dinsdag 7 oktober:
Schoolbesturen en gemeente zetten zich in voorbeter Vmbo
Onderwijswethouder Wicher Pattje van de gemeente Groningen, de
besturen van scholen voor voortgezet onderwijs en de colleges van
bestuur van de Regionale Opleidingen Centra (ROC) en het Agrarisch
Opleidingscentrum (AOC) in Groningen hebben gistermiddag in het
Stadhuis het convenant Kennis om te delen; op weg naar
competentiegericht onderwijs ondertekend. Hiermee besloten zij
gezamenlijk te starten met een vernieuwingsprogramma dat de positie
van het Vmbo in de stad moet verbeteren. Het programma begint in 2004
en duurt vijf jaar.
In Groningen gaat 65% van alle leerlingen na de basisschool naar het
Vmbo. De positie van het Vmbo is zorgelijk. De afgelopen jaren is de
nadruk teveel op de theoretische vakken komen te liggen, terwijl veel
leerlingen de theorie veel beter in de praktijk onder de knie krijgen.
Hierdoor ontstaat een hoge uitval. Het Vmbo kampt bovendien met een
slecht imago, doordat de onderwijsprogrammas niet voldoende op de
huidige beroepspraktijk zijn afgestemd. Bovendien hebben veel
Vmbo-scholen te maken met verouderde schoolgebouwen en faciliteiten.
Uitgangspunt van het nieuwe programma is een minder strikte scheiding
tussen de theoretische en de praktische leerweg van het Vmbo. Ook het
onderscheid tussen de verschillende beroepsgerichte leerwegen is te
scherp. Te veel leerlingen verlaten om die redenen voortijdig het
Vmbo. Op termijn zal er sprake zijn van een ongedeeld Vmbo, waarin
iedere leerling een individuele beroepsvoorbereidende leerweg volgt,
met een soepele en goede begeleide overgang van Vmbo naar MBO. Om dat
te bereiken zullen zowel de inhoud van het onderwijs als de manier van
lesgeven verbeterd moeten worden. Leerlingen van het Vmbo leren het
best in de praktijk. Daarom moeten de theoretische vakken aansluiten
op de praktische vakken, en niet andersom. Een dergelijke vorm van
contextrijk-onderwijs sluit beter aan bij de manier waarop
Vmbo-leerlingen leren en kennis opslaan.
Een ander belangrijke vernieuwing is het competentiegericht leren. Het
onderwijs sluit hierbij aan bij waar leerlingen goed in zijn. De
docent fungeert als coach en stimuleert het leerproces. Daarnaast moet
de aansluiting van het basisonderwijs op het Vmbo en vervolgens van
het Vmbo op het MBO en de beroepspraktijk verbeterd worden.
De inhoudelijke vernieuwingen in het onderwijs zullen gepaard moeten
gaan met nieuwbouw en aanpassingen van schoolgebouwen. De betrokken
partijen werken op dit moment aan een concreet plan van aanpak voor
het vernieuwingsprogramma voor het Vmbo. Naar verwachting is dit 1
november gereed.
De ondertekenaars van het convenant zijn: de Christelijke
Scholengemeenschap (CSG), het Gomarus College (Gomaruscollege, Menno
Altinghcollege), het Zernike College, het Werkmancollege, het
Rölingcollege, het Reitdiepcollege, het Noorderpoortcollege, het
Alfacollege, AOC Terra, de Werkmaatschappij Openbaar Onderwijs (WMOO)
van de gemeente Groningen en de gemeente Groningen.