Antwoorden op de schriftelijke vragen over mijn brief van 16 juni 2003 inzake de inning van de
eigen bijdrage voor thuiszorg
Vragen CDA-fractie
1.
Wat vindt u ervan dat nu nog facturen eigen bijdrage thuiszorg uit 1999 verstuurd worden?
1.
In zijn algemeenheid merk ik op dat ik vind dat de verzekerde moet voldoen aan zijn
bijdrageplicht. Wel streef ik ernaar de termijnen waarbinnen de vaststelling en de facturering
worden afgewikkeld te bekorten.
2.
Is de uitspraak van het Centraal Administratiekantoor AWBZ (CAK) geciteerd in het Utrechts
Nieuwsblad van 22 augustus 2003 juist, dat het CAK geen rekeningen eigen bijdrage over 1999
meer verstuurt tenzij het gaat om correcties die uitvallen in het voordeel van de cliënt?
2.
Deze uitspraak is niet juist. De betreffende cliënt heeft inmiddels de factuur van 6,81 voldaan.
3.
Heeft het CAK de beleidsvrijheid om rekeningen te schrappen zoals zij aangeven in het
genoemde artikel?
3.
Neen, het CAK heeft geen beleidsvrijheid om rekeningen te schrappen.
4.
Hoe verhouden zich deze uitspraak en toezegging tot het beleid dat door u wordt weergegeven
in de brief van 16 juni 2003?
4.
Zoals gezegd is de uitspraak van het CAK onjuist. Mijn beleid is erop gericht de doorlooptijden
van de vaststelling en facturering van de eigen bijdrage voor thuiszorg nog verder te bekorten. Ik
hoop daarover meer inzicht te hebben in het voorjaar van 2004. Op dat moment zijn de eerste
resultaten van de in gang gezette ouderdomsanalyses bekend. In het licht van die gegevens zal
ik mijn besluit over de motie Kant afronden.
5.
U geeft aan dat het schrappen van de eigen bijdrage thuiszorg over 2001 en 2002 niet mogelijk
is; betekent dit dat de nog te factureren eigen bijdragen uit 2000, 1999 en eventueel eerder wel
te schrappen zijn?
5.
In mijn brief d.d. 16 juni 2003 gaat het niet om het schrappen van eigen bijdragen. Alles is
gericht op de verzameling van gegevens voor een verantwoorde besluitvorming over de motie
Kant. Zowel het trachten te achterhalen van de financiële gegevens over de jaren 2001 en 2002
als de ouderdomsanalyse moet inzicht geven in de doorlooptijden van de vaststelling en de
facturering van de eigen bijdrage thuiszorg.
---
6.
Op welke wijze zijn de inkomsten van de nog te factureren eigen bijdrage thuiszorg van de
diverse jaren meegenomen in de begroting 2003 en wat is inmiddels hiervan geïnd?
6.
In de begroting 2003 zijn alleen geïnde eigen bijdragen vermeld, zoals CVZ en CAK die
verantwoorden in hun jaarverslag.
7.
Waarom levert de thuiszorg gegevens aan het CAK in plaats van dat het zorgkantoor dit doet op
basis van de rekeningen van de thuiszorg?
7.
Van facturering en betaling van rekeningen van de thuiszorg is in de geldende systematiek geen
sprake, omdat de thuiszorgorganisaties geen rekeningen uitschrijven voor geleverde thuiszorg. In
de uitkomst van overleg tussen thuiszorginstelling en zorgverzekeraar is daarom ook
overeengekomen dat de thuiszorginstelling gehouden is medewerking te verlenen aan de
uitvoering van de eigen bijdrage thuiszorg.
De thuiszorginstelling levert daartoe aan het CAK alle noodzakelijke gegevens. Het zorgkantoor
beschikt niet over deze gegevens.
8.
Hoe wordt verzekerd dat de gegevens die de thuiszorg aanlevert aan het CAK overeenkomen
met de rekeningen van de thuiszorg die betaald worden door het zorgkantoor?
8.
Het zorgkantoor maakt onder andere afspraken met de thuiszorginstellingen over de
te leveren productie aan zorguren en het tarief daarvoor. De daadwerkelijk geleverde zorguren
worden nagecalculeerd aan de hand van de jaarrekening van de betreffende thuiszorginstelling,
die van een goedkeurende accountantsverklaring moet zijn voorzien. Na goedkeuring hiervan
door het zorgkantoor wordt betreffende jaarrekening naar het College tarieven gezondheidszorg
gestuurd, die de definitieve nacalculatie vaststelt.
De gegevens op cliëntniveau verleende zorguren en zorgproducten -gaan in verband met de
uitvoering van de eigen bijdrageregeling van de instelling rechtstreeks naar het CAK. Het
zorgkantoor heeft hierin geen rol.
