Persberichten - 09/10/2003
Miko koffie breidt Max Havelaar assortiment verder uit
Turnhout, 9 oktober 2003- Miko Coffee Service, dochterbedrijf van de aan Euronext genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, heeft het assortiment koffie dat voldoet aan de fair trade garantie van Max Havelaar verder uitgebreid met de zogenaamde Miko-Matic. De Miko-Matic is een handige en milieuvriendelijke voorgedoseerde koffiebuidel voor telkens een thermoskan versgezette koffie. Vooral in kantooromgevingen heeft de Miko-Matic een sterk marktaandeel.
Tot voor kort verkocht Miko enkel gewone kilogramverpakkingen die aan de fair trade garantie van Max Havelaar voldeden. De Miko-Matic is het eerste eigen Miko-concept dat met dit Max Havelaar keurmerk op de markt wordt gebracht. Als het enkel aan Miko zou liggen dan zullen er weldra andere succesvolle koffieconcepten volgen. Miko is vooral actief in de zogenaamde out-of-home markt, ofwel het koffieverbruik buiten de huiselijke omgeving. Deze out-of-home markt bestaat vooral uit het bedrijfsleven, de overheden en de horeca.
Max Havelaar is een keurmerk dat tot doel heeft om de duurzame ontwikkeling van kleine boeren in ontwikkelingslanden te steunen. Het keurmerk verzekert een onafhankelijke controle van de internationale solidaire handelsvoorwaarden. Ook de koffieproducten van Miko die van het Max Havelaar keurmerk zijn voorzien, staan hiervoor garant.
Het Max Havelaar keurmerk brengt wel met zich dat de verkoopprijs van deze producten hoger is. Deze meerprijs komt echter integraal ten goede aan de boeren, die daardoor een hogere prijs voor hun koffiebonen ontvangen.
Miko topman Frans Michielsen vindt de toenemende belangstelling van de voedings- en genotmiddelenindustrie voor het Max Havelaar keurmerk een positieve zaak. "We zijn blij dat we daar op onze manier medewerking aan kunnen verlenen. Het zal de koffieboeren niet alleen helpen een beter bestaan op te bouwen, maar hen tevens toestaan om opnieuw te investeren in hun plantages, waardoor de kwaliteit van de koffie op niveau wordt gehouden, of zelfs verbetert. Uiteindelijk is daarbij niet alleen de boer, maar ook de koffiedrinker gebaat", aldus de Miko-topman.
Bron: Miko
Provider: Euronext Brussels