Gemeente Almere
Ingrijpende maatregelen om begrotingsperspectief op orde te krijgen
Gemeente Almere bezuinigt op beleid en op eigen organisatie
In de programmabegroting* voor 2004 staat het op orde brengen van het
perspectief centraal. Om de verwachte gemeentelijke inkomsten en
uitgaven voor de komende jaren weer in evenwicht te brengen, zijn
vanaf 2004 ingrijpende maatregelen nodig. Vooral de verslechterde
economie en de hiermee verbonden bezuinigingen door het Rijk maken een
sober financieel beleid noodzakelijk. Bij het maken van keuzes heeft
het college de uitgangspunten van sociaal en progressief bestuur zo
veel mogelijk toegepast. De bezuinigingsvoorstellen treffen de komende
jaren zowel het beleid als de ambtelijke organisatie. Voor nieuw
beleid is geen financiële ruimte.
Prioriteiten stellen om te kiezen
Het college heeft pijnlijke keuzes moeten maken om de uitgaven terug
te dringen (van 4,3 miljoen euro in 2004 tot 13,3 miljoen in 2007).
Bij het zoeken naar een balans is uitgegaan van het collegeprogramma
en de ambitie om sociaal en progressief te besturen. Het college kiest
voor meer nadruk op de uitvoering en minder op beleid. Er is onder
meer rekening gehouden met de wensen van de raad om te investeren in
veiligheid. Veel projecten die de betrokkenheid van burgers bij de
buurt en de stad versterken, zoals het project sociale cohesie en het
beschikbaar stellen van wijkbudgetten voor bewoners, worden opgestart
of voortgezet. Daarnaast wordt een voorstel gedaan voor de
voortzetting van schuldhulpverlening.
Bezuinigingen zowel op beleid als op organisatie
Aan de vermindering van de uitgaven levert de ambtelijke organisatie
een belangrijke bijdrage. Vanaf 2004 bedragen de bezuinigingen op de
apparaatskosten ongeveer 2,5 miljoen euro. Op het gemeentelijk beleid
(het programma) wordt in 2004 een vergelijkbaar bedrag bezuinigd, door
onder meer een beperking van het aantal beleidsambtenaren, een
versobering van beheer en onderhoud en door het vragen van een hogere
bijdrage voor het gebruik van sociale voorzieningen door meer
draagkrachtige Almeerders (sociaal-cultureel werk,
maaltijdvoorziening).
Wat heeft het gemeentebestuur bereikt?
In het afgelopen jaar zijn veel doelstellingen uit het
collegeprogramma gerealiseerd. De besluitvorming rond Omniworld en het
betaald parkeren is grotendeels afgerond. College en raad hebben zich
actief ingezet voor verbetering van het financieel beheer en de
bedrijfsvoering (Bedrijf op Orde). Daarnaast is gerichte aandacht
besteed aan veiligheid en jeugd, onderwijs (onder meer het oplossen
van de problematiek rond huisvesting), cultuur (stimulering
initiatieven en bouw nieuwe theater) en de bestaande stad.
Maatregelen Rijk vergroten dreigend tekort op perspectief
Bij de presentatie van de Perspectievennota bleek al dat een oplopend
tekort dreigde. Na doorrekening van de inmiddels bekende
kabinetsmaatregelen blijkt de gemeente een tekort van 14 miljoen euro
in 2007 te moeten afdekken. In de programmabegroting worden daartoe de
eerder genoemde bezuinigingsvoorstellen gedaan. Een belangrijke
oorzaak van het oplopende tekort is de korting op de algemene
uitkering uit het Gemeentefonds, die voor Almere oploopt tot 12
miljoen euro in 2007. Maar ook de afschaffing van het gebruikersdeel
van de OZB vanaf 2005, de doorwerking van andere rijksbezuinigingen en
het van gemeentelijke zijde doorschuiven van financiële problematiek
(structurele kosten dekken met incidentele inkomsten) hebben invloed
op het perspectief. Daarnaast heeft de gemeente te maken met minder
afzet van bedrijventerreinen.
