AutoRai

8-10-2003

Peugeot 307 CC: een dubbele verleiding

De 307 CC is een echte coupé en een echte cabriolet met vier volwaardige zitplaatsen en biedt een passend antwoord op de vele uiteenlopende wensen van de klant. Wensen die op één punt grote overeenkomst vertonen: het verlangen naar het pure genieten.

De 307 heeft sinds zijn introductie in april 2001 de traditionele grenzen van het M1-segment al een paar keer verlegd zonder concessies te doen op het gebied van veiligheid, vormgeving, sportiviteit en vernieuwing, zaken die door Peugeot als erg belangrijk worden beschouwd.

Eerst was er de 307, door zijn hoge vorm een bijzonder ruime berline, toen kwamen een jaar later de 307 Break, ruim en praktisch, en de 307 SW met zijn multifunctioneel interieur met veel licht dankzij het unieke glazen dak. Nu is dan de beurt aan de Coupé Cabriolet, opnieuw een bijzondere 307 die het DNA van een coupé en een cabriolet in zich verenigt. Een auto voor liefhebbers van een sportieve coupé, met een gevoel voor de elegantie en de vrijheid van een cabriolet.

De markt voor niche-auto's
In Europa is de markt voor niche-auto's zoals coupés en cabriolets sterk afhankelijk van het aanbod. Sinds 1995 is deze markt gestaag gegroeid van 421.600 registraties tot zo'n 530.000 registraties eind 2002, ofwel 3,6 procent van de totale Europese markt.

Het aandeel van de coupé cabriolet verdrievoudigde tussen 1997 en 2002 tot zo'n 100.000 eenheden, een spectaculaire groei die vooral te danken is aan het succes van de 206 CC. In Nederland zijn er sinds najaar 2000 inmiddels meer dan 7.000 stuks 206 CC verkocht.

De ambities van de 307 CC
De 307 CC is een auto die past bij allerlei levensstijlen: als tweede auto, als eerste auto voor de moderne, actieve vrouw of man, of voor iemand die gewoon gek is op auto's.

De 307 CC is er in twee uitvoeringsniveaus. Het eerste niveau heeft naar keuze een 1.6 l benzinemotor van 80 kW met vijfbak of een 2.0 benzinemotor van 100 kW, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. Het topmodel is een nog exclusievere uitvoering met een 2.0 l motor van 130 kW.

De 307 CC zal straks met 230 eenheden per dag van de band rollen in Sochaux, waar dagelijks ook al 1.200 SW's, Breaks en 5-deurs modellen geproduceerd worden. In de fabriek in Mulhouse worden dagelijks ook nog eens 1.100 berlines (3-deurs en 5-deurs) gemaakt. Sinds de introductie zijn er inmiddels al meer dan 1,2 miljoen Peugeots van het type 307 geproduceerd en vanaf begin volgend jaar zal de auto ook in de fabriek in Buenos Aires in Argentinië gebouwd worden.

307 CC: rijgenot in beeld gebracht
Met de 307 CC bevestigt Peugeot opnieuw haar slogan Je voelt je lekkerder in een Peugeot en biedt ze puur rijgenot aan vier inzittenden in een strakke en sportieve coupé die in een handomdraai omgevormd kan worden tot een mooie, elegante cabriolet.

De 307 CC deelt het platform met dat van de 307 berline, maar de overhang achter is 14 cm langer waardoor de totale lengte van de auto 4,34 m bedraagt. De kracht van het ontwerp schuilt in het bijeenbrengen van de ogenschijnlijk tegenstrijdige structuren van een coupé en een cabriolet, waardoor aan de wensen van de liefhebbers van beide soorten auto's werd voldaan.

Het concept van de 307 CC kwam tot stand:

* door de lijnen van een coupé en een cabriolet harmonieus te verenigen, strak, sportief en elegant tegelijk voor een auto die plaats biedt aan vier personen en met een royale bagageruimte;
* door de toepassing van een opvouwbaar stalen dak dat weinig plaats inneemt en volledig automatisch geopend en gesloten wordt;
* door de auto een sportief en een veilig karakter te geven;
* door te zorgen voor een maximale bescherming van de inzittenden een nog stijvere structuur, speciale veiligheidsmaatregelen voor bescherming bij het over de kop slaan.

307 CC: een elegante coupé cabriolet met vier zitplaatsen ... Het eigenzinnige front met de heldere, grote koplampunits loopt via een kleine knik over in de riante en schuin liggende voorruit. De stevige voorruitstijlen vormen het begin van de dakboog, die aan de achterzijde rond afloopt. De strakke lijnen van de royale bagageruimte en de achterlichten in de vorm van diodes onderstrepen het dynamische concept van het ontwerp.

