Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Games veroveren markt voor vrijetijds software
Rotterdam, 8 oktober 2003 - Games worden steeds belangrijker binnen de
totale markt voor vrijetijds software (software ten behoeve van
home-entertainment). In de eerste zes maanden van 2003 bedraagt de
omzet van spelcomputer software (PlayStation 1/2, Nintendo 64,
GameCube, Xbox en Gameboy Advance) ruim 51 miljoen, een stijging van
12% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de Home
Entertainment Software Monitor 2003-1, uitgevoerd door het Rotterdamse
marktonderzoeksbureau Blauw Research. Hiermee is de markt voor
console-software beduidend groter dan die van PC CD-Rom
Home-entertainment software. Binnen de totale markt voor vrijetijds
software (spelcomputer & PC CD-Rom) bedraagt het aandeel van
spelcomputersoftware inmiddels 65%.
De stijging wordt met name veroorzaakt door de toegenomen omzet van de
nieuwe generatie platforms PS2, Gamecube en Xbox. De Xbox laat wat
betreft omzet zelfs een verdubbeling zien ten opzichte van dezelfde
periode in 2002. Inmiddels heeft 1 op de vijf Nederlandse huishoudens
een spelcomputer staan of liggen. De gemiddelde gamer besteedt bijna 5
uur per week aan het spelen van games.
Ook binnen de PC CD-Rom markt wordt het aandeel games steeds
belangrijker, terwijl de andere marktsegmenten zoals infotainment en
naslagwerken op CD-Rom in omzet verder dalen. De daling van deze
marktsegmenten wordt onder andere veroorzaakt door de verdere groei
van breedband Internet. Consumenten gebruiken het Internet steeds
vaker en makkelijker voor informatie of entertainment, de voordelen
van CD-Rom zoals die vroeger golden (bijvoorbeeld snelheid en
grafische mogelijkheden) worden minder relevant naarmate het Internet
sneller wordt, en gebruikers steeds meer always online zijn. De totale
omzet van de PC CD-Rom home-entertainment software markt bedraagt 41,5
miljoen, een daling van bijna 10% vergelijkbaar met dezelfde periode
vorig jaar.
De verwachting is dat het aandeel games binnen de totale
home-entertainment software markt verder zal stijgen, terwijl de
andere marktsegmenten verder zullen dalen. Ook de recente introductie
van online gaming (Xbox, & PS2online) zal de markt voor games verder
doen opleven. In het eerste kwartaal van 2004 zullen nieuwe
ontwikkelingen over 2003 worden gerapporteerd.
Over de Home Entertainment Software Monitor
In de Home Entertainment Software Monitor worden de markt en
distributiekanalen in Nederland beschreven in het afgelopen halfjaar
vergeleken met voorgaande jaren. De marktrapportage heeft betrekking
op de verkopen van home entertainment CD-Rom software en de (nieuwe
generatie) spelcomputer software.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van
verkoopcijfers van oa Dixons, Dynabyte, Intres, Music Store, Bart
Smit, ECI, Free Record Shop en Vroom & Dreesman.
Door crosschecking via een telefonisch consumentenonderzoek (n=900)
vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare
uitspraken kunnen worden gedaan over de totale home entertainment
software markt. Blauw Research heeft hiermee een unieke en zeer
betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de verkopen van home
entertainment CD-Rom software en de (nieuwe generatie) spelcomputer
software in Nederland inzichtelijk te maken.
In de rapportage Home Entertainment Software Monitor 2003-1 staat meer
gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de
verschillende segmenten, prijsontwikkelingen en omzet via
retailkanalen van home-entertainment software.
Naast de marktrapportage vind tevens een Image & Performance onderzoek
plaats onder retailers, uitgevers en consoles in de home entertainment
industrie. Hierin wordt onderzoek gedaan naar de bekendheid,
voorkeurspositie en het imago van retailers, uitgevers en consoles
onder CD-Rom en spelcomputerconsumenten. Het rapport is gebaseerd op
het A-I-P model (Awareness, Image en Preference). Dit denkkader gaat
ervan uit dat wanneer een organisatie een voorkeurspositie (P) wil
opbouwen, zij een goed imago (I) moet bezitten. Om een goed imago op
te kunnen bouwen, moet men wel bekend (A) zijn bij de consument. Met
dit rapport hebben marketeers en professionals in de home
entertainment markt een instrument in handen om het beleid ten aanzien
van communicatie te bepalen of af te stemmen.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Frank Sibbel frank.sibbel@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln.. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communication en Beleid in de publieke sector.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003