Oplossing voor wrak Assi Eurolink
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil het wrak van de Assi
Eurolink, dat circa 75 kilometer ten noordwesten van Terschelling in
een diepvaarroute ligt, gedeeltelijk in de bodem laten verzinken. Op
dit moment wordt de in het wrak aanwezige stookolie verwijderd, om te
voorkomen dat er schade aan het milieu optreedt. Uit onderzoek is
gebleken dat met het verwijderen van de olie geen verdere bezwaren
bestaan voor het milieu.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat het wrak zou worden geborgen,
omdat het een gevaar vormt voor de scheepvaart. De aanbesteding
mislukte, omdat de inschrijving van de desbetreffende aannemers een
aanneemsom opleverde die buitenproportioneel hoger was dan de raming
van Verkeer en Waterstaat. Het een en ander is gemeld aan de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).
Vervolgens is een alternatief onderzocht. Dat houdt in dat rond het
wrak zand wordt weggebaggerd, zodat het schip deels in de bodem zakt.
Voor een veilige scheepvaart is het voldoende om het wrak vier meter
de diepte in te brengen.
Op dit moment praat Verkeer en Waterstaat met een aannemer die de
grond rond het wrak gaat wegbaggeren. Een plan van aanpak wordt deze
maand verwacht. Mede vanwege de beschikbaarheid van geschikt materieel
zullen de baggerwerkzaamheden in het voorjaar van 2004 plaatsvinden.
VenW zal de kosten van de operatie verhalen op de eigenaren en
verzekeraars van de schepen die bij de aanvaring waren betrokken.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat