Vlaamse overheid

De cijfers over het lerarentekort in Vlaanderen van de maand september zijn bekend. Uit deze cijfers blijkt dat ondanks het grote aantal extra banen bij het onderwijzend en ondersteunend personeel én de uitstroom uit het onderwijs, het lerarentekort gevoelig kleiner is dan bij de start van het vorige schooljaar.

Uitstroom

Bij de start van dit schooljaar gingen 639 personeelsleden uit het basis- en het secundair onderwijs met rustpensioen. Daarnaast stapten nog eens 791 leerkrachten vervroegd uit het onderwijs. In totaal waren er dus bij de start van dit schooljaar 1.430 extra vacatures op te vangen in het basis- en secundair.

Nieuwe banen

Uit eerdere informatie (zie start schooljaar) kon U al vernemen dat er bij het ondersteunend en onderwijzend personeel 1.824 voltijdse banen zijn bijgekomen op 1 september in het basis- en secundair onderwijs. Hierin zijn de extra banen voor administratieve ondersteuning niet opgenomen.

Dit betekent dat door de uitstroom en de nieuwe banen het beleid voor een extra opgave stond van meer dan 3.200 voltijdse betrekkingen.

Tekort in het verleden

Bij de start van het schooljaar 2002-2003 bedroeg het aantal niet ingevulde vacatures 1577,3 voltijdse eenheden. Dit tekort was toen in absolute cijfers het grootst voor de categorieën onderwijzers (411), Nederlands (197,3), Wiskunde (180,8), Frans (138,8) en Rooms-katholieke Godsdienst (117,9) en in mindere mate voor onderwijzers in het buitengewoon onderwijs (64,4), kleuteronderwijzer (61,1), niet confessionele zedenleer (36,4), algemene vakken in TSO en BSO (35,4), technologische opvoeding (24) en aardrijkskunde (23). Geografisch bekeken waren op 1 september 2002 de 10 regio's met het hoogste aantal niet ingevulde vacatures: Antwerpen (202,3), Brussel (112,9), Brasschaat (86,3), Brugge (82,6), Mechelen (81,5), Dilbeek (79,5), Gent (79,2), Vilvoorde (64), Halle (62) en Boom (57,3). In september 2002 startte er geen enkele Vlaamse schoolregio zonder openstaande vacature. De 10 regio's met de kleinste tekorten waren Diest (1), Maasmechelen (1,7), Genk (2,5), Sint-Truiden (3), Tongeren (3,2), Tienen (4,3), Mol (4,6), Hasselt (4,6), Beringen (5,4) en Lommel (6,2).

Tekort in september 2003

Ondanks de uitstroom en de extra vacatures, bedroeg in september 2003 het aantal niet ingevulde vacatures 1009 voltijdse eenheden. Het tekort is dus globaal bekeken met meer dan 36% afgenomen in vergelijking met de start van het vorige schooljaar. Het tekort is ook in minder vakken en/of niveau's terug te vinden. Het tekort is nu vooral terug te vinden bij de onderwijzers (312 een vermindering van 24,1%), Nederlands (127 min 35,6%), Rooms-katholieke godsdienst (113 min 4,2%), Wiskunde (99,9 min 44,7%), Frans (81,1 min 41,6%), onderwijzer in het buitengewoon onderwijs (67,1 plus 4,2%) en kleuteronderwijzer (50 min 18,2%).
De 10 regio's met het hoogste aantal niet ingevulde vacatures waren bij de start van het huidige schooljaar: Antwerpen (148 min 26,9%), Brussel (89,2 min 21%), Vilvoorde (65,6 plus 2,5%), Dilbeek (62,1 min 21,9%), Brasschaat (61,8 min 28,4%), Mechelen (59,6 min 26,9%), Gent (52,8 min 33,3%), Halle (50,4 min 18,7%), Sint- Niklaas (42,6 min 15,3%) en Boom (38,4 min 33%). Zes onderwijsregio's konden dit schooljaar aanvatten zonder openstaande vacatures. Dit gold voor Sint-Truiden, Tienen, Mol, Beringen, Aarschot en Lommel. Tongeren, Diest, Gent en Maamechelen, met een halve tot anderhalve voltijdse vacature, maken de top 10 compleet van regio's met de minste openstaande vacatures.

Hoerastemming?

Er zijn nog steeds 1009 openstaande vacatures. Minister Vanderpoorten vindt het dan ook te vroeg voor gejuich: "Zolang het lerarentekort niet volledig bedwongen is zal niemand mij op euforische uitspraken kunnen betrappen. Ik ben wel tevreden dat we de stijgende lijn van het lerarentekort hebben kunnen afremmen en dat uit de laatste cijfers blijkt dat ondanks het feit dat er een massa nieuwe banen zijn gecreëerd, het lerarentekort gevoelig afneemt. Belangrijkste element is natuurlijk dat de maatschappelijke belangstelling voor het onderwijs de afgelopen jaren is toegenomen en dat er weer positief over het lerarenberoep wordt gesproken. Meer dan 80% van de ouders zijn tevreden over de leerkrachten en ook bij de rest van de bevolking is de waardering toegenomen. Dit heeft natuurlijk invloed op de studenten die bij hun studiekeuze meer dan in het verleden voor de lerarenopleiding kiezen. Daarnaast beïnvloedt het natuurlijk ook de net afgestudeerde leerkrachten of houders van een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, om effectief voor het onderwijs te kiezen.
De vervangingspool mag niet vergeten worden als element om startende leerkrachten beter op te vangen en loon- en werkzekerheid te bieden.
Ik ben mij natuurlijk ook zeer bewust dat in een periode waar het economisch minder goed gaat, de aantrekkingskracht van de private sector afneemt en daardoor minder potentiële leerkrachten weglokt. Daarom mogen onze inspanningen niet afnemen om van het tekort aan leerkrachten nu, op middellange termijn naar een beperkt overschot te gaan. Het komt de keuzevrijheid van de scholen tegemoet en het vangt de grotere uitstroom naar de private sector op als de economische heropleving zich in een grotere tewerkstelling vertaalt."

Vervangingspool

Als de cijfers voor de vervangingspool van september 2002 en die van 2003 naast elkaar worden gelegd, zijn er ook hier een aantal trends waar te nemen.

Het aantal geldige kandidaten is van 4.364 in 2002 gestegen naar 5.645 in 2003 of een stijging met 29,4%. Dit vertaald zich ook in het aantal kandidaten die geselecteerd werden. Waren er in september 2002 nog 2.900 poolleden, dan telt de pool twaalf maanden later er al 3.529, een groei met 21,7%. Verder valt het op dat het aantal poolleden die bereid zijn in meerdere zones te werken blijft toenemen. In 2002 waren er nog 20,5% die slechts één zone opgaven, nu is dat aantal gedaald tot 15,1%. Met andere woorden 85% van de poolleden wil in twee of meer zone's werken. Eén derde van hen wil dat zelfs in 4 en meer zones.

Ook het aantal poolleden die in alle netten wil werken blijft stijgen. Vorig jaar waren al drie op vier poolleden bereid in het gemeenschapsonderwijs, het officieel gesubsidieerd onderwijs of het vrij gesubsidieerd onderwijs te werken. Nu is dat aantal verder opgelopen tot 80%.

De minister zegt over deze cijfers: "het groeiende succes van de vervangingspool is een belangrijk wapen om het lerarentekort terug te dringen. De cijfers van de pool bewijzen ook dat het enthousiasme van de leerkrachten om op meerdere plaatsen én in verschillende netten te werken steeds groter wordt."

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten - tel. (0475) 98 33 73 -
(02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be


---