ambulance In juli 2003 is door de ambulancevervoerder Verenigd
Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) een evaluatierapport uitgebracht.
Hierbij is ingegaan op de effecten van de nieuwe ambulancestandplaats
in Monnickendam op de aanrijtijden bij spoedvervoer en urgentvervoer
in Waterland. Speciale aandacht is besteed aan de ambulancezorg in
Marken. Uit het rapport blijkt dat nog steeds niet alle ambulances
binnen 15 minuten ter plaatse zijn, ondanks de nieuwe ambulancepost in
Monnickendam.
Te laat
In de periode 1 januari tot en met 30 april 2003 is met behulp van het
Regionale Ambulance Voorzieningen Informatie Systeem (RAVIS) gemeten
dat na melding 15,9% van de ritten in geheel Waterland (waaronder Edam
en Volendam) te laat arriveerden. Dat betekent dat zij niet binnen 15
minuten na melding op de plaats van bestemming aankwamen
Cijfers van de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA), gemeten over de
periode 1 januari tot 1 september 2003 laten een ander, maar niet een
beter, beeld zien . Na melding zou 39, 8 % te laat zijn. Deze cijfers
kunnen overigens moeilijk vergeleken worden. De cijfers van de RAVIS
over een korte periode gemeten en daarnaast zijn Edam en Volendam in
de CPA-meting niet meegenomen.
De cijfers van RAVIS voor Marken laten zien dat in de periode 1
januari 2003 tot en met 30 april 2003 gemeten na melding ruim 66 % van
de ritten te laat was.
Ambulancestandplaats in Monnickendam Ambulance nauwelijks op
standplaats
Als één van de oorzaken voor de overschrijdingen wordt in het rapport
het ontbreken van een nachtdienst vanuit Monnickendam genoemd. VZA
geeft hiermee aan dat een uitbreiding van de dienstverlening met een
nachtdienst gerechtvaardigd is. De gemeente hecht veel waarde aan
uitbreiding van de dienstverlening met een nachtdienst en heeft zich
daarvoor diverse malen sterk gemaakt.
Helaas vinden ook overdag overschrijdingen plaats. Een verklaring
hiervoor kan gevonden worden in het aantal keren dat de ambulance
aanwezig is geweest in Monnickendam, waar sinds 6 november 2002 een
standplaats in gebruik is. In de periode 1 januari 2003 tot en met 30
april 2003 blijkt de ambulance namelijk slechts 95 keer aanwezig te
zijn geweest. De gemiddelde aanwezigheidduur was ongeveer één uur. Er
blijken zelfs dagen te zijn waarop de ambulance helemaal niet in
Monnickendam gestationeerd wordt. Volgens de VZA komt dit door het
roulatieproces 'Dynamisch Ambulance Management' (D.A.M.). Hierbij
worden ambulances ingezet daar waar zogenaamde ' witte vlekken'
vallen. Uit diverse rapportages blijkt echter dat het gebied Waterland
Oost, en dan met name Marken, in het geheel niet binnen de limiet
bereikbaar is vanuit een andere standplaats dan Monnickendam. Het is
volgens de gemeente Waterland d aarom niet verstandig de ambulance uit
Monnickendam te halen en in te zetten om andere ' witte vlekken' te
voorkomen.
Teleurstellend
Zoals eerder vermeld is in november 2002 is de ambulancestandplaats in
Monnickendam in gebruik genomen. Hiermee had de gemeente Waterland de
verwachting dat inwoners en bezoekers van Waterland-Oost (waaronder
Marken), verzekerd zouden zijn van adequate ambulancezorg. Het
evaluatierapport laat helaas een ander beeld zien. Hoewel de gemeente
begrijpt dat de ambulance ook ingezet wordt om besteld vervoer uit te
voeren (en dat bij gelijktijdige inzet het voor kan komen dat er geen
ambulance in Monnickendam aanwezig is) kan de gemeente echter
onmogelijk aan de burgers verantwoorden dat er een
ambulancestandplaats zonder ambulance binnen de gemeentegrenzen staat.
Burgemeester Jongmans heeft inmiddels het bestuur van de Centrale Post
Ambulancevervoer schriftelijk gevraagd ervoor te zorgen dat de
ambulancestandplaats in Monnickendam dagelijks bemand is, wanneer de
ambulance niet onderweg is voor een spoedrit of besteld vervoer.
Daarnaast is wederom aandacht gevraagd voor een nachtdienst vanuit
Monnickendam.