AutoRai

8-10-2003

Peugeot 607 biedt nog meer rijplezier

Drie jaar na zijn introductie is de Peugeot 607 op een groot aantal details verder verbeterd. Van de 607 zijn ruim 100.000 exemplaren verkocht, waarmee de auto in Europa een van de koplopers in het H-segment is.

Vooral het succes in Frankrijk, waar reputatie en status belangrijke aankoopmotieven zijn, bewijst dat Peugeot de juiste keuzes maakte in de ontwerpfase van de 607.

Allereerst blijkt de vormgeving van de 607, een evenwichtig samenspel van gedurfde, pure lijnen, erg in de smaak te vallen. Die elegantie is ook in het interieur terug te vinden; sober en rustig maar door de ruimte en de materiaalkeuze toch in staat emoties los te maken.

De 607 zet een Peugeot-traditie voort door veel rijplezier te verschaffen. De uitgekiende wielophanging, met negen verschillende dempingkarakteristieken op de V6, is bevestigd aan een zeer stijve kooiconstructie. Daardoor komen de eigenschappen van de multiklepsmotoren, gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, optimaal tot hun recht.

Na drie jaar blijkt de 607 ook een andere traditie van het merk te continueren; betrouwbaar en duurzaam. Het doordachte technisch concept en de ongekend strenge controle tijdens de productie zorgen daarvoor.

Een 6-versnellingsbak voor de 2.2 l HDi diesel
De 2.179 cc metende HDi-motor heeft vier kleppen per cilinder, een turbo met variabele geometrie en twee balansassen. Al sinds de introductie wordt de 607 met deze dieselmotor standaard uitgerust met een roetfilter dat de vaste deeltjes uit de uitlaatgassen haalt en deze vervolgens via een bijzonder proces verbrandt. De roetuitstoot is daardoor bijna nihil, hetgeen een belangrijke milieuwinst betekent. Het filter hoeft pas na 120.000 km vervangen te worden. De motor levert maximaal 98 kW bij 4.000 t/min en het maximum koppel bedraagt 314 Nm bij 2.000 t/min. Van 1.200 t/min tot 3.800 t/min is er minstens 250 Nm (80 procent van het maximum) beschikbaar. Dat maakt de motor erg soepel, er kan vrijwel altijd met een laag toerental gereden worden en daardoor gaat de motor ook bijzonder zuinig om met brandstof. De 2.2 l HDi-motor en het roetfilter worden aangestuurd door een computer met EOBD (European On Board Diagnostic). Deze motor staat borg voor ontspannen rijden, vlotte acceleratie en een geringe uitstoot van schadelijke stoffen.

ML6C-versnellingsbak
In deze uitvoering is de 607 uitgerust met de nieuwe handgeschakelde ML6C 6-versnellingsbak. Deze versnellingsbak is bijzonder compact, even groot als de oorspronkelijke 5-bak. De ML6C-bak schakelt bijzonder soepel en nauwkeurig mede door een drievoudige synchromesh op de 1e en 2e versnelling en een tweevoudige op de 3e versnelling. Ook de achteruit is gesynchroniseerd. Om te voorkomen dat de achteruit per vergissing wordt ingeschakeld, is de versnellingspook voorzien van een vergrendelring. De hydraulisch bediende koppeling werkt soepel en spelingsvrij.

Rijeigenschappen
Het rijcomfort is verder verbeterd door een lager geluidsniveau en een vlottere acceleratie. Het accelereren van 80 naar 120 km/h gaat nu in 11,5 s tegen 11,8 s bij de ML5C-bak door de kortere 5e versnelling (44,20 km/h tegen 47,06 km/h bij 1.000 t/min). De overige acceleratiecijfers zijn ongewijzigd (1.000 m vanuit stilstand in 32,7 s en 0 - 100 km/h in 11,5 s). De topsnelheid van 205 km/h wordt bereikt in de 6e versnelling. De lange 6e versnelling vermindert het geluidsniveau en het brandstofverbruik. Bij een constante snelheid van 130 km/h draait de motor nu 350 t/min minder en wordt er 0,45 l brandstof op elke 100 km bespaard. Gemiddeld rijdt de auto 0,1 l per 100 km zuiniger. Het gemiddelde verbruik is 6,6 l/100 km.

