Elektronisch inkopen: bedrijf moet er wel klaar voor zijn
Investeringen e-procurement meestal onvoldoende onderbouwd
E-procurement, elektronisch inkopen, heeft een ontwikkeling
doorgemaakt van ware belofte via overspannen verwachtingen tot
regelrecht wantrouwen. Inmiddels is het tijd om de waardevolle
vruchten ervan te plukken, concludeert promovendus drs. Jeroen Harink.
Hij promoveert op 3 oktober aan de faculteit Bedrijf, Bestuur en
Technologie van de Universiteit Twente. Met zijn `EPOS-methode' kunnen
bedrijven zelf beoordelen wat e-procurement voor hen kan betekenen.
Met e-procurement kunnen organisaties via internet hun grondstoffen,
onderdelen en andere producten bestellen, leveranciers selecteren en
vergelijken, offertes opvragen en veilingen houden - online bidding.
Halverwege de jaren negentig was e-procurement dè grote belofte,
uitgroeiend tot een ware hype in 2000. Het doorprikken daarvan schoot
vervolgens door in wantrouwen. "We kijken er nu weer naar met de
spreekwoordelijke Nederlandse nuchterheid. Het is de bekende S-curve,
waarbij we nu in de eerste bocht zitten. Er komt nu dus een stijging,"
aldus Harink.
Te impulsief
De fout die volgens de promovendus wordt gemaakt is dat bedrijven vaak
op een impulsieve en intuïtieve manier overgaan tot invoering,
bijvoorbeeld een organisatie als Philips. Volgens Harink waren veel
organisaties er niet klaar voor. Dit leidde tot hogere kosten dan
verwacht, tegenvallende baten en vaak voortijdige beëindiging van
ambitieuze projecten. De bedrijven die niet afhaakten, hebben in ieder
geval veel leergeld betaald.
Hij heeft daarom de EPOS-methode ontwikkeld, waarin bedrijven stap
voor stap naar de kritische factoren kijken voor het welslagen van
e-procurement. Wat willen wij eigenlijk bereiken?Hebben we onze
processen goed beschreven? Werken we al met prestatie-indicatoren? Hoe
zit het met de afspraken en contracten met onze toeleveranciers? De
methode verschaft inzicht òf en op welke manier e-procurement geschikt
is voor een organisatie.
Jeroen Harink (1965) studeerde Wiskunde aan de Rijksuniversiteit
Groningen en volgde daarna een postdoctorale opleiding aan de
Technische Universiteit Eindhoven. Hij is momenteel director bij
Significant, een adviesorganisatie op het gebied van inkoop, facility
management en kwantitatieve besluitvorming. Harink schreef onder meer
het standaardwerk `Excelleren met elektronisch inkopen' en is vaste
columnist in Nederlands grootste inkoopvakblad.
Zijn promotie vindt plaats op 3 oktober (16.30 uur, Bestuursgebouw),
en zijn promotoren zijn prof.dr. Jan Telgen (Inkoopmanagement) en
prof.ir. Roel Pieper (Electronic Commerce)
Het proefschrift `Internettechnologie in de inkoop' is te bestellen
bij Jeroen Harink (jeroen.harink@significant.nl)
Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053)
4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 22-09-2003 © Universiteit Twente Printversie
Universiteit Twente