Als het dak met de achterruit is weggeklapt, is de auto een oogstrelende cabriolet waarvan het interieur, dat ruim plaats biedt aan vier inzittenden, naadloos aansluit bij de elegante vormen van de carrosserie. Het interieur ademt een sfeer van luxe en weelde uit en is robuust, beschermend en ruim tegelijk. Voorin zijn verstelbare sportstoelen geplaatst die over een lengte van maar liefst 230 mm verstelbaar zijn. Achterin vinden we speciaal gevormde stoelen die een optimale steun bieden en tal van veiligheidsvoorzieningen die zorgen voor comfortabele reis in alle veiligheid. De praktische bagageruimte heeft een inhoud van 350 liter bij de coupé en 204 liter bij de cabrio en is afgescheiden van het dakmechanisme. Door middel van een rolgordijn kan de ruimte voor het dak afgescheiden worden van de rest van de bagageruimte. Daarbij is ook nog ruimte gevonden voor een volwaardig reservewiel.

met een magnifiek dak
Met een simpele druk op de knop kan het complete dak met achterruit en dakbogen volledig automatisch in de bagageruimte opgeborgen worden. De complete cyclus om van coupé in cabriolet te veranderen, kost niet meer dan 25 seconden en kan tot 10 km/h zelfs onder het rijden worden uitgevoerd.

met veilige sportiviteit
Er is keuze uit drie motoren met elk hun eigen prestaties. Alle motoren zijn moderne zestienkleppers met dubbele bovenliggende nokkenassen.

Bij de 307 CC werd veel aandacht besteed aan de wegligging en de auto kreeg het onderstel dat in de 307 berline en SW inmiddels al zo'n goede reputatie heeft opgebouwd, met McPherson-veerpoten voor, schroefveren en hydraulische schokdempers en een achtertrein met een flexibele traverse. De afstelling van het onderstel is aangepast aan het karakter van de auto, de gewichtsverdeling en de prestaties van de motoren. Verder beschikt de auto over variabele, elektrohydraulische stuurbekrachtiging.
Met de grote 16 inch (1.6 en 2.0) of 17 inch (2.0 130kW) velgen, de noodremassistent en het standaard ESP beschikt de 307 CC over een sportieve en tegelijkertijd bijzonder veilige wegligging.

en gemoedsrust in het geval dat
De CC beschikt over een versterkte structuur waardoor de kwaliteiten van het onderstel optimaal benut kunnen worden en die een optimale bescherming biedt aan alle inzittenden. In de EuroNCAP is de auto goed voor 4 sterren. Omdat de auto ook als cabriolet kan worden gebruikt, is er extra aandacht besteed aan de bescherming van de inzittenden in het geval dat de auto over de kop zou slaan.

Zo zijn er plaatstalen verstevigingen aangebracht die de krachten die vrijkomen bij een botsing, goed verdelen en via de structuur afvoeren. Bovendien is ook achterin een schutbord gemaakt dat de basis vormt voor de roll bars die, als dat nodig is, in een fractie van een seconde omhoogkomen. Samen met de sterke voorruitstijlen worden de passagiers zo optimaal beschermd. Daarnaast zijn er nog de volgende veiligheidsvoorzieningen: adaptieve frontairbags, zij- en hoofdairbags, driepuntsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers en alle andere beschermende voorzieningen die standaard zijn op elke 307.

307 CC: een exclusieve verschijning van hoog niveau Hoewel de CC voortborduurt op de alom geprezen 307, heeft de auto een eigen karakter door de bijzondere uitstraling van het interieur en de toegepaste technologie.

Enkele voorbeelden

Bij de 307 CC staat de techniek in dienst van comfort. Als de gebruiker na ontgrendeling het portier wil openen, wordt de aanwezigheid van de hand aan de binnenkant van de portiergreep opgemerkt door een sensor. Deze sensor zorgt ervoor dat de portierruit iets zakt waardoor het portier moeiteloos geopend kan worden.

