Provincie Zuid-Holland

Persbericht

08-10-2003
GS Zuid-Holland spreken zorg uit over luchtkwaliteit

De kwaliteit van de lucht in Zuid-Holland is de laatste tientallen jaren verbeterd. Maar het is nog niet zo goed dat normen zoals die door Europa zijn vastgesteld worden gehaald. Vooral gebieden met veel industrie en verkeer vragen extra aandacht.

Het rapport Het milieu in de Regio Rotterdam 2003 van de GGD-Rotterdam beschrijft de negatieve effecten van de luchtverontreiniging. De luchtkwaliteit is de afgelopen decennia aanzienlijk is verbeterd. Toch constateert de GGD ook bij de huidige niveaus van luchtverontreiniging zorgelijke negatieve effecten aan de gezondheid. Deze en ook andere onderzoeken vragen de volle aandacht van GS Zuid-Holland.

GS Zuid-Holland wilt binnen de mogelijkheden die de provincie heeft, samen met de andere verantwoordelijke overheden, substantiële stappen zetten om de luchtkwaliteit in de provincie te verbeteren. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor uitvoering van het luchtkwaliteitsbeleid liggen bij veel verschillende overheden. Om die reden hebben Gedeputeerde Staten het plan van aanpak Gezonde Lucht vastgesteld. Met de uitvoering van dit plan wil de provincie met gemeenten, Rijkswaterstaat en de regios de taken van deze overheden beter op elkaar afstellen.
De knelpunten voor luchtkwaliteit zullen in kaart worden gebracht en met de andere overheden zullen saneringsopgaven worden geformuleerd en aangepakt. Overigens zien GS hierbij ook een taak in Brussel liggen. Dat betreft vermindering van de uitstoot van het verkeer. Vooral het vrachtverkeer draagt veel bij aan de luchtverontreiniging. De provincie zal zelf de vergunningverlening van de grote bedrijven gedegen voortzetten; aandachtspunt daarbij is beperking van de uitstoot door de raffinaderijen.

In het uitvoeringsprogramma van het provinciale verkeers- en vervoersplan (PVVP) zullen de knelpunten die te maken hebben met luchtkwaliteit, in samenhang worden aangepakt. Aandacht is er voor de verkeersstromen: waar wordt het verkeer geconcentreerd en waar is een verlaging van de maximumsnelheid zoals die in Overschie tot positieve effecten leidt nog meer mogelijk.

Naast de inzet van GS om bronnen van luchtverontreiniging te reduceren is er aandacht voor de relatie tussen ruimtelijke plannen en de kwaliteit van de lucht. Langs de hoofdtransportassen willen GS voldoende ruimte aan het verkeer geven. Dit betekent dat afstand zal worden gehouden tussen de transportassen en bijvoorbeeld nieuwe woningbouwlocaties. Evenwel spreken GS hun zorg uit over de ontwikkelingen in bestaand verstedelijkt gebied. Er is een spanning tussen de wens enerzijds om in binnensteden meer woningbouw te realiseren, waardoor de groene ruimte gespaard blijft en anderzijds de keuze om afstand te bewaren tussen drukke wegen en woongebieden. Verantwoorde keuzes zullen op dit terrein gemaakt moeten worden.