---
9.
Betekent de zinsnede "de uitvoering van de eigen bijdrage thuiszorg zoals die in ieder geval tot 1
januari 2004 geldt" (blz. 3) dat er mogelijk vertraging zal optreden in de inning van de eigen
bijdrage door het zorgkantoor? Zo ja, waarom en wanneer vindt de overheveling van de inning
eigen bijdrage dan plaats?
9.
Deze zinsnede zag op de voorgenomen besluitvorming die had plaatsgevonden in het kader van
de modernisering van de AWBZ om de facturering en inning van de eigen bijdrage thuiszorg
decentraal uit te gaan voeren. In het hoofdlijnenakkoord is echter vastgelegd de gezamenlijke
uitvoering van inkomensafhankelijke regelingen op te dragen aan een aan de Belastingdienst
gelieerde organisatie. De uitvoering van de eigen bijdrageregeling voor thuiszorg wordt om die
reden voorlopig bij het CAK gehandhaafd.
10.
Zal bij de komende inning door het zorgkantoor de facturering binnen een bepaalde periode
moeten plaatsvinden?
10.
De ouderdomsanalyse geeft inzicht in de doorlooptijden van de vaststelling en facturering van de
eigen bijdrage thuiszorg. Deze inzichten kunnen ook worden gehanteerd indien een andere
organisatie de uitvoering van de eigen bijdragen thuiszorg verricht.
Vragen PvdA-fractie
11.
Is overwogen de omvang van het probleem van achterstallige inning van eigen bijdragen vast te
stellen via een steekproef?
11.
Ik heb het CVZ gevraagd meer recente gegevens over oude gevallen te achterhalen. De daarbij
te hanteren methode is een verantwoordelijkheid van het CVZ.
12.
Thuiszorginstellingen is aangezegd dat kortingen op voorschotnota's kunnen worden opgelegd
indien ze in gebreke blijven. Kunt u aangeven wanneer die dreiging daadwerkelijk wordt omgezet
in een korting?
12.
De zorgkantoren kunnen op basis van hun contractuele relatie met de thuiszorginstellingen zelf
beslissen of en wanneer de zogenaamde kortingen worden opgelegd. Zorgkantoren die
thuiszorginstellingen gecontracteerd hebben die meer dan twee periodes achterlopen met het
aanleveren aan het CAK van de voor de vaststelling van de eigen bijdrage thuiszorg benodigde
gegevens, krijgen van het CVZ een brief waarin opschorting van de bevoorschotting aan de orde
wordt gesteld. Tot nu toe kwam, behoudens één uitzondering, na de verzending van een
dergelijke brief de aanlevering van de gegevens op gang danwel werd er steeds een plausibele
reden aangevoerd voor de aanleveringsachterstanden.
---
13.
Is overleg gevoerd met belangenorganisaties van gebruikers in de zorg over het vaststellen van
de omvang van het probleem?
13.
Belangenorganisaties worden zowel via het CVZ als het CAK geïnformeerd over de oorzaken van
vertraagde facturering. Het CAK geeft regionale voorlichtingsavonden om zowel aan de
belangenorganisaties als de cliënten zelf het complexe proces uit te leggen en aan
begripsvorming te werken. Daarnaast wordt door het CAK een brochure uitgegeven waarin de
regelgeving wordt toegelicht.
14.
Welke termijn vindt u acceptabel voor het innen en definitief afrekenen van eigen bijdragen?
14.
Op dit moment kan ik daar geen uitspraak over doen. Ik dien daartoe te beschikken over de
gegevens uit de ouderdomsanalyse. Ik verwacht in het voorjaar van 2004 over nadere gegevens
daarover te beschikken. Zodra deze bekend zijn zal ik u berichten.
15.
Is het u bekend dat sommige zorggebruikers op een zodanig late termijn een afrekening krijgen
dat ze eventuele verschuldigde betalingen niet meer kunnen opvoeren als aftrekpost omdat ze al
een definitieve fiscale afrekening hebben gekregen?
15.
Ja. Buitengewone uitgaven ziektekosten (w.o. eigen bijdragen thuiszorg) zijn, indien en voor
zover deze de van toepassing zijnde drempel overschrijden, aftrekbaar in het jaar dat de kosten
zijn betaald.
Vragen VVD-fractie
16.
Wat is in algemene zin het effect van de huidige eigen bijdrage op AWBZ-zorg?
16.
Er is geen algemeen onderzoek bekend naar de effecten van de huidige eigen bijdrage op de
AWBZ-zorg. De bijdragen zijn in relatie tot de draagkracht zodanig dat de zorg voor iedereen
betaalbaar blijft, terwijl er gelijktijdig een prikkel tot kostenbewust zorggebruik van uitgaat.
