Universiteit Twente

Elektronisch inkopen: bedrijf moet er wel klaar voor zijn

Investeringen e-procurement meestal onvoldoende onderbouwd E-procurement, elektronisch inkopen, heeft een ontwikkeling doorgemaakt van ware belofte via overspannen verwachtingen tot regelrecht wantrouwen. Inmiddels is het tijd om de waardevolle vruchten ervan te plukken, concludeert promovendus drs. Jeroen Harink. Hij promoveert op 3 oktober aan de faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie van de Universiteit Twente. Met zijn `EPOS-methode' kunnen bedrijven zelf beoordelen wat e-procurement voor hen kan betekenen. Met e-procurement kunnen organisaties via internet hun grondstoffen, onderdelen en andere producten bestellen, leveranciers selecteren en vergelijken, offertes opvragen en veilingen houden - online bidding. Halverwege de jaren negentig was e-procurement dè grote belofte, uitgroeiend tot een ware hype in 2000. Het doorprikken daarvan schoot vervolgens door in wantrouwen. "We kijken er nu weer naar met de spreekwoordelijke Nederlandse nuchterheid. Het is de bekende S-curve, waarbij we nu in de eerste bocht zitten. Er komt nu dus een stijging," aldus Harink.
Te impulsief
De fout die volgens de promovendus wordt gemaakt is dat bedrijven vaak op een impulsieve en intuïtieve manier overgaan tot invoering, bijvoorbeeld een organisatie als Philips. Volgens Harink waren veel organisaties er niet klaar voor. Dit leidde tot hogere kosten dan verwacht, tegenvallende baten en vaak voortijdige beëindiging van ambitieuze projecten. De bedrijven die niet afhaakten, hebben in ieder geval veel leergeld betaald.
Hij heeft daarom de EPOS-methode ontwikkeld, waarin bedrijven stap voor stap naar de kritische factoren kijken voor het welslagen van e-procurement. Wat willen wij eigenlijk bereiken?Hebben we onze processen goed beschreven? Werken we al met prestatie-indicatoren? Hoe zit het met de afspraken en contracten met onze toeleveranciers? De methode verschaft inzicht òf en op welke manier e-procurement geschikt is voor een organisatie.
Jeroen Harink (1965) studeerde Wiskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en volgde daarna een postdoctorale opleiding aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is momenteel director bij Significant, een adviesorganisatie op het gebied van inkoop, facility management en kwantitatieve besluitvorming. Harink schreef onder meer het standaardwerk `Excelleren met elektronisch inkopen' en is vaste columnist in Nederlands grootste inkoopvakblad. Zijn promotie vindt plaats op 3 oktober (16.30 uur, Bestuursgebouw), en zijn promotoren zijn prof.dr. Jan Telgen (Inkoopmanagement) en prof.ir. Roel Pieper (Electronic Commerce)
Het proefschrift `Internettechnologie in de inkoop' is te bestellen bij Jeroen Harink (jeroen.harink@significant.nl) Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl

Laatst gewijzigd op 22-09-2003 © Universiteit Twente Printversie