Specifieke functies maken het verschil. Zoals de ruitenwissers met vlakke wisserbladen, de centrale schakelaar waarmee de vier zijruiten tegelijk bediend kunnen worden, het openen van de bagageruimte met de afstandsbediening of de in de achterbumper verborgen antenne voor de radio.
De lage zitpositie, het speciale stuurwiel met metalen accenten, het instrumentenpaneel met de vier witte klokken die met een verchroomde rand zijn afgewerkt, de aluminium pedalen en dito pookknop. In alles toont de 307 CC zijn exclusieve karakter.
Net als de andere uitvoeringen van de 307 kan ook de 307 CC worden voorzien van het RT3-datacommunicatiesysteem. Dit systeem bestaat uit een radio met cd-speler, een GPS-navigatiesysteem en een telefoon met de mogelijkheid voor een noodoproep en toegang tot een helpdesk. Het systeem kan worden geleverd met een normaal monochroom scherm, of met een 7 inch kleurenscherm waarop tijdens het navigeren de wegenkaart wordt weergegeven.

Ruime keus voor persoonlijke wensen
Er is keuze uit tien carrosseriekleuren: vier zijn er nieuw Rouge Babylone (felrood parelmoer), Gris Manitoba (grijsgroen), Prune Montecristo (paars) en Gris Fer (staalgrijs); de andere 6 zijn bekend van de 307 Bleu Recife, Gris Aluminium, Noir Obsidien, Jaune Persépolis, Bleu de Chine en Rouge Aden.

De aankleding van het interieur past bij de uitstraling van de 307 CC:
* De 1.6 en de 2.0 l met 100 kW hebben een stoffen bekleding in een combinatie van grijs/zwart of blauw/zwart met een zwart dashboard met een leder-structuur.

* De 2.0 l met 130 kW heeft een sportief interieur in een grijs/zwarte combinatie met titanium accenten en gedeeltelijk met leer beklede stoelen met een originele, metaalachtige strook op de rugleuningen.

Naast de traditionele optie leerpakket met leer op stoelen en armleuningen, is de 307 CC ook leverbaar met een volledig lederen bekleding. In dat geval zijn ook de bovenzijde van dashboard en portierpanelen met leer bekleed. Daarmee is de 307 CC een bijzonder elegante verschijning die doet denken aan veel duurdere sportauto's. De kleurkeuze onderstreept kenmerken als raffinement, originaliteit en durf; Palimbro (cognackleurig), Fusion - een combinatie van rood en zwart, Lama - lichtgrijs geperforeerd leer, of Titane-zwart.

Een rijk uitgerust gamma
Alle versies kunnen van tal van opties voorzien worden, variërend van lederen bekleding tot een compleet datacommunicatiesysteem.

De standaarduitrusting van alle uitvoeringen bestaat uit:

Voor de veiligheid

ESP, noodremassistent, uitklapbare roll bars, adaptieve frontairbags, zij- en hoofdairbags, vier driepuntsgordels, actieve rugleuningen, vier hoofdsteunen, actieve voetsteun, mistlampen vóór, achterlichten met diodes en automatische alarmknipperlichten.

Voor het comfort

16 inch aluminium velgen, automatische airconditioning met koeling in het dashboardkastje, vier elektrisch bediende zijruiten, radio/cd-speler, elektrisch bedienbare, inklapbare én verwarmbare buitenspiegels, automatische binnenspiegels, in hoogte verstelbare voorstoelen, met leer bekleed stuur met metallic accenten, cruise control, instrumentenpaneel met witte wijzerplaten en chromen randen, aluminium pookknop, boordcomputer, 12V-aansluiting in het interieur en in de bagageruimte, bagagenet, achterklep met afstandsbediening en een volwaardig reservewiel.

De 130 kW-versie onderscheidt zich door:

* 17 inch velgen van het type Challenger.
* Alarminstallatie en supervergrendeling.
* Parkeerhulp met sensoren in de achterbumper.
* Interieurbekleding uit een combinatie van leer en grof geweven stof.

* 5 CD-wisselaar

* Pack Visibilité:

- automatisch inschakelend dimlicht;

- follow-me-home verlichting;

- automatisch dimmende binnenspiegel;

- automatische ruitenwissers d.m.v. regensensor.

De standaard uitrusting kan aangevuld worden met de volgende opties:
* Integraal leerpakket (volledig lederen bekleding):
- stoelen, sierstrips op het dashboard, lijsten en armleuningen op de portieren bekleed met echt leer;

- koplampsproeiers;

- verwarmde voorstoelen;

- tapijt voor en achter.

* Leerpakket: met leer beklede stoelen en armleuningen op portieren (dashboard en de portierpanelen zijn niet bekleed met leer).
* Andere opties zoals de RT3 (radio, handsfree-telefoon en navigatiesysteem in één) of het Winterpakket (verwarmbare voorstoelen en koplampsproeiers).

* Daarnaast kunnen de 1.6 en de 2.0 met dezelfde opties (met uitzondering van de 17inch velgen) worden besteld als waarmee de 2.0 130kW standaard mee is uitgerust.