Gemeente Groningen

dinsdag 7 oktober:

Schoolbesturen en gemeente zetten zich in voorbeter Vmbo

Onderwijswethouder Wicher Pattje van de gemeente Groningen, de besturen van scholen voor voortgezet onderwijs en de colleges van bestuur van de Regionale Opleidingen Centra (ROC) en het Agrarisch Opleidingscentrum (AOC) in Groningen hebben gistermiddag in het Stadhuis het convenant Kennis om te delen; op weg naar competentiegericht onderwijs ondertekend. Hiermee besloten zij gezamenlijk te starten met een vernieuwingsprogramma dat de positie van het Vmbo in de stad moet verbeteren. Het programma begint in 2004 en duurt vijf jaar.

In Groningen gaat 65% van alle leerlingen na de basisschool naar het Vmbo. De positie van het Vmbo is zorgelijk. De afgelopen jaren is de nadruk teveel op de theoretische vakken komen te liggen, terwijl veel leerlingen de theorie veel beter in de praktijk onder de knie krijgen. Hierdoor ontstaat een hoge uitval. Het Vmbo kampt bovendien met een slecht imago, doordat de onderwijsprogrammas niet voldoende op de huidige beroepspraktijk zijn afgestemd. Bovendien hebben veel Vmbo-scholen te maken met verouderde schoolgebouwen en faciliteiten.

Uitgangspunt van het nieuwe programma is een minder strikte scheiding tussen de theoretische en de praktische leerweg van het Vmbo. Ook het onderscheid tussen de verschillende beroepsgerichte leerwegen is te scherp. Te veel leerlingen verlaten om die redenen voortijdig het Vmbo. Op termijn zal er sprake zijn van een ongedeeld Vmbo, waarin iedere leerling een individuele beroepsvoorbereidende leerweg volgt, met een soepele en goede begeleide overgang van Vmbo naar MBO. Om dat te bereiken zullen zowel de inhoud van het onderwijs als de manier van lesgeven verbeterd moeten worden. Leerlingen van het Vmbo leren het best in de praktijk. Daarom moeten de theoretische vakken aansluiten op de praktische vakken, en niet andersom. Een dergelijke vorm van contextrijk-onderwijs sluit beter aan bij de manier waarop Vmbo-leerlingen leren en kennis opslaan.

Een ander belangrijke vernieuwing is het competentiegericht leren. Het onderwijs sluit hierbij aan bij waar leerlingen goed in zijn. De docent fungeert als coach en stimuleert het leerproces. Daarnaast moet de aansluiting van het basisonderwijs op het Vmbo en vervolgens van het Vmbo op het MBO en de beroepspraktijk verbeterd worden.

De inhoudelijke vernieuwingen in het onderwijs zullen gepaard moeten gaan met nieuwbouw en aanpassingen van schoolgebouwen. De betrokken partijen werken op dit moment aan een concreet plan van aanpak voor het vernieuwingsprogramma voor het Vmbo. Naar verwachting is dit 1 november gereed.

De ondertekenaars van het convenant zijn: de Christelijke Scholengemeenschap (CSG), het Gomarus College (Gomaruscollege, Menno Altinghcollege), het Zernike College, het Werkmancollege, het Rölingcollege, het Reitdiepcollege, het Noorderpoortcollege, het Alfacollege, AOC Terra, de Werkmaatschappij Openbaar Onderwijs (WMOO) van de gemeente Groningen en de gemeente Groningen.