Onderstel
De 607 wordt alom gewaardeerd om z'n neutrale en veilige wegligging.

Vering
Het basisontwerp blijft onveranderd met McPherson-veerpoten vóór en een achtertrein met twee dubbele triangels. De 607 is standaard uitgerust met ESP (Electronic Stability Program) dat desgewenst met behulp van een schakelaar op het dashboard kan worden uitgeschakeld.

Stuurinrichting
Deze 607 is voorzien van variabele, toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging. Dankzij een pomp met afnemende opbrengst vergt inparkeren weinig kracht, terwijl op hoge snelheid het stuur stevig aanvoelt.

Remsysteem
Het remsysteem met 4 schijfremmen, ABS, elektronische remkrachtverdeling, noodremassistent en automatisch inschakelende alarmknipperlichten, is niet gewijzigd.

Wielen
Deze uitvoering is voorzien van 7J16 lichtmetalen velgen, type Vivace met banden in de maat 225/55 R16 W en bandenspanningcontrole. Optioneel zijn de vijf 7,5J17 velgen type Féline met 225/50 R17 W-banden; deze laatste zijn standaard op de 607 Executive versie.

Nog meer technologie en comfort voor het hele 607 gamma Tegelijk met de introductie van de 6-versnellingsbak op de 2.2 l HDi verzekert de 607 zich van een plaats in het topsegment door een nog completere uitrusting:

* in aanvulling op de hoofdairbags zijn er voortaan ook achterin zij-airbags gemonteerd;

* elke 607 is nu optioneel uit te rusten met een bluetooth-telefoonkit. Deze optie biedt de mogelijkheid om een Bluetooth-telefoon handsfree te gebruiken;

* een elektrisch bedienbare achterklep;

* automatisch dimmende buitenspiegels;

* nieuwe 17inch aluminium velgen, speciaal voor de V6-versies;
* nieuwe velours bekleding;

* een nieuwe kleur voor het leer bleu cobalt.

Met deze nieuwe uitrusting onderstreept de 607 de waarden en tradities van het merk Peugeot in het topsegment.

Zijairbags achter
De 607 is voorzien van de modernste en meest geavanceerde veiligheidsvoorzieningen:

* zo heeft elke 607 al twee frontairbags (van 60 en 90 liter), in combinatie met veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers;

* zijairbags van 11 liter om de borstkas van de voorste inzittenden te beschermen;

* hoofdairbags van 23 liter, die de passagiers beschermen bij aanrijdingen van opzij of schuin van voren.

Dit wordt nu uitgebreid met zijairbags achterin die aan de hoofdairbags gekoppeld zijn. Deze bieden extra bescherming voor de achterpassagiers zonder dat dit ten koste gaat van comfort of ruimte. Deze airbags hebben een inhoud van 11 liter en verraden hun aanwezigheid alleen door de speciale verticale naad in de bekleding en het airbaglogo.

De Bluetooth® handsfree set
Deze nieuwe optie betekent een echte vooruitgang in de mobiele telefonie. De Bluetooth® techniek van de auto herkent de bijbehorende mobiele telefoon en maakt automatisch een verbinding tussen het apparaat en de auto. Via radiogolven worden de telefoonfuncties overgezet naar de auto.

De optie Bluetooth®-kit voor de 607 wordt geleverd met een specifieke houder voor de Nokia 6310i, welke in de middenconsole is gemonteerd. De houder verbindt de telefoon met de antenne op het dak voor een betere ontvangst en zorgt ervoor dat de batterij wordt opgeladen. Alle andere verbindingen worden draadloos tot stand gebracht.

