Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Oplossing voor wrak Assi Eurolink

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil het wrak van de Assi Eurolink, dat circa 75 kilometer ten noordwesten van Terschelling in een diepvaarroute ligt, gedeeltelijk in de bodem laten verzinken. Op dit moment wordt de in het wrak aanwezige stookolie verwijderd, om te voorkomen dat er schade aan het milieu optreedt. Uit onderzoek is gebleken dat met het verwijderen van de olie geen verdere bezwaren bestaan voor het milieu.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat het wrak zou worden geborgen, omdat het een gevaar vormt voor de scheepvaart. De aanbesteding mislukte, omdat de inschrijving van de desbetreffende aannemers een aanneemsom opleverde die buitenproportioneel hoger was dan de raming van Verkeer en Waterstaat. Het een en ander is gemeld aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).

Vervolgens is een alternatief onderzocht. Dat houdt in dat rond het wrak zand wordt weggebaggerd, zodat het schip deels in de bodem zakt. Voor een veilige scheepvaart is het voldoende om het wrak vier meter de diepte in te brengen.

Op dit moment praat Verkeer en Waterstaat met een aannemer die de grond rond het wrak gaat wegbaggeren. Een plan van aanpak wordt deze maand verwacht. Mede vanwege de beschikbaarheid van geschikt materieel zullen de baggerwerkzaamheden in het voorjaar van 2004 plaatsvinden.

VenW zal de kosten van de operatie verhalen op de eigenaren en verzekeraars van de schepen die bij de aanvaring waren betrokken.