De Unie
Martinair - Overleg CAO Grondpersoneel gestart
9 oktober 2003 - Op 3 september 2003 hebben De Unie en de overige
vakbonden hun brieven met voorstellen voor de nieuwe CAO toegelicht.
Onderstaand in het kort de belangrijkste punten van de inzet van De
Unie.
Loonontwikkeling
Behoud van de huidige prijscompensatie.
(Volledigheidshalve merk ik op dat tijdens de ledenvergadering op
dit punt is afgesproken dat om onderhandelingstechnische redenen de
inzet niet de volledige uitkomst van de discussie in de
ledenvergadering weergeeft).
Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Beperking van onregelmatige diensten voor oudere werknemers.
Kinderopvang
Het oplossen van de bestaande wachtlijst.
Reiskostenvergoeding woon - werk
Verruiming van de vergoeding wanneer de werknemer verder van zijn
werk gaat wonen, onder handhaving van het bestaande maximum.
Ploegendiensttoeslag
Betere toeslag voor het verrichten van nachtdiensten.
Uurloon maximum
De huidige regeling kent twee maximum salarisbedragen waarover de
ploegendiensttoeslag wordt berekend. De Unie wenst te komen tot 1
maximum bedrag.
Roosterregelgeving
Instellen werkgroep herziening roosterregeling
License fee
Gelet op ontwikkeling bij KLM invoering van een License fee bij
Martinair.
De voorstellen van Martinair zijn in het kort:
Loonontwikkeling
Afschaffen automatische prijscompensatie. Afspraken over
loonontwikkeling per contractjaar.
Cafetaria elementen
Het mogelijk maken van kopen/verkopen van een beperkt aantal
dagen/uren per jaar.
Dienstreisregeling/Stationeringsregeling
Herziening van de dienstreisregeling in combinatie met de
stationeringsregeling. Nader voorstel volgt.
Financiering VUT
Het delen van de kosten tussen werkgever en werknemers na 10
medewerkers die van de VUT gebruik maken.
Ouderschapsverlof
Het uitsluiten van het gesplitst opnemen van het ouderschapsverlof.
Na de toelichting door de verschillende partijen is afgesproken op 7
oktober 2003 de onderhandelingen te starten.
In het overleg van 7 oktober 2003 is van de zijde van Martinair
aangegeven dat de inzet van De Unie en de overige vakbonden
onvoldoende rekening houdt met de bedrijfseconomische situatie van
Martinair. Volgens Martinair ontstaat er alleen financiële ruimte
indien er tot productiviteitsverbeteringen gekomen kan worden.
Van de zijde van De Unie is aangegeven dat de opmerking van Martinair
herkenbaar is bij de aftrap van een CAO-overleg. Daarbij dient de
inzet van De Unie ook als inzet voor de onderhandelingen gezien te
worden.
Met betrekking tot de looptijd van de nieuwe CAO heeft De Unie zich,
om praktische redenen, bereid verklaard te bezien of tot een
tweejarige CAO gekomen kan worden. Hierbij geldt De Unie uiteraard dat
de inhoud van de nieuwe CAO belangrijker is dan de looptijd.
De huidige situatie maakt het volgens Martinair niet verantwoord de
huidige automatische prijscompensatie te handhaven.
Hoewel in de ledenvergadering van De Unie hierover zeer uitgebreid is
gediscussieerd heeft De Unie, op dit moment van de onderhandelingen,
Martinair te kennen gegeven onverkort aan de automatische
prijscompensatie vast te willen houden.
Dienstreizen en Stationeringsregeling:
Het toegezegde voorstel van Martinair was nog niet geheel uitgewerkt.
Martinair zal dit voorstel voor de eerstvolgende vergadering op 22
oktober 2003 naar de vakbonden toesturen.
Financiering VUT:
Martinair zal in een brief aan de vakbonden aangeven hoe deze afspraak
uit het verleden zal worden toegepast.
Ouderschapsverlof:
De Unie en de overige vakbonden hebben een nadere motivering gevraagd
waarom Martinair wil uitsluiten dat het ouderschapsverlof gesplitst
wordt opgenomen. Martinair heeft toegezegd deze nadere motivering voor
het eerstvolgende overleg aan te leveren.
Ploegentoeslag:
Het terugbrengen van de huidige 2 uurlonen maximum naar 1 uurloon
maximum is bespreekbaar voor Martinair. Wel vindt Martinair het door
De Unie genoemde bedrag te hoog. Martinair zal met een tegenvoorstel
komen.
Vergoeding ploegentoeslag voor nachtdiensten:
Vooralsnog lijkt het er op dat dit onderwerp niet onbespreekbaar is
voor Martinair. Echter het door De Unie gedane voorstel leidt volgens
een eerste berekening van Martinair tot een 8% hogere ploegentoeslag.
Omdat er wat vraagtekens te plaatsen waren bij deze eerste berekening
van Martinair zal deze op 22 oktober met een nauwkeurige berekening
komen.
Tot zover de belangrijkste punten uit het CAO-overleg tot nu toe.
Naar het zich laat aanzien zal na het overleg van 22 en 28 oktober een
nieuwe nieuwsbrief verschijnen
Met vriendelijke groet,
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
donderdag, 9 oktober 2003