Persbericht
08-10-2003
GS Zuid-Holland spreken zorg uit over luchtkwaliteit
De kwaliteit van de lucht in Zuid-Holland is de laatste tientallen
jaren verbeterd. Maar het is nog niet zo goed dat normen zoals die
door Europa zijn vastgesteld worden gehaald. Vooral gebieden met veel
industrie en verkeer vragen extra aandacht.
Het rapport Het milieu in de Regio Rotterdam 2003 van de GGD-Rotterdam
beschrijft de negatieve effecten van de luchtverontreiniging. De
luchtkwaliteit is de afgelopen decennia aanzienlijk is verbeterd. Toch
constateert de GGD ook bij de huidige niveaus van luchtverontreiniging
zorgelijke negatieve effecten aan de gezondheid. Deze en ook andere
onderzoeken vragen de volle aandacht van GS Zuid-Holland.
GS Zuid-Holland wilt binnen de mogelijkheden die de provincie heeft,
samen met de andere verantwoordelijke overheden, substantiële stappen
zetten om de luchtkwaliteit in de provincie te verbeteren. De
bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor uitvoering van het
luchtkwaliteitsbeleid liggen bij veel verschillende overheden. Om die
reden hebben Gedeputeerde Staten het plan van aanpak Gezonde Lucht
vastgesteld. Met de uitvoering van dit plan wil de provincie met
gemeenten, Rijkswaterstaat en de regios de taken van deze overheden
beter op elkaar afstellen.
De knelpunten voor luchtkwaliteit zullen in kaart worden gebracht en
met de andere overheden zullen saneringsopgaven worden geformuleerd en
aangepakt. Overigens zien GS hierbij ook een taak in Brussel liggen.
Dat betreft vermindering van de uitstoot van het verkeer. Vooral het
vrachtverkeer draagt veel bij aan de luchtverontreiniging.
De provincie zal zelf de vergunningverlening van de grote bedrijven
gedegen voortzetten; aandachtspunt daarbij is beperking van de
uitstoot door de raffinaderijen.
In het uitvoeringsprogramma van het provinciale verkeers- en
vervoersplan (PVVP) zullen de knelpunten die te maken hebben met
luchtkwaliteit, in samenhang worden aangepakt. Aandacht is er voor de
verkeersstromen: waar wordt het verkeer geconcentreerd en waar is een
verlaging van de maximumsnelheid zoals die in Overschie tot positieve
effecten leidt nog meer mogelijk.
Naast de inzet van GS om bronnen van luchtverontreiniging te reduceren
is er aandacht voor de relatie tussen ruimtelijke plannen en de
kwaliteit van de lucht. Langs de hoofdtransportassen willen GS
voldoende ruimte aan het verkeer geven. Dit betekent dat afstand zal
worden gehouden tussen de transportassen en bijvoorbeeld nieuwe
woningbouwlocaties. Evenwel spreken GS hun zorg uit over de
ontwikkelingen in bestaand verstedelijkt gebied. Er is een spanning
tussen de wens enerzijds om in binnensteden meer woningbouw te
realiseren, waardoor de groene ruimte gespaard blijft en anderzijds de
keuze om afstand te bewaren tussen drukke wegen en woongebieden.
Verantwoorde keuzes zullen op dit terrein gemaakt moeten worden.
Provincie Zuid-Holland