De telefoon zelf hoeft niet meer bediend te worden om de volgende mogelijkheden te kunnen benutten:

* handsfree bellen in de auto; het gesprek is hoorbaar via de luidsprekers van de radio en de microfoon in de voorste plafonnier neemt het geluid op;

* een gesprek hoeft niet te worden onderbroken tijdens het in- of uitstappen;

* de informatie van de telefoon wordt op het beeldscherm van de auto zichtbaar (signaalsterkte, naam van het netwerk, telefoonnummers, verstreken tijd en de aanwezigheid van SMS-en of voicemails);
* door de menu's navigeren en functies aansturen gebeurt met de toetsen op de stuurkolom;

* het oproepen van het telefoonboek via de spraakherkenning;
* het bellen van een nummer uit het adresboek via de spraakherkenning;

* het opslaan van de laatste in- en uitgaande gesprekken;
* het aannemen van een tweede oproep.

Deze Bluetooth®-kit is compatibel met de nieuwste mobiele telefoons die ook over deze technologie beschikken zoals de Nokia's 6310i, 8910 en 8910i en de Siemens S55 en Sony-Ericsson T68i.

Met deze optie toont Peugeot haar innovatieve kracht en het voortdurende streven naar een optimale veiligheid onder alle omstandigheden.

De elektrisch bediende achterklep
De 607 wordt voortaan standaard uitgerust met een elektrisch bedienbare achterklep waarmee het gebruiksgemak nog verder wordt vergroot. Met een simpele druk op de knop van de afstandsbediening wordt de achterklep in minder dan vier seconden geopend. De achterklep kan ook geopend worden door op de 0 van het 607-embleem op de klep te drukken. Het sluiten gaat heel gemakkelijk door even op het knopje op de binnenkant van de klep te drukken. Het automatisch openen of sluiten kan onderbroken worden door nog een keer op één van de genoemde knoppen te drukken. Het openen of sluiten wordt hervat als er daarna nog een keer op het knopje gedrukt wordt. Het sluiten van de klep wordt omgekeerd als er een obstakel wordt geconstateerd. Als dat gebeurt tijdens het openen, zal de beweging onmiddellijk worden gestopt. De achterklep kan ook altijd met de hand bediend worden, ook wanneer de elektrische voeding eventueel is uitgevallen.

Intelligente buitenspiegels
In navolging van automatische dimmende binnenspiegels, zijn er nu ook buitenspiegels met dezelfde technologie. Deze verhogen de veiligheid en het comfort bij het rijden in het donker. Het systeem wordt aangestuurd door twee lichtgevoelige sensoren, één aan de voorzijde en één aan de achterzijde van de auto. Als het verschil in de gemeten lichtsterkte voor en achter te groot wordt, wordt de gel tussen de glasplaten van de spiegel elektrisch geladen waardoor er een verkleuring optreed. Volledige verkleuring vergt slechts 5 seconden. Met een schakelaar op de binnenspiegel kan dit systeem voor alle drie de spiegels tegelijk worden in- en uitgeschakeld. Een verklikkerlampje laat zien of het systeem is ingeschakeld. De automatische dimmende spiegels zijn als optie verkrijgbaar op de 607 Pack en worden standaard geleverd op de 607 Executive. Alle 607's zijn overigens voortaan standaard voorzien van elektrisch inklapbare buitenspiegels.

Nieuwe aluminium velgen
De nieuwe 17 inch aluminium velgen type Arctique kunnen naar keuze geleverd worden op de V6-uitvoeringen. Standaard worden de 607 Basis en de 607 Pack geleverd met de 16 inch velgen type Vivace met 225/55 R 16 W banden. De 17 inch velgen type Féline met 225/50 R 17 W banden zijn als optie verkrijgbaar op beide versies en bovendien standaard op de Executive.

Nieuwe velours bekleding
Bij de interieurs in de ambiance Diamant en Ebène is het middendeel van de stoelbekleding nu voorzien van het nieuwe Otello-velours, dat zorgt voor een nog rijkere uitstraling.

Nieuw leer
Om het dynamische karakter van de ambiance Titane met de carbonaccenten te onderstrepen, is er naast het zwarte en roodbruine leer nu ook een kobaltblauwe variant leverbaar. Deze moderne kleur, die vooral in dure sportauto's wordt gebruikt, geeft de 607 een sterk en eigenzinnig karakter.