Provincie Limburg

Basisschool De Doolgaart uit Horst wint KinjerKultuurpries (222)

De winnaar van de KinjerKultuurPries derde ronde komt uit Horst. Basisschool De Doolgaart ontving uit handen van gedeputeerde Odile Wolfs de prijs bestaande uit een culturele schoolreis, het wisselkunstwerk plus een geldbedrag van 1.000,-. Het winnende project 'BeestenBoelBeesten' is een door de leerlingen zelf gemaakt dierenboek vol met verhalen, gedichten, tekeningen en verzorgingstips. De leerlingen hebben het dierenboek ook zelf naar de drukkerij gebracht en uiteindelijk de verkoop geregeld. De opbrengst van de verkoop (
1.500,-) is bestemd voor het Wereld Natuur Fonds.

Odile Wolfs is zeer trots op alle inzendingen. Wolfs: Wat is er toch ontzettend veel jong talent in Limburg! De presentaties zaten knap in elkaar, vol zang en toneel. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Alle deelnemers zijn wat mij betreft winnaars. Uiteindelijk kan er helaas maar eentje de echte winnaar zijn.
Uit het juryrapport citeerde Gedeputeerde Wolfs over de eerste prijswinnaar: Wat jullie, de kinderen van de Doolgaard presenteerden was echt geweldig, jullie scoorden op alle punten en lieten heel Limburg een dierenpoepje ruiken. En dan ook nog zon groot bedrag aan het Wereld Natuur Fonds schenken, dat getuigd van grote klasse! De gemeente Horst aan de Maas kan trots op jullie zijn. Een gedeelde derde plaats is er voor de basisschool De Lembourg in Limbricht met het theaterstuk Geweld en Liefde en de basisschool De Wendel in Horst met de musical De boef en de beker. Beide scholen ontvingen de derde prijs; een bedrag van 387,50. De vijfde prijs, een bedrag van 200,-, gaat naar basisschool De Triangel in Ulestraten. Met het project Nee bedankt, je gaat de fout in wordt aan de hand van drama door kinderen het werk van bureau HALT en de adoptieagenten duidelijk gemaakt.

De jury heeft uit 25 nominaties de vijf prijswinnaars gekozen. Daarbij lette de jury vooral op de culturele, kunstzinnige of maatschappelijke waarde, de algehele presentatie van de kinderen en de school, de zelfwerkzaamheid en betrokkenheid van de kinderen, de TV uitzending, was het vernieuwend en hoe zijn de begeleiders kunstenaars ingezet. 8-10-2003 17:16