Daarnaast wordt van met name gebruikers van intramurale zorg een bijdrage ontvangen wegens
bespaarde kosten.
17.
Wat is de reden van het feit dat niet alle thuiszorginstellingen te laat of onjuiste gegevens
aanleveren? Hoe groot is dit probleem?
---
17.
Met name nieuwkomers op de thuiszorgmarkt kampen nogal eens met opstart-automatiserings-
of personeelsproblemen. In zijn algemeenheid geldt dat het aantal instellingen dat niet of niet
tijdig aanlevert, afneemt.
18.
Waarom heeft het CAK kennelijk zelf geen actie ondernomen om tijdig over de juiste gegevens
te beschikken?
18.
Het CAK doet er alles aan om verbeterslagen aan te brengen in de gegevensaanlevering door
zowel de thuiszorginstellingen als de GBA en de Belastingdienst. Het CAK kan de
thuiszorginstellingen niet aansturen, dat is de taak van de zorgkantoren.
19.
Waaruit bestaat concreet de scherpere handhaving van tijdige gegevensaanlevering door
thuiszorginstellingen?
19.
Het CAK stuurt via het CVZ de zorgkantoren maandelijks de actuele overzichten van
thuiszorginstellingen die achterlopen met gegevensaanlevering. Het CVZ schrijft die
zorgkantoren aan die contracten hebben met thuiszorginstellingen die twee of meer periodes
achterlopen met gegevensaanlevering en stelt daarbij de opschorting van de bevoorschotting
aan de orde.
20.
Wat zijn de financiële consequenties van de vertragingen bij de eigen bijdrage thuiszorg?
20.
De gegevens die het CAK, via het CVZ, in juli 2003 aan mij aanleverde, bieden het volgende
beeld.
Voor 2000 is voor 1,2 % van het totaal aangeleverde zorguren nog geen factuur voor de eigen
bijdragen verzonden. Uitgaande van de gemiddelde eigen bijdrage voor dat jaar
vertegenwoordigen de nog niet gefactureerde zorguren een bedrag van 1,1 miljoen.
Voor 2001 is voor 4,8 % van het totaal aangeleverde zorguren nog geen factuur voor de eigen
bijdragen verzonden. Uitgaande van de gemiddelde eigen bijdrage voor dat jaar
vertegenwoordigen de nog niet gefactureerde zorguren een bedrag van 4,6 miljoen.
Voor 2002 is voor 5,8 % van het totaal aangeleverde zorguren nog geen factuur voor de eigen
bijdragen verzonden. Uitgaande van de gemiddelde eigen bijdrage voor dat jaar
vertegenwoordigen de nog niet gefactureerde zorguren een bedrag van 6,8 miljoen.
---
21.
Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) stelt voor dat in elk geval binnen de nieuwe
bijdrageregeling voor de extramurale zorg een ouderdomsanalyse uitvoerbaar dient te zijn. Op
grond waarvan wordt verondersteld dat met dit voorstel geen extra kosten gemoeid zijn? Wat
zijn de gevolgen als wel sprake is van extra kosten?
21.
De kosten van het inbedden van een ouderdomsanalyse in het huidige systeem waren gering. In
een nieuw systeem van eigen bijdragen zullen de kosten hiervan verwaarloosbaar zijn, omdat het
systeem in zijn geheel opnieuw opgezet moet worden.
22.
Wat is een redelijke termijn tussen het verkrijgen van diensten en het ontvangen van de
rekening voor deze diensten?
22.
Het Burgerlijk Wetboek hanteert in deze situaties een verjaringstermijn. Daarin is geregeld dat
een vordering verjaart 5 jaar na het moment dat deze opeisbaar is geworden.
Vragen D66-fractie
23.
Het CVZ is een verbetertraject gestart voor de inning van de eigen bijdrage. De Kernmonitor van
het CVZ geeft aan dat er twijfels zijn over de invoering van een nieuwe regeling voor de eigen
bijdrage per 1 januari 2004. Wanneer denkt u dat het gehele verbetertraject zal zijn uitgevoerd
en de nieuwe regeling wel zal kunnen worden ingevoerd? Kunt u een datum noemen waarop de
nieuwe regeling gegarandeerd zal zijn ingevoerd?
23.
Het CVZ komt dit najaar met de tweede kernmonitor, waarin gerapporteerd wordt over de
uitvoering van de regeling eigen bijdrage thuiszorg. In deze kernmonitor zal het CVZ aandacht
schenken aan de resultaten van het ingezette verbetertraject.
De invoering van een nieuw systeem hangt sterk samen met het voornemen uit het Hoofdlijnen
Akkoord om alle inkomensafhankelijke regelingen uit te laten voeren door een aan de
Belastingdienst gelieerde organisatie.
