ChristenUnie


Bijdrage debat Begroting Economische Zaken Dinsdag 7 Oktober 2003 - 22:53

Alleen uitgesproken tekst geldt

Arie Slob: MdV! In tijden van economische schaarste moet een kleine fractie ook economisch met haar spreektijd omgaan. Toch maak ik van de gelegenheid gebruik de staatssecretaris geluk te wensen met haar zwangerschap: van harte!

De economische tik die ons land krijgt sinds 2001 heeft het departement van Economische Zaken wakker geschud uit de zelfgenoegzaamheid van de jaren negentig, zo lezen we in de begroting. Dat betekent exit Nieuwe Economie. EZ bepleit nuchterheid: er moet een mentaliteitsverandering komen, waarbij ondernemingen, organisaties en de overheid een veel reëler beeld krijgen van hun rechten en plichten. Prachtig, maar het departement holt alweer achter een nieuwe trend aan: innovatie! De begroting staat er bol van, maar veel beleidsinstrumenten blijven, hoewel afgeslankt, in de kern intact. De oude WBSO wordt zelfs uitgebreid. Mijn vraag is: wat verandert er wezenlijk in het instrumentarium van de minister?

Alle goede woorden over innovatie ten spijt is de realiteit dat veel productieafdelingen de poorten sluiten of naar het buitenland vertrekken. Recent nog scheepswerf Van der Giessen in Krimpen, en ga zo maar door. Wil de minister eens reageren gaan op pleidooien van onder meer de voorzitter van FME-CWM en de topman van Siemens eerder dit jaar voor een volwaardig industriebeleid? Deze commentators wezen erop dat Nederland te luchthartig haar industriële erfenis in de uitverkoop gooit. De zachte dienstensector kan immers niet bestaan zonder de toeleveringsrelaties met de harde maakindustrie. Zou het niet een goed tegenwicht bieden aan de innovatiebrief als Economische Zaken weer eens een echte Industriebrief uitbracht? Ten aanzien van de scheepsbouwindustrie vraag ik of de minister bereid is om de Tijdelijke regeling Ordersteun Scheepsbouw uit te breiden als blijkt dat sommige aanvragen wegens budgettaire krapte moeten worden afgewezen, hoewel ze binnen de criteria zouden passen?

Het afgelopen jaar werd Nederland en Europa opgeschrikt door stroomuitval en ontploffende gasleidingen. Deelt de minister mijn indruk dat de energiesector in heel Europa kwetsbaarder is geworden, zowel door tekort aan reservecapaciteit als door gebrekkig onderhoud? Ik neem er met waardering kennis van dat deze minister van Economische Zaken de risicos van marktwerking bij netwerksectoren serieus neemt. Tegelijk klinkt hier en daar het drammerig marktwerkingsgeloof weer door. Ik citeer: "De consument moet geprikkeld worden om zijn positie als volwaardige marktpartij op te eisen". Dit is wel de omgekeerde wereld! Marktwerking was er toch voor de burger, niet andersom? Bovendien is mijn indruk dat het probleem niet bij de consument, maar bij de netwerkbedrijven ligt. Als je bij een kabelexploitant of bij een energieleverancier probeert je 'volwaardige marktpositie op te eisen', dan is dat een recept voor hoge bloeddruk en dito telefoonrekening! Laat bedrijven eerst hun serviceniveau op orde hebben voordat u 'de consument gaat prikkelen. Voor de ChristenUnie gaan kwaliteit en leveringszekerheid voor de consument dan ook boven de keuzevrijheid tussen aanbieders. Goed onderhoud aan de netwerken is daarvoor cruciaal. Ik constateer dat de Dte voornamelijk achteraf zal kunnen ingrijpen bij taakverwaarlozing van de netbeheerder. Voelt de minister er niet iets voor om netwerkbedrijven te verplichten een financiële reserve te creëren voor onderhoud en investeringen?

De ChristenUnie vindt het van het grootste belang dat stimulering van zonne-energie doorgaat en beter toegankelijk wordt voor burgers. Wij zullen voorstellen om de bezuiniging hierop terug te draaien steunen.

Tot slot: het toekomstig regionaal economisch beleid dreigt in te zetten op de Randstad, terwijl de economisch zwakkere regios verondersteld worden zich daaraan op te trekken. Wil de staatssecretaris deze vooronderstelling eens onderbouwen? De ChristenUnie maakt zich in dit licht met de drie noordelijke provincies zorgen over de uitvoering van de Langman-afspraken na 2006. Het Kompas voor het Noorden werkt goed, volgens het evaluatieonderzoek. Ik nodig de staatssecretaris uit om ook na 2006 middelen beschikbaar te stellen om de afspraken tot 2010 te kunnen uitvoeren, zodat men voortaan in het Noorden kan spreken over de 'Van Gennip-gelden'!

---