Ingezonden persbericht
Persbericht
Managementonderzoek onthult nieuwe beveiligingsuitdagingen voor net-centric ondernemingen
Topmanagers wereldwijd overtuigd dat veranderende bedrijfsomgeving
leidt tot verhoogde kwetsbaarheid
Londen/Den Haag, 9 oktober 2003 In het bedrijfsleven is het in
toenemende mate gebruikelijk om informatie te delen tot buiten de
traditionele grenzen van de eigen onderneming. Dit vergroot echter de
risico's en de complexiteit op het gebied van bedrijfsveiligheid, zo blijkt uit
een nieuw onderzoek en rapport dat AT&T heeft uitgevoerd in
samenwerking met de Economist Intelligence Unit de zakelijke informatie
tak van The Economist Group.
Tijdens het wereldwijde onderzoek beaamden 237 topmanagers dat hun
huidige technologische plannen de ondernemingen kwetsbaar maken voor
aanzienlijke bedreigingen. Het onderzoek suggereert dat de belangrijkste
beveiligingsuitdaging niet meer het weren van indringers in het
bedrijfsnetwerk is, maar hoe je de juiste mensen veilig toegang tot
gegevens kunt bieden.
Een aantal veelgebruikte bedrijfsinitiatieven maakt ondernemingen
kwetsbaar voor aanvallen, zo blijkt uit het onderzoek. 83 procent van de
respondenten maakt zich grote zorgen over de veiligheidsrisico's die
ontstaan uit de groeiende behoefte om klantgegevens te verzamelen en
analyseren. Een nog groter percentage (85 procent) is ervan overtuigd dat
het bieden van online toegang tot commerciële gegevens aan business
managers de veiligheidsrisico's vergroot, terwijl 73 procent bezorgd is over
het bieden van real-time toegang tot 'supply chain' informatie aan zakelijke
partners.
Computervirussen en 'worms' worden beschouwd als belangrijkste
bedreigingen voor de veiligheid van elektronica. 98 procent van de
repondenten zet technologie in om hun onderneming hiertegen te
beschermen. Veel respondenten zien 'spionage' door concurrenten
eveneens als een belangrijke toekomstige bedreiging, hoewel slechts een
minderheid hiertegen specifieke maatregelen heeft genomen.
Hoewel het onderzoek aantoont dat managers veiligheidsproblemen
steeds vaker serieus nemen, krijgen bedreigingen van binnenuit nog
steeds een lage prioriteit. Dit ondanks het feit dat veel managers
toegaven dat zij regelmatig fouten maakten op dit gebied, zoals het
openen van e-mailberichten met bijlagen van onbekende afzenders of het
gebruiken van de eigen naam als 'veilig' wachtwoord.
"Ondernemingen erkennen tegenwoordig steeds vaker het belang van een
veilige netwerkinfrastructuur, maar uit de resultaten van het onderzoek
blijkt dat veel ondernemingen nog steeds kwetsbaar zijn", aldus Jeff Ace,
Vice President of Segment Marketing and Business Development bij
AT&T. "AT&T is elke dag bezig met beveiliging ten behoeve van de
veiligheid van onze eigen netwerkinfrastructuur en die van onze klanten.
We benutten onze ervaring met de beveiliging van onze eigen activiteiten
zowel wat betreft het aantal incidenten en de uiteenlopende aard van de
incidenten voor het realiseren van een flexibele en geïntegreerde
aanpak en service voor onze klanten in het bedrijfsleven en bij de
overheid."
AT&T ontving onlangs de Customer Solution Excellence Award van Frost &
Sullivan voor de meest complete reeks diensten door een managed
security services provider. AT&T biedt een omvangrijke reeks managed
security services, waaronder firewalls, detectie van indringers en token
authenticatie. Als aanvulling op deze managed services biedt AT&T
eveneens professional services waaronder risicoanalyse,
kwetsbaarheidsbepaling en 'ethical hacking'.
De complexiteit van de huidige bedreigingen en snel veranderende
technologieën vormen een reële uitdaging voor ondernemingen.
