Ministerie van Financiën

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018 2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

9 oktober AFP 2003-00694 M 2003

Onderwerp

Algemene Financiële Beschouwingen 2003: autopakket

Tijdens de tweede termijn van de Algemene Financiële Beschouwingen op 1 oktober 2003 heb ik, naar aanleiding van vragen van de heer Rouvoet, toegezegd informatie te verstrekken met betrekking tot het in het Belastingplan 2004 voorgestelde autopakket. In de bijlage bij deze brief is deze informatie opgenomen.

de Staatssecretaris van Financiën,

mr.drs. J.G. Wijn

Bijlage

In deze bijlage worden de in het Belastingplan 2004 voorgestelde maatregelen ten aanzien van het zogenoemde autopakket weergegeven. De budgettaire gevolgen van de maatregelen worden uiteengezet. Bovendien wordt aangegeven wat de budgettaire consequenties zijn van eventuele wijzigingen in het voorgestelde uniforme bijtellingspercentage en de voorgestelde uniforme onbelaste kilometervergoeding.

Uitgangspunten vereenvoudiging regelgeving

· Het autopakket in het Belastingplan 2004 is per saldo budgettair neutraal vormgegeven. Eventuele aanpassingen aan het voorgestelde pakket aan maatregelen zouden in verband met deze budgetneutraliteit naar de mening van de regering binnen het voorgestelde pakket aan maatregelen gefinancierd moeten worden.

· In verband met het gelijkheidsbeginsel moet woon-werkverkeer met de auto van de zaak zo veel mogelijk op dezelfde wijze worden behandeld als woon-werkverkeer met de eigen auto. Dit is noodzakelijk gezien de lijn die de Hoge Raad in een eerder arrest volgde.

· Het voorgestelde pakket aan maatregelen heeft als hoofddoelstelling vereenvoudiging van de fiscale behandeling van het woon-werkverkeer. Het voorgestelde pakket leidt tot een administratieve lastenverlichting van ¤ 50 mln.

Maatregelen en de budgettaire effecten

Tabel 1 Autopakket zoals opgenomen in het Belastingplan 2004

Budgettair beslag (in mln. euro)

1. Verhogen maximum - 500 onbelaste vergoeding woon-werkverkeer naar ¤ 0,17 per kilometer

2. Verlagen maximum 365 onbelaste vergoeding zakelijke kilometers van ¤ 0,28 naar ¤ 0,17

3. Uniform bijtelpercentage - 40 van 20%, geen bijtelling woon-werkverkeer bij auto van de zaak

4. Beëindigen 175 stimuleringsmaatregel laagzwavelige brandstoffen reeds in 2004

Saldo 0

Ad 3. De budgettaire effecten van het voorstel voor een uniform bijtellingspercentage van 20% kunnen als volgt worden uitgesplitst:

Tabel 2 Budgettaire effecten wijziging bijtelpercentage BP04

Groep Budgettair

(¤ mln)

Van 10% of 15% naar 0% -40

Van 10% naar 20% 70

Van 15% naar 20% 50

Van 20% naar 20% 0

Van 25% naar 20% -110

Vervallen bijtelling -10 bestelauto's

Totaal -40

Nadere budgettaire consequenties eventuele wijzigingen

Voor eventuele aanpassingen dient bedacht te worden dat deze aanpassingen de volgende budgettaire consequenties hebben. Hierbij zijn de budgettaire consequenties uitgedrukt per cent verhoging van de uniforme onbelaste kilometervergoeding van ¤ 0,17 en per procentpunt verhoging van het uniforme bijtellingspercentage van 20%.

Aanpassing Budgettaire consequentie (in mln. euro)

Verhoging onbelaste - 105 kilometervergoeding met 1 eurocent

Verhoging van de uniforme 48 bijtelling autokostenfictie met 1%-punt

Algemeen

· Voor zover de werknemer of buiten dienstbetrekking werkzame persoon met de eigen auto zowel woon-werkverkeer als overige zakelijke kilometers aflegt, is het totale effect van de voorstellen afhankelijk van het aandeel van de - onder de huidige regelgeving - als regelmatig woon-werkverkeer aangemerkte kilometers. Voor de onder de huidige regelgeving als regelmatig woon-werkverkeer aangemerkte kilometers wordt de onbelaste kilometervergoeding c.q. het aftrekbare kilometerbedrag verruimd.

