Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
9 oktober AFP 2003-00694 M
2003
Onderwerp
Algemene Financiële Beschouwingen 2003:
autopakket
Tijdens de tweede termijn van de Algemene
Financiële Beschouwingen op 1 oktober 2003 heb
ik, naar aanleiding van vragen van de heer
Rouvoet, toegezegd informatie te verstrekken met
betrekking tot het in het Belastingplan 2004
voorgestelde autopakket. In de bijlage bij deze
brief is deze informatie opgenomen.
de Staatssecretaris van Financiën,
mr.drs. J.G. Wijn
Bijlage
In deze bijlage worden de in het Belastingplan
2004 voorgestelde maatregelen ten aanzien van
het zogenoemde autopakket weergegeven. De
budgettaire gevolgen van de maatregelen worden
uiteengezet. Bovendien wordt aangegeven wat de
budgettaire consequenties zijn van eventuele
wijzigingen in het voorgestelde uniforme
bijtellingspercentage en de voorgestelde
uniforme onbelaste kilometervergoeding.
Uitgangspunten vereenvoudiging regelgeving
· Het autopakket in het Belastingplan
2004 is per saldo budgettair neutraal
vormgegeven. Eventuele aanpassingen aan het
voorgestelde pakket aan maatregelen zouden in
verband met deze budgetneutraliteit naar de
mening van de regering binnen het voorgestelde
pakket aan maatregelen gefinancierd moeten
worden.
· In verband met het gelijkheidsbeginsel
moet woon-werkverkeer met de auto van de zaak zo
veel mogelijk op dezelfde wijze worden behandeld
als woon-werkverkeer met de eigen auto. Dit is
noodzakelijk gezien de lijn die de Hoge Raad in
een eerder arrest volgde.
· Het voorgestelde pakket aan
maatregelen heeft als hoofddoelstelling
vereenvoudiging van de fiscale behandeling van
het woon-werkverkeer. Het voorgestelde pakket
leidt tot een administratieve lastenverlichting
van ¤ 50 mln.
Maatregelen en de budgettaire effecten
Tabel 1 Autopakket zoals opgenomen in het
Belastingplan 2004
Budgettair
beslag (in
mln. euro)
1. Verhogen maximum - 500
onbelaste vergoeding
woon-werkverkeer naar ¤ 0,17 per
kilometer
2. Verlagen maximum 365
onbelaste vergoeding zakelijke
kilometers van ¤ 0,28 naar ¤ 0,17
3. Uniform bijtelpercentage - 40
van 20%, geen bijtelling
woon-werkverkeer bij auto van de
zaak
4. Beëindigen 175
stimuleringsmaatregel
laagzwavelige brandstoffen reeds
in 2004
Saldo 0
Ad 3. De budgettaire effecten van het voorstel
voor een uniform bijtellingspercentage van 20%
kunnen als volgt worden uitgesplitst:
Tabel 2 Budgettaire effecten wijziging
bijtelpercentage BP04
Groep Budgettair
(¤ mln)
Van 10% of 15% naar 0% -40
Van 10% naar 20% 70
Van 15% naar 20% 50
Van 20% naar 20% 0
Van 25% naar 20% -110
Vervallen bijtelling -10
bestelauto's
Totaal -40
Nadere budgettaire consequenties eventuele
wijzigingen
Voor eventuele aanpassingen dient bedacht te
worden dat deze aanpassingen de volgende
budgettaire consequenties hebben. Hierbij zijn
de budgettaire consequenties uitgedrukt per cent
verhoging van de uniforme onbelaste
kilometervergoeding van ¤ 0,17 en per
procentpunt verhoging van het uniforme
bijtellingspercentage van 20%.
Aanpassing Budgettaire
consequentie (in
mln. euro)
Verhoging onbelaste - 105
kilometervergoeding met 1
eurocent
Verhoging van de uniforme 48
bijtelling autokostenfictie
met 1%-punt
Algemeen
· Voor zover de werknemer of buiten
dienstbetrekking werkzame persoon met de eigen
auto zowel woon-werkverkeer als overige
zakelijke kilometers aflegt, is het totale
effect van de voorstellen afhankelijk van het
aandeel van de - onder de huidige regelgeving -
als regelmatig woon-werkverkeer aangemerkte
kilometers. Voor de onder de huidige regelgeving
als regelmatig woon-werkverkeer aangemerkte
kilometers wordt de onbelaste
kilometervergoeding c.q. het aftrekbare
kilometerbedrag verruimd.