Beveiligingsoplossingen voor moderne netwerkomgevingen dienen meer
dan slechts één beveiligingsmogelijkheid te bieden. Er zijn verschillende
veiligheidslagen nodig en deze dienen geïntegreerd en interoperabel te
zijn, de gehele applicatie- en netwerkinfrastructuur te omvatten en
aanpasbaar te zijn naarmate de eisen eraan veranderen.
Steeds meer ondernemingen gaan hierdoor op zoek naar security service
providers voor de bescherming van hun netwerken, applicaties en data.
AT&T biedt 24-uurs ondersteuning aan haar managed security-klanten via
het Global Enterprise Management System (iGEMS). iGEMS is een
vooruitstrevend end-to-end wereldwijd netwerkplatform waarmee AT&T de
prestaties van de netwerken en applicaties van klanten pro-actief,
predictief en preventief kan monitoren en beheren.
Het nieuwe wereldwijde onderzoek van AT&T en the Economist Intelligence
Unit is beschikbaar via:
www.business.att.com/emea/english/whitepaper/security.html
Voor meer informatie over AT&T's managed security services:
www.att.com/business
Het rapport en de onderzoeksmethode
In het rapport Achieving Network Security worden een AT&T onderzoek en
white paper gepresenteerd welke zijn opgesteld in samenwerking met The
Economist Intelligence Unit (EIU). De EIU heeft een wereldwijd online
onderzoek en een reeks interviews gehouden met analisten en
topmanagers tussen maart en juni 2003.
The Economist Intelligence Unit (EIU) heeft het wereldwijde onderzoek
gehouden onder 237 managers, met respondenten uit West-Europa
(30%), Noord-Amerika (26%) en Asia-Pacific (26%). De overige
respondenten kwamen uit Oost-Europa, Latijns-Amerika en het Midden-
Oosten en Afrika. Meer dan 80% van de respondenten was actief in
meerdere landen. De vijf belangrijkste sectoren waaruit de respondenten
afkomstig waren zijn business & information technology, software,
financiële dienstverlening, industrie en gezondheidszorg/farmacie.
Dit rapport is het derde in een reeks van vier 'thought-leadership'-artikelen
die zijn opgesteld door AT&T in samenwerking met The Economist
Intelligence Unit over de toekomst voor netwerken. De eerste twee papers
gingen in op networking en telewerken. Het vierde paper zal gaan over
customer relationship management (CRM).
Over AT&T
AT&T (www.att.com) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-
en datacommunicatie voor particulieren, bedrijven en overheden. AT&T
biedt een van de modernste communicatienetwerken en wordt hierbij
ondersteund door de research en development mogelijkheden van AT&T
Labs. De organisatie is leidend op het gebied van zakelijke data- en
internetdiensten en biedt outsourcing, consultancy en netwerkintegratie
voor grote organisaties. AT&T is eveneens een marktleider op het gebied
van lokale, interlokale en internetdiensten en transactiegebaseerde
diensten in de Verenigde Staten zoals prepaid telefoonkaarten, collect
calling en telefonische inlichtingen. De jaaromzet van AT&T bedroeg in
2002 $37,8 miljard. Meer dan 40 miljoen particulieren en 4 miljoen zakelijke
klanten vertrouwen dagelijks op de kwalitatief hoogwaardige
communicatie van AT&T. AT&T is meermaals onderscheiden voor
uitstekende performance en klantondersteuning.
Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit is de tak voor zakelijke informatie van The
Economist Group, uitgever van The Economist. Via haar wereldwijde
netwerk van meer dan 500 analisten verzorgt The Economist Intelligence
Unit voortdurend inschattingen en voorspellingen van politieke,
economische en zakelijke omstandigheden in bijna 200 landen. Als 's
werelds grootste verzorger van dergelijke informatie per land helpt The
Economist Intelligence Unit managers bij het maken van betere zakelijke
beslissingen via tijdige, betrouwbare en onpartijdige analyse van
wereldwijde markttrends en zakelijke strategieën.