· Het is ook mogelijk dat tussen werkgevers en werknemers (nieuwe) afspraken worden gemaakt over de door de werkgever te verstrekken bruto-vergoeding. Als bijvoorbeeld wordt afgesproken dat deze bruto-vergoeding ongewijzigd blijft op ¤ 0,28, zal de werknemer een netto nadeel ondervinden van ¤ 0,04 tot ¤ 0,06 per onder de huidige regelgeving als zakelijk aangemerkte kilometer (het marginale tarief maal ¤ 0,11, het verschil tussen ¤ 0,28 en ¤ 0,17).

Gevolgen voor alfahulpen en overige thuiszorgmedewerkers

· Uw Kamer heeft zijn zorgen uitgesproken over de gevolgen van de voorstellen voor alfahulpen en overige thuiszorgmedewerkers. Hierbij wordt ter verduidelijking eerst het volgende opgemerkt:

o Werknemers in de thuiszorg kunnen van hun werkgever een kilometervergoeding krijgen, deze is onder de voorgestelde maatregelen voor ¤ 0,17 per kilometer onbelast.

o Klassieke alfahulpen zijn niet in dienstbetrekking en krijgen daardoor geen onbelaste kilometervergoeding. Zij mogen voor de inkomstenbelasting het voorgestelde uniforme kilometerbedrag van ¤ 0,17 in aftrek brengen op hun inkomsten.

· Naar wij begrepen hebben van de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg gaan alfahulpen en overige thuiszorgmedewerkers veelal op de fiets. Zowel voor onder de huidige regelgeving als regelmatig woon-werkverkeer aangemerkte kilometers als voor zakelijke kilometers die per fiets worden afgelegd treedt een forse verruiming van de onbelaste vergoedingsmogelijkheid op. De onbelaste kilometervergoeding c.q. het op de inkomsten in aftrek te brengen bedrag wordt met de voorstellen verhoogd naar ¤ 0,17. Voor woon-werkverkeer is de mogelijkheid om een onbelaste vergoeding te geven door de voorstellen bovendien niet meer beperkt tot afstanden van meer dan 10 kilometer. Ook bij een afstand van minder dan 10 kilometer wordt het met de voorstellen mogelijk een onbelaste kilometervergoeding van ¤ 0,17 te geven dan wel in aftrek te brengen. Onder de huidige regelgeving kunnen zakelijke kilometers die per fiets worden afgelegd tegen de werkelijke kosten onbelast vergoed c.q. in aftrek gebracht worden. Voor de bepaling van de werkelijke kosten mag daarbij worden uitgegaan van ¤ 0,05.

· Voor werknemers die onder de CAO Thuiszorg vallen, is in de huidige CAO een regeling opgenomen waarbij ze over de eerste 10 km per dag een vergoeding van ¤ 0,15 krijgen en over de rest ¤ 0,27. Dit is een netto vergoeding. In de CAO is afgesproken dat de werkgever de eventuele belasting voor zijn rekening neemt. De werknemers krijgen onder de huidige CAO Thuiszorg dus ook na wijziging van de fiscale regeling hetzelfde nettobedrag dat ze tot het ingaan van die wijziging kregen. De over een deel van de vergoeding verschuldigde belasting komt op grond van de CAO voor rekening van de werkgever.

Gevolgen voor vrijwilligers

Overigens heeft uw Kamer ook haar bezorgdheid geuit over de gevolgen van de voorstellen voor vrijwilligers. Ook tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen is al aangegeven dat de voorgestelde maatregelen geen gevolgen hebben voor vrijwilligers. Vrijwilligers kunnen altijd de totale kosten per kilometer, dat wil zeggen de integrale kosten, onbelast vergoed krijgen. Voor bedragen beneden de ¤ 20 per week en ¤ 700 per jaar wordt de vergoeding niet getoetst aan de werkelijke kosten per kilometer.


---

Opgemerkt kan worden dat deze 40 mln derving betrekking heeft op de automobilisten die door het vervallen van de bijtelling voor woon-werkverkeer minder dan 500 kilometers privé gebruik hebben, waardoor er geen bijtelling meer plaatsvindt. Voor andere automobilisten kan het niet meer meetellen van de in het kader van het woon-werkverkeer afgelegde kilometers in combinatie met de invoering van een uniforme bijtelling per saldo zowel een positief, een neutraal of een negatief effect sorteren.