Gemeente Waterland


ambulance In juli 2003 is door de ambulancevervoerder Verenigd

Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) een evaluatierapport uitgebracht.

Hierbij is ingegaan op de effecten van de nieuwe ambulancestandplaats in Monnickendam op de aanrijtijden bij spoedvervoer en urgentvervoer in Waterland. Speciale aandacht is besteed aan de ambulancezorg in Marken. Uit het rapport blijkt dat nog steeds niet alle ambulances binnen 15 minuten ter plaatse zijn, ondanks de nieuwe ambulancepost in Monnickendam.

Te laat
In de periode 1 januari tot en met 30 april 2003 is met behulp van het Regionale Ambulance Voorzieningen Informatie Systeem (RAVIS) gemeten dat na melding 15,9% van de ritten in geheel Waterland (waaronder Edam en Volendam) te laat arriveerden. Dat betekent dat zij niet binnen 15 minuten na melding op de plaats van bestemming aankwamen

Cijfers van de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA), gemeten over de periode 1 januari tot 1 september 2003 laten een ander, maar niet een beter, beeld zien . Na melding zou 39, 8 % te laat zijn. Deze cijfers kunnen overigens moeilijk vergeleken worden. De cijfers van de RAVIS over een korte periode gemeten en daarnaast zijn Edam en Volendam in de CPA-meting niet meegenomen.

De cijfers van RAVIS voor Marken laten zien dat in de periode 1 januari 2003 tot en met 30 april 2003 gemeten na melding ruim 66 % van de ritten te laat was.

Ambulancestandplaats in Monnickendam Ambulance nauwelijks op standplaats

Als één van de oorzaken voor de overschrijdingen wordt in het rapport het ontbreken van een nachtdienst vanuit Monnickendam genoemd. VZA geeft hiermee aan dat een uitbreiding van de dienstverlening met een nachtdienst gerechtvaardigd is. De gemeente hecht veel waarde aan uitbreiding van de dienstverlening met een nachtdienst en heeft zich daarvoor diverse malen sterk gemaakt.

Helaas vinden ook overdag overschrijdingen plaats. Een verklaring hiervoor kan gevonden worden in het aantal keren dat de ambulance aanwezig is geweest in Monnickendam, waar sinds 6 november 2002 een standplaats in gebruik is. In de periode 1 januari 2003 tot en met 30 april 2003 blijkt de ambulance namelijk slechts 95 keer aanwezig te zijn geweest. De gemiddelde aanwezigheidduur was ongeveer één uur. Er blijken zelfs dagen te zijn waarop de ambulance helemaal niet in Monnickendam gestationeerd wordt. Volgens de VZA komt dit door het roulatieproces 'Dynamisch Ambulance Management' (D.A.M.). Hierbij worden ambulances ingezet daar waar zogenaamde ' witte vlekken' vallen. Uit diverse rapportages blijkt echter dat het gebied Waterland Oost, en dan met name Marken, in het geheel niet binnen de limiet bereikbaar is vanuit een andere standplaats dan Monnickendam. Het is volgens de gemeente Waterland d aarom niet verstandig de ambulance uit Monnickendam te halen en in te zetten om andere ' witte vlekken' te voorkomen.

Teleurstellend

Zoals eerder vermeld is in november 2002 is de ambulancestandplaats in Monnickendam in gebruik genomen. Hiermee had de gemeente Waterland de verwachting dat inwoners en bezoekers van Waterland-Oost (waaronder Marken), verzekerd zouden zijn van adequate ambulancezorg. Het evaluatierapport laat helaas een ander beeld zien. Hoewel de gemeente begrijpt dat de ambulance ook ingezet wordt om besteld vervoer uit te voeren (en dat bij gelijktijdige inzet het voor kan komen dat er geen ambulance in Monnickendam aanwezig is) kan de gemeente echter onmogelijk aan de burgers verantwoorden dat er een ambulancestandplaats zonder ambulance binnen de gemeentegrenzen staat.

Burgemeester Jongmans heeft inmiddels het bestuur van de Centrale Post Ambulancevervoer schriftelijk gevraagd ervoor te zorgen dat de ambulancestandplaats in Monnickendam dagelijks bemand is, wanneer de ambulance niet onderweg is voor een spoedrit of besteld vervoer. Daarnaast is wederom aandacht gevraagd voor een nachtdienst vanuit Monnickendam.