Ingezonden persbericht

Persbericht

Managementonderzoek onthult nieuwe beveiligingsuitdagingen voor net-centric ondernemingen

Topmanagers wereldwijd overtuigd dat veranderende bedrijfsomgeving leidt tot verhoogde kwetsbaarheid

Londen/Den Haag, 9 oktober 2003 ­ In het bedrijfsleven is het in toenemende mate gebruikelijk om informatie te delen tot buiten de traditionele grenzen van de eigen onderneming. Dit vergroot echter de risico's en de complexiteit op het gebied van bedrijfsveiligheid, zo blijkt uit een nieuw onderzoek en rapport dat AT&T heeft uitgevoerd in samenwerking met de Economist Intelligence Unit ­ de zakelijke informatie tak van The Economist Group.
Tijdens het wereldwijde onderzoek beaamden 237 topmanagers dat hun huidige technologische plannen de ondernemingen kwetsbaar maken voor aanzienlijke bedreigingen. Het onderzoek suggereert dat de belangrijkste beveiligingsuitdaging niet meer het weren van indringers in het bedrijfsnetwerk is, maar hoe je de juiste mensen veilig toegang tot gegevens kunt bieden.
Een aantal veelgebruikte bedrijfsinitiatieven maakt ondernemingen kwetsbaar voor aanvallen, zo blijkt uit het onderzoek. 83 procent van de respondenten maakt zich grote zorgen over de veiligheidsrisico's die ontstaan uit de groeiende behoefte om klantgegevens te verzamelen en analyseren. Een nog groter percentage (85 procent) is ervan overtuigd dat het bieden van online toegang tot commerciële gegevens aan business managers de veiligheidsrisico's vergroot, terwijl 73 procent bezorgd is over het bieden van real-time toegang tot 'supply chain' informatie aan zakelijke partners.
Computervirussen en 'worms' worden beschouwd als belangrijkste bedreigingen voor de veiligheid van elektronica. 98 procent van de repondenten zet technologie in om hun onderneming hiertegen te beschermen. Veel respondenten zien 'spionage' door concurrenten eveneens als een belangrijke toekomstige bedreiging, hoewel slechts een minderheid hiertegen specifieke maatregelen heeft genomen. Hoewel het onderzoek aantoont dat managers veiligheidsproblemen steeds vaker serieus nemen, krijgen bedreigingen van binnenuit nog steeds een lage prioriteit. Dit ondanks het feit dat veel managers toegaven dat zij regelmatig fouten maakten op dit gebied, zoals het openen van e-mailberichten met bijlagen van onbekende afzenders of het gebruiken van de eigen naam als 'veilig' wachtwoord. "Ondernemingen erkennen tegenwoordig steeds vaker het belang van een veilige netwerkinfrastructuur, maar uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat veel ondernemingen nog steeds kwetsbaar zijn", aldus Jeff Ace, Vice President of Segment Marketing and Business Development bij AT&T. "AT&T is elke dag bezig met beveiliging ­ ten behoeve van de veiligheid van onze eigen netwerkinfrastructuur en die van onze klanten. We benutten onze ervaring met de beveiliging van onze eigen activiteiten ­ zowel wat betreft het aantal incidenten en de uiteenlopende aard van de incidenten ­ voor het realiseren van een flexibele en geïntegreerde aanpak en service voor onze klanten in het bedrijfsleven en bij de overheid."
AT&T ontving onlangs de Customer Solution Excellence Award van Frost & Sullivan voor de meest complete reeks diensten door een managed security services provider. AT&T biedt een omvangrijke reeks managed security services, waaronder firewalls, detectie van indringers en token authenticatie. Als aanvulling op deze managed services biedt AT&T eveneens professional services waaronder risicoanalyse, kwetsbaarheidsbepaling en 'ethical hacking'.
De complexiteit van de huidige bedreigingen en snel veranderende technologieën vormen een reële uitdaging voor ondernemingen. Beveiligingsoplossingen voor moderne netwerkomgevingen dienen meer dan slechts één beveiligingsmogelijkheid te bieden. Er zijn verschillende veiligheidslagen nodig en deze dienen geïntegreerd en interoperabel te zijn, de gehele applicatie- en netwerkinfrastructuur te omvatten en aanpasbaar te zijn naarmate de eisen eraan veranderen. Steeds meer ondernemingen gaan hierdoor op zoek naar security service providers voor de bescherming van hun netwerken, applicaties en data. AT&T biedt 24-uurs ondersteuning aan haar managed security-klanten via het Global Enterprise Management System (iGEMS). iGEMS is een vooruitstrevend end-to-end wereldwijd netwerkplatform waarmee AT&T de prestaties van de netwerken en applicaties van klanten pro-actief, predictief en preventief kan monitoren en beheren.

Het nieuwe wereldwijde onderzoek van AT&T en the Economist Intelligence Unit is beschikbaar via:
www.business.att.com/emea/english/whitepaper/security.html

Voor meer informatie over AT&T's managed security services: www.att.com/business

Het rapport en de onderzoeksmethode
In het rapport Achieving Network Security worden een AT&T onderzoek en white paper gepresenteerd welke zijn opgesteld in samenwerking met The Economist Intelligence Unit (EIU). De EIU heeft een wereldwijd online onderzoek en een reeks interviews gehouden met analisten en topmanagers tussen maart en juni 2003.
The Economist Intelligence Unit (EIU) heeft het wereldwijde onderzoek gehouden onder 237 managers, met respondenten uit West-Europa (30%), Noord-Amerika (26%) en Asia-Pacific (26%). De overige respondenten kwamen uit Oost-Europa, Latijns-Amerika en het Midden- Oosten en Afrika. Meer dan 80% van de respondenten was actief in meerdere landen. De vijf belangrijkste sectoren waaruit de respondenten afkomstig waren zijn business & information technology, software, financiële dienstverlening, industrie en gezondheidszorg/farmacie. Dit rapport is het derde in een reeks van vier 'thought-leadership'-artikelen die zijn opgesteld door AT&T in samenwerking met The Economist Intelligence Unit over de toekomst voor netwerken. De eerste twee papers gingen in op networking en telewerken. Het vierde paper zal gaan over customer relationship management (CRM).

Over AT&T
AT&T (www.att.com) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice- en datacommunicatie voor particulieren, bedrijven en overheden. AT&T biedt een van de modernste communicatienetwerken en wordt hierbij ondersteund door de research en development mogelijkheden van AT&T Labs. De organisatie is leidend op het gebied van zakelijke data- en internetdiensten en biedt outsourcing, consultancy en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale, interlokale en internetdiensten en transactiegebaseerde diensten in de Verenigde Staten zoals prepaid telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen. De jaaromzet van AT&T bedroeg in 2002 $37,8 miljard. Meer dan 40 miljoen particulieren en 4 miljoen zakelijke klanten vertrouwen dagelijks op de kwalitatief hoogwaardige communicatie van AT&T. AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende performance en klantondersteuning.

Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit is de tak voor zakelijke informatie van The Economist Group, uitgever van The Economist. Via haar wereldwijde netwerk van meer dan 500 analisten verzorgt The Economist Intelligence Unit voortdurend inschattingen en voorspellingen van politieke, economische en zakelijke omstandigheden in bijna 200 landen. Als 's werelds grootste verzorger van dergelijke informatie per land helpt The Economist Intelligence Unit managers bij het maken van betere zakelijke beslissingen via tijdige, betrouwbare en onpartijdige analyse van wereldwijde markttrends en zakelijke strategieën.