Gemeente Emmen

Persbericht: Exploitatiekosten overlaadstation vallen hoger uit

8 oktober 2003

Personele en transportkosten belangrijke oorzaken overschrijding

In juni 2003 maakte het college van B&W bekend dat er een exploitatietekort was opgetreden binnen de beheerstaak Huisvuil van de afdeling Reiniging. Nader onderzoek moest de precieze oorzaak uitwijzen. Inmiddels is komen vast te staan dat het genoemde tekort in belangrijke mate is ontstaan door verkeerde ramingen. Dit vertaalde zich onder meer in een hogere inzet van personeel en transportkosten. Het totale exploitatietekort van het overlaadstation in 2002 bedraagt 370.937.
Het exploitatietekort voor 2002 is reeds geheel verwerkt in de jaarrekening 2002 en daardoor vereffend. Voor 2003 stelt het college de gemeenteraad voor het tekort (voor zover nodig) ten laste te brengen van het egalisatiefonds.

De overschrijding van de voorcalculatie ligt onder meer in de aangeschafte extra vrachtwagen die nodig was voor het vervoer van afval naar Wijster én het extra personeel wat daar voor nodig was. Mede door het te kort aan personeel voor de bezetting van het overlaadstation zelf, bleek de raming van de kosten voor personeel veel te laag. De personeelsformatie groeide uiteindelijk van twee formatieplaatsen naar 6,2 formatieplaatsen.

Het tijdstip waarop de problemen werden gesignaleerd ligt rond februari/maart 2003 na een wisseling in het ambtelijk management. Toen is op basis van kritische vragen de werkelijke situatie beschreven en werd de verantwoordelijk wethouder van de negatieve ontwikkeling op de hoogte gebracht. Daarvóór werd de portefeuillehouder op vragen steeds in positieve zin over het overlaadstation geïnformeerd. Ook uit managementrapportages kon niet worden afgeleid dat er ongewenste ontwikkelingen gaande waren.

Na het bekend worden van de tekorten, gaf de verantwoordelijk wethouder meteen opdracht tot nader onderzoek om de oorzaken van het tekort op te sporen en om verdere financiële tekorten te voorkomen. Vanaf dat moment heeft hij zich hier intensief mee bezig gehouden. Ook werd onderzocht welke maatregelen konden worden genomen (zowel op korte als op langere termijn) die tot structurele verbeteringen in het operationele en strategische proces kunnen leiden.

Inmiddels zijn een aantal maatregelen genomen om de interne informatievoorziening te verbeteren binnen de dienst GMTR in het algemeen, en bij de afdeling Reiniging in het bijzonder. Een nadrukkelijk accent ligt daarbij op de informatievoorziening tussen ambtelijke dienst en verantwoordelijk bestuurder. Eveneens zijn maatregelen genomen of in voorbereiding, ten aanzien van het operationle en strategische proces van de afdeling Reiniging.

Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde informatie kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van de sites waarmee een link is aangebracht op basis van een aantal criteria, valt niet onder verantwoordelijkheid van de gemeente Emmen.

© 2003 Gemeente Emmen