24.
In reactie op de motie-Kant (26 631, nr. 30) geeft u aan dat het niet wenselijk is de eigen
bijdragen na een bepaalde periode kwijt te schelden, onder andere vanwege juridische aspecten,
namelijk rechtsongelijkheid. Dat begrijpen de leden van de D66-fractie. Zij vinden het echter
onbegrijpelijk dat een ouderdomsanalyse van de achterstanden onmogelijk is. Kunt u erop
toezien dat dergelijke problemen in het nieuwe systeem niet voor zullen komen?
24.
Vanaf juli dit jaar worden per verzekerde de doorlooptijden van de facturering van de eigen
bijdrage thuiszorg, de zogenaamde ouderdomsanalyse, gevolgd. Ik verwacht in het voorjaar van
2004 meer duidelijkheid te verkrijgen. Deze systematiek zal uiteraard eveneens meegenomen
worden bij de implementatie van een nieuwe bijdrageregeling.
---
Vragen ChristenUnie-fractie
25.
Er zijn u geen gegevens bekend dat verzekerden vanwege een eigen bijdrage afzien van AWBZ-
zorg. Zijn er wel gegevens beschikbaar in welke mate de eigen bijdrage voor AWBZ-zorg sturend
is in het gedrag van verzekerden bij de aanvraag voor thuiszorg?
25.
Er zijn mij geen onderzoeksresultaten bekend die antwoord geven op deze vraag. Zie voorts het
antwoord op vraag 16.
26.
Worden er stappen ondernomen om het mogelijk te maken de vooruitgang voor de uitvoering
van de thuiszorgbijdrage nader te kwantificeren?
26.
Ja, via de ouderdomsanalyse en via de kernmonitorrapportage van het CVZ waarin de
ouderdomsanalyse wordt meegenomen worden procesparameters scherper gedefinieerd en
gevolgd. Omdat uitvoering van de regeling niet alleen afhankelijk is van de gegevens van
thuiszorginstellingen, maar ook afhankelijk is van GBA-gegevens en informatie van de
Belastingdienst, kan de regeling alleen worden uitgevoerd als die partijen in staat blijken de
cliënten te identificeren en te controleren.
27.
Op welke termijn bestaat inzicht in de financiële gevolgen van de motie-Kant (26 631, nr. 30)?
27.
In het voorjaar van 2004 verwacht ik de resultaten van de in juli van dit jaar in gang gezette
ouderdomsanalyse. Op basis van deze resultaten verwacht ik een afweging te kunnen maken
over het al dan niet uitvoeren van de motie Kant.
28.
Wat wordt gedaan om kwantitatieve gegevens over de ouderdom van de eigen bijdrage
inzichtelijk beschikbaar te krijgen?
28.
Op basis van de zogenaamde ouderdomsanalyse zullen kwantitatieve gegevens over de
doorlooptijden van de vaststelling en facturering van de eigen bijdrage thuiszorg beschikbaar
komen.
29.
Kan een onderscheid worden gemaakt tussen intramurale en extramurale zorg ten aanzien van
de eigen bijdrage bij palliatieve zorg?
29.
Ja, voorzover de palliatieve zorg wordt verleend in het kader van de intramurale of extramurale
AWBZ-zorg, gelden de eigen bijdragen uit het Bijdragebesluit zorg, die voor zorg met verblijf
anders zijn vormgegeven dan voor zorg zonder verblijf.
30.
Kunt u nader toelichten waarom palliatieve zorg niet apart kan worden behandeld? Zijn het
vooral praktische argumenten, zoals het niet kunnen vaststellen wanneer niet-palliatieve zorg
---
ophoudt en palliatieve zorg begint, of wegen ook principiële argumenten mee, zoals uw
uitgangspunt dat palliatieve zorg deel uitmaakt van de reguliere gezondheidszorg?
30.
Principieel ben ik van mening dat palliatie deel uitmaakt van de zorg en het reguliere
aansprakensysteem.
31.
Klopt het dat één van de motieven om een eigen bijdrage in te voeren bij thuiszorg is om de
afweging tussen (vrijwillige of particulier betaalde) mantelzorg en (collectief gefinancierde)
thuiszorg te beïnvloeden? Ligt het in dat licht niet in de rede om af te zien van een eigen bijdrage
voor palliatieve zorg, aangezien daarbij geen sprake kan zijn van gelijkwaardige alternatieven?
31.
De eigen bijdrage thuiszorg is primair ingevoerd om de verzekerde de zorg mede te laten
financieren. Een neveneffect hiervan kan zijn dat de verzekerde de afweging zal maken of hij de
zorg ten laste van de sociale ziektekostenverzekering zal aanvragen dan wel op een andere wijze
in zijn zorgbehoefte zal voorzien.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport