Persbericht: Exploitatiekosten overlaadstation vallen hoger uit
8 oktober 2003
Personele en transportkosten belangrijke oorzaken overschrijding
In juni 2003 maakte het college van B&W bekend dat er een
exploitatietekort was opgetreden binnen de beheerstaak Huisvuil van de
afdeling Reiniging. Nader onderzoek moest de precieze oorzaak
uitwijzen. Inmiddels is komen vast te staan dat het genoemde tekort in
belangrijke mate is ontstaan door verkeerde ramingen. Dit vertaalde
zich onder meer in een hogere inzet van personeel en transportkosten.
Het totale exploitatietekort van het overlaadstation in 2002 bedraagt
370.937.
Het exploitatietekort voor 2002 is reeds geheel verwerkt in de
jaarrekening 2002 en daardoor vereffend. Voor 2003 stelt het college
de gemeenteraad voor het tekort (voor zover nodig) ten laste te
brengen van het egalisatiefonds.
De overschrijding van de voorcalculatie ligt onder meer in de
aangeschafte extra vrachtwagen die nodig was voor het vervoer van
afval naar Wijster én het extra personeel wat daar voor nodig was.
Mede door het te kort aan personeel voor de bezetting van het
overlaadstation zelf, bleek de raming van de kosten voor personeel
veel te laag. De personeelsformatie groeide uiteindelijk van twee
formatieplaatsen naar 6,2 formatieplaatsen.
Het tijdstip waarop de problemen werden gesignaleerd ligt rond
februari/maart 2003 na een wisseling in het ambtelijk management. Toen
is op basis van kritische vragen de werkelijke situatie beschreven en
werd de verantwoordelijk wethouder van de negatieve ontwikkeling op de
hoogte gebracht. Daarvóór werd de portefeuillehouder op vragen steeds
in positieve zin over het overlaadstation geïnformeerd. Ook uit
managementrapportages kon niet worden afgeleid dat er ongewenste
ontwikkelingen gaande waren.
Na het bekend worden van de tekorten, gaf de verantwoordelijk
wethouder meteen opdracht tot nader onderzoek om de oorzaken van het
tekort op te sporen en om verdere financiële tekorten te voorkomen.
Vanaf dat moment heeft hij zich hier intensief mee bezig gehouden. Ook
werd onderzocht welke maatregelen konden worden genomen (zowel op
korte als op langere termijn) die tot structurele verbeteringen in het
operationele en strategische proces kunnen leiden.
Inmiddels zijn een aantal maatregelen genomen om de interne
informatievoorziening te verbeteren binnen de dienst GMTR in het
algemeen, en bij de afdeling Reiniging in het bijzonder. Een
nadrukkelijk accent ligt daarbij op de informatievoorziening tussen
ambtelijke dienst en verantwoordelijk bestuurder.
Eveneens zijn maatregelen genomen of in voorbereiding, ten aanzien van
het operationle en strategische proces van de afdeling Reiniging.
Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde
informatie kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van de sites
waarmee een link is aangebracht op basis van een aantal criteria, valt
niet onder verantwoordelijkheid van de gemeente Emmen.
© 2003 Gemeente Emmen
Gemeente Emmen