· Het is ook mogelijk dat tussen
werkgevers en werknemers (nieuwe) afspraken
worden gemaakt over de door de werkgever te
verstrekken bruto-vergoeding. Als bijvoorbeeld
wordt afgesproken dat deze bruto-vergoeding
ongewijzigd blijft op ¤ 0,28, zal de werknemer
een netto nadeel ondervinden van ¤ 0,04 tot
¤ 0,06 per onder de huidige regelgeving als
zakelijk aangemerkte kilometer (het marginale
tarief maal ¤ 0,11, het verschil tussen ¤ 0,28
en ¤ 0,17).
Gevolgen voor alfahulpen en overige
thuiszorgmedewerkers
· Uw Kamer heeft zijn zorgen
uitgesproken over de gevolgen van de voorstellen
voor alfahulpen en overige thuiszorgmedewerkers.
Hierbij wordt ter verduidelijking eerst het
volgende opgemerkt:
o Werknemers in de thuiszorg kunnen van
hun werkgever een kilometervergoeding krijgen,
deze is onder de voorgestelde maatregelen voor ¤
0,17 per kilometer onbelast.
o Klassieke alfahulpen zijn niet in
dienstbetrekking en krijgen daardoor geen
onbelaste kilometervergoeding. Zij mogen voor de
inkomstenbelasting het voorgestelde uniforme
kilometerbedrag van ¤ 0,17 in aftrek brengen op
hun inkomsten.
· Naar wij begrepen hebben van de
Landelijke Vereniging voor Thuiszorg gaan
alfahulpen en overige thuiszorgmedewerkers
veelal op de fiets. Zowel voor onder de huidige
regelgeving als regelmatig woon-werkverkeer
aangemerkte kilometers als voor zakelijke
kilometers die per fiets worden afgelegd treedt
een forse verruiming van de onbelaste
vergoedingsmogelijkheid op. De onbelaste
kilometervergoeding c.q. het op de inkomsten in
aftrek te brengen bedrag wordt met de
voorstellen verhoogd naar ¤ 0,17. Voor
woon-werkverkeer is de mogelijkheid om een
onbelaste vergoeding te geven door de
voorstellen bovendien niet meer beperkt tot
afstanden van meer dan 10 kilometer. Ook bij een
afstand van minder dan 10 kilometer wordt het
met de voorstellen mogelijk een onbelaste
kilometervergoeding van ¤ 0,17 te geven dan wel
in aftrek te brengen. Onder de huidige
regelgeving kunnen zakelijke kilometers die per
fiets worden afgelegd tegen de werkelijke kosten
onbelast vergoed c.q. in aftrek gebracht worden.
Voor de bepaling van de werkelijke kosten mag
daarbij worden uitgegaan van ¤ 0,05.
· Voor werknemers die onder de CAO
Thuiszorg vallen, is in de huidige CAO een
regeling opgenomen waarbij ze over de eerste 10
km per dag een vergoeding van ¤ 0,15 krijgen en
over de rest ¤ 0,27. Dit is een netto
vergoeding. In de CAO is afgesproken dat de
werkgever de eventuele belasting voor zijn
rekening neemt. De werknemers krijgen onder de
huidige CAO Thuiszorg dus ook na wijziging van
de fiscale regeling hetzelfde nettobedrag dat ze
tot het ingaan van die wijziging kregen. De over
een deel van de vergoeding verschuldigde
belasting komt op grond van de CAO voor rekening
van de werkgever.
Gevolgen voor vrijwilligers
Overigens heeft uw Kamer ook haar bezorgdheid
geuit over de gevolgen van de voorstellen voor
vrijwilligers. Ook tijdens de Algemene
Financiële Beschouwingen is al aangegeven dat de
voorgestelde maatregelen geen gevolgen hebben
voor vrijwilligers. Vrijwilligers kunnen altijd
de totale kosten per kilometer, dat wil zeggen
de integrale kosten, onbelast vergoed krijgen.
Voor bedragen beneden de ¤ 20 per week en ¤ 700
per jaar wordt de vergoeding niet getoetst aan
de werkelijke kosten per kilometer.
---
Opgemerkt kan worden dat deze 40 mln derving
betrekking heeft op de automobilisten die door
het vervallen van de bijtelling voor
woon-werkverkeer minder dan 500 kilometers privé
gebruik hebben, waardoor er geen bijtelling meer
plaatsvindt. Voor andere automobilisten kan het
niet meer meetellen van de in het kader van het
woon-werkverkeer afgelegde kilometers in
combinatie met de invoering van een uniforme
bijtelling per saldo zowel een positief, een
neutraal of een negatief effect sorteren.
Ministerie van Financiën