Gevolgen voor de inwoners van Almere
Het collegeprogramma gaat uit van kostendekkende tarieven en
heffingen. Deze mogen jaarlijks in gelijke mate stijgen als de lonen
en prijzen (trendmatige stijging). Dat geldt ook voor de OZB-tarieven,
tenzij een extra verhoging noodzakelijk is en direct ten gunste van
burgers wordt besteed. Het college is terughoudend geweest met het
verhogen van tarieven. De verhogingen zijn gericht op het dekken van
stijgende kosten (trendmatige verhogingen, illegale dumpingen en
vervanging recycleperron) en op eerdere besluiten over
tariefsverhogingen.
De OZB-tarieven voor woningen liggen hierdoor volgend jaar 4,8% hoger
(1,8% trend en 3% stijging zoals bij de behandeling van de begroting
2003 door de raad besloten). De totale woonlasten voor een woning met
een WOZ-waarde van 118.000 euro zullen in 2004 7,5% hoger liggen
(afvalstoffenheffing en rioolrechten meegerekend). Dit percentage is
inclusief de trend van 1,8% en is lager dan dat van de voorgaande twee
begrotingsjaren.
Een realistisch Meerjareninvesteringsprogramma
Bij de vaststelling van de Perspectievennota is besloten het MIP op te
schonen. De lijst met investeringswensen is vervallen en wordt
vervangen door een realistisch programma waarvoor financiële dekking
en bestuurlijke overeenstemming bestaat. Het bestedingsvoorstel in de
begroting betreft nu een bedrag van ruim 26 miljoen euro. Nadere
voorstellen volgen zo mogelijk bij de volgende Perspectievennota.
Waarvoor wordt het geld in 2004 ingezet?
In de programmabegroting worden doelstellingen van beleid en
maatregelen alleen op hoofdlijnen beschreven. De raad heeft hier in
het voorjaar een belangrijke eerste bijdrage aan geleverd. Per thema
worden hier belangrijke doelstellingen genoemd:
* Beheren: meer betrokkenheid van burgers en bedrijven bij buurt,
wijk en stad, en versterking van de mogelijkheden zelf tot
oplossingen te komen;
* Bereikbaarheid/mobiliteit: minder opstoppingen voor het
autoverkeer, onder meer door gebruik van fiets en OV zo
aantrekkelijk mogelijk te maken;Cultuur: het professionele
cultuuraanbod in de stad meer laten aansluiten bij de vraag van
verschillende groepen inwoners;
* Democratisch bestuur: de wisselwerking tussen politiek en burger
verbeteren en goede verantwoording naar de bevolking afleggen;
* Dienstverlening: de individuele dienstverlening zo organiseren dat
voor de klant sprake is van één aanspreekpunt;
* Groene stad: groen, natuur en water beter toegankelijk maken voor
de inwoners en met name het water beter benutten als kwaliteit van
de stad;
* Onderwijs: verder werken aan de economische ontwikkeling van
Almere en de versterking van het hoger onderwijs;
* Ruimtelijke ontwikkeling: extra voorzieningen die horen bij een
groeiende stad ook in de bestaande stad inpassen zonder aantasting
van de kwaliteit van het groen;
* Sociale infrastructuur: zorgen voor een leefomgeving die burgers
uitdaagt initiatieven te nemen voor een goede leefbaarheid; uit
voorzorg ingrijpen indien mensen/groepen maatschappelijk in de
knel komen;
* Veiligheid: zorgen voor een stad waar je veilig kunt wonen,
werken, leven en uitgaan; plegen van een incidentele investering
in de kwaliteit van de brandweerzorg;
* Werk in de Stad: aantrekken extra werkgelegenheid waarbij Almere
steeds meer een regionale functie krijgt; doorgaan met en
uitbreiden van het proefproject schuldhulpverlening.
*Voor het eerst sinds de invoering van het dualisme wordt de begroting
gescheiden in een programma- en productbegroting. De
programmabegroting beschrijft op hoofdlijnen de doelstellingen van
beleid en koppelt die aan budgetten. De raad stelt de
programmabegroting vast op voorstel van het college (De raad heeft dit
voorjaar al een grote bijdrage geleverd aan de opzet ervan). Het
college stelt vervolgens een productbegroting op om concrete
maatregelen uit te werken. De onderverdeling sluit aan bij de
scheiding van taken, waarbij de raad kaders stelt en controleert en
het college uitvoert.