een werkwijze die verwantschap vertoont met die van kunstenaars rond de Bergense School. Het hoofdbestanddeel van haar oeuvre omvat gevoelige, fijn-gestileerde tekeningen en aquarellen. Geboren in Meppel vestigde Jannes de Vries (1901-1986) zich na omzwervingen in Noord-Afrika en Frankrijk in1924 in Groningen. Tot zijn belangrijkste werken behoren een reeks olieverfschilderingen op papier waarin de invloeden van zijn buitenlandse reizen worden verwerkt binnen een ingetogen expressionisme dat teruggrijpt op bijvoorbeeld Cézanne. In de jaren dertig ontwikkelt De Vries een expressionistische landschapstijl waarin de hoogtijdagen van het Ploegexpressionisme zachtjes nagalmen.

De vijf kunstenaars hebben binnen de ontwikkeling van het modernisme in Groningen een rol van betekenis gespeeld. De hoogtepunten binnen hun oeuvre kunnen zich meten met het beste wat De Ploeg tijdens het interbellum heeft voortgebracht.

De tentoonstelling laat veel werk zien uit particuliere collecties.

Bij de tentoonstelling verschijnt het boek Vijf kunstenaars van De Ploeg-'bezield met meer of minder 'moderne' geest'. Het boek kan worden gerealiseerd met steun van de Stichting Beringer Hazewinkel.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling is er een Ploegdag op 11 oktober met lezingen, muziek, workshops voor kinderen en deskundigen bespreken ingebracht Ploegwerk. Meer informatie hierover volgt nog.



Ingezonden persbericht