De Unie


Martinair - Overleg CAO Grondpersoneel gestart

9 oktober 2003 - Op 3 september 2003 hebben De Unie en de overige vakbonden hun brieven met voorstellen voor de nieuwe CAO toegelicht.

Onderstaand in het kort de belangrijkste punten van de inzet van De Unie.

Loonontwikkeling
Behoud van de huidige prijscompensatie.
(Volledigheidshalve merk ik op dat tijdens de ledenvergadering op dit punt is afgesproken dat om onderhandelingstechnische redenen de inzet niet de volledige uitkomst van de discussie in de ledenvergadering weergeeft).

Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Beperking van onregelmatige diensten voor oudere werknemers.

Kinderopvang
Het oplossen van de bestaande wachtlijst.

Reiskostenvergoeding woon - werk
Verruiming van de vergoeding wanneer de werknemer verder van zijn werk gaat wonen, onder handhaving van het bestaande maximum.

Ploegendiensttoeslag
Betere toeslag voor het verrichten van nachtdiensten.

Uurloon maximum
De huidige regeling kent twee maximum salarisbedragen waarover de ploegendiensttoeslag wordt berekend. De Unie wenst te komen tot 1 maximum bedrag.

Roosterregelgeving
Instellen werkgroep herziening roosterregeling

License fee
Gelet op ontwikkeling bij KLM invoering van een License fee bij Martinair.

De voorstellen van Martinair zijn in het kort:

Loonontwikkeling
Afschaffen automatische prijscompensatie. Afspraken over loonontwikkeling per contractjaar.

Cafetaria elementen
Het mogelijk maken van kopen/verkopen van een beperkt aantal dagen/uren per jaar.

Dienstreisregeling/Stationeringsregeling
Herziening van de dienstreisregeling in combinatie met de stationeringsregeling. Nader voorstel volgt.

Financiering VUT
Het delen van de kosten tussen werkgever en werknemers na 10 medewerkers die van de VUT gebruik maken.

Ouderschapsverlof
Het uitsluiten van het gesplitst opnemen van het ouderschapsverlof.

Na de toelichting door de verschillende partijen is afgesproken op 7 oktober 2003 de onderhandelingen te starten.

In het overleg van 7 oktober 2003 is van de zijde van Martinair aangegeven dat de inzet van De Unie en de overige vakbonden onvoldoende rekening houdt met de bedrijfseconomische situatie van Martinair. Volgens Martinair ontstaat er alleen financiële ruimte indien er tot productiviteitsverbeteringen gekomen kan worden. Van de zijde van De Unie is aangegeven dat de opmerking van Martinair herkenbaar is bij de aftrap van een CAO-overleg. Daarbij dient de inzet van De Unie ook als inzet voor de onderhandelingen gezien te worden.

Met betrekking tot de looptijd van de nieuwe CAO heeft De Unie zich, om praktische redenen, bereid verklaard te bezien of tot een tweejarige CAO gekomen kan worden. Hierbij geldt De Unie uiteraard dat de inhoud van de nieuwe CAO belangrijker is dan de looptijd.

De huidige situatie maakt het volgens Martinair niet verantwoord de huidige automatische prijscompensatie te handhaven. Hoewel in de ledenvergadering van De Unie hierover zeer uitgebreid is gediscussieerd heeft De Unie, op dit moment van de onderhandelingen, Martinair te kennen gegeven onverkort aan de automatische prijscompensatie vast te willen houden.

Dienstreizen en Stationeringsregeling:
Het toegezegde voorstel van Martinair was nog niet geheel uitgewerkt. Martinair zal dit voorstel voor de eerstvolgende vergadering op 22 oktober 2003 naar de vakbonden toesturen.

Financiering VUT:
Martinair zal in een brief aan de vakbonden aangeven hoe deze afspraak uit het verleden zal worden toegepast.

Ouderschapsverlof:
De Unie en de overige vakbonden hebben een nadere motivering gevraagd waarom Martinair wil uitsluiten dat het ouderschapsverlof gesplitst wordt opgenomen. Martinair heeft toegezegd deze nadere motivering voor het eerstvolgende overleg aan te leveren.

Ploegentoeslag:
Het terugbrengen van de huidige 2 uurlonen maximum naar 1 uurloon maximum is bespreekbaar voor Martinair. Wel vindt Martinair het door De Unie genoemde bedrag te hoog. Martinair zal met een tegenvoorstel komen.

Vergoeding ploegentoeslag voor nachtdiensten:
Vooralsnog lijkt het er op dat dit onderwerp niet onbespreekbaar is voor Martinair. Echter het door De Unie gedane voorstel leidt volgens een eerste berekening van Martinair tot een 8% hogere ploegentoeslag. Omdat er wat vraagtekens te plaatsen waren bij deze eerste berekening van Martinair zal deze op 22 oktober met een nauwkeurige berekening komen.

Tot zover de belangrijkste punten uit het CAO-overleg tot nu toe. Naar het zich laat aanzien zal na het overleg van 22 en 28 oktober een nieuwe nieuwsbrief verschijnen

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

donderdag, 9 oktober 2003