SBS BROADCASTING
SBS Broadcasting wordt grootste radio-exploitant in Scandinavië
Luxemburg, October 8 /PRNewswire/ --
- Voltooit Zweedse radiofusie met Bonnier Radio AB
- SBS Radio zal 52 radiostations in vier Scandinavische landen exploiteren
SBS Broadcasting S.A. (NASDAQ: SBTV; Euronext Amsterdam N.V.: SBS) heeft vandaag bekendgemaakt dat de fusie van haar Zweedse radioactiviteiten met Bonnier Radio AB is afgerond nu de wettelijke goedkeuring van de Zweedse overheid binnen is. De fusie resulteert in SBS Radio AB, voor 51% eigendom van SBS en voor 49% eigendom Bonnier Radio AB, en de grootste radio-exploitant in Zweden met een gezamenlijk radioreclameaandeel van 42%. Door de afronding van deze fusie en de eerder aangekondigde overname van de Deense en Noorse radioactiviteiten van Clear Channel en Norsk Aller, is SBS nu de grootste radio-exploitant in Scandinavië met 52 radiostations in vier landen.
Topman Markus Tellenbach van SBS: 'Door deze strategische overnames hebben we de radiodivisie van SBS omgevormd tot de grootste exploitant in Scandinavië met een meer dan tweemaal zo groot bereik als onze naaste concurrent. Als marktleider in Zweden en Denemarken en met een sterke tweede positie en Finland en Noorwegen, biedt onze regionale aanwezigheid unieke marketingmogelijkheden voor internationale adverteerders. Ze kunnen de gehele Scandinavische markt bestrijken en het biedt SBS de gelegenheid te profiteren van de voordelen van radioconsolidatie.'
SBS Radio
Nu de strategische transacties in Zweden, Denemarken en Noorwegen zijn afgerond, is SBS Radio de grootste radio-exploitant in Scandinavië geworden met 52 radiostations in vier landen die dagelijks 2,5 miljoen en wekelijks 6,6 luisteraars bereiken. SBS Radio heeft niet alleen het grootste marktaandeel voor radioreclame (42%) in Zweden, maar is ook marktleider in Denemarken met een radioreclameaandeel van 52%. In Finland en Noorwegen heeft SBS Radio met respectievelijk 29 en 24% het op een na grootste marktaandeel voor radioreclame.
De introductie van commerciële radio vond begin jaren negentig plaats en de Scandinavische commerciële radiomarkt verkeert nog in een prille fase van ontwikkeling. Als gevolg hiervan blijft in Scandinavië het aandeel van radio in de totale reclame-uitgaven ver onder het Europese gemiddelde. SBS is van mening dat radio in Scandinavië het relatieve aandeel in de totale reclame-uitgaven zal vergroten naarmate de Scandinavische radiomarkt zich verder ontwikkelt.
(pers) Catriona Cockburn, Citigate Dewe Rogerson, tel. +44 207 2822924 of Jeff Pryor, Pryor Associates, +1 818 3822233 of (beleggers) Nick Laudicio/Michael Smargiassi, Brainerd Communications, tel. +1 212 9866667.
09 okt 03 08:57