STICHTING VREDESEDUCATIE
Antisemitisme op school? Onderzoeksrapport
Bij de Stichting Vredeseducatie in Utrecht kwamen in de afgelopen jaren signalen binnen over een complex van problemen die te maken hebben met de beleving van de geschiedenis van de jodenvervolging van voornamelijk allochtone leerlingen met een islamitische achtergrond. De leerlingen zouden deze geschiedenis koppelen aan de politiek van de staat Israël ten aanzien van het Palestijnse volk. Dit leidt tot heftige discussies en als gevolg hiervan zou dit thema door sommige scholen worden overgeslagen. De afgelopen maanden is onderzocht waar docenten tegenaan lopen. De onderzoeksvraag luidde: Is er een verschil tussen leerlingen met een islamitische achtergrond en hun klasgenoten in hun reactie op de Tweede Wereldoorlog, joden en jodenvervolging? Uit het onderzoek blijkt dat veruit de meeste jongeren die de geschiedenis van de jodenvervolging verwarren met de politiek van de staat Israël geen kwaadaardige antisemieten zijn. Onwetendheid, klakkeloos overgenomen opvoedingsboodschappen, moskeelessen, mediaberichten van Arabische televisiezenders en de behoefte om te provoceren worden als oorzaken genoemd voor de problematische discussies in de school. Sommige docenten geven aan dat ze te weinig didactische vaardigheden hebben om de felle en vaak ingewikkelde discussies te begeleiden. Uit verhalen van docenten, die wel de communicatieve vaardigheden hebben om discussies in goede banen te leiden, blijkt het volgende: door te luisteren naar wat de leerlingen te zeggen hebben, samen te vatten, nieuwe informatie te geven, kritische vragen te stellen en grenzen aan te geven wat betreft hatelijke of antisemitische opmerkingen kunnen leerlingen hun eigen mening ontwikkelen en bovendien zelf leren na te denken. Een uitvoerige samenvatting de conclusies van het onderzoek en een tiental suggesties voor docenten zijn te vinden op www.vredeseducatie.nl
09 okt 03 11:12