Gemeente Oldebroek


08/10/2003
GEMEENTENIEUWS OLDEBROEK
Voor dinsdag 7 oktober 2003

BESLUITEN
Besluiten waartegen bezwaar mogelijk is.


*Van college B en W

Vergunningen
De volgende vergunningen zijn verleend aan:

- postduivenvereniging De Reizende Postduif te Wezep voor het houden van een loterij waarvan de trekking plaats zal hebben op vrijdag 28 november 2003 in het gemeentehuis te Oldebroek;
- Christelijk mannenkoor Laudate Deum te Wezep voor het houden van een loterij waarvan de trekking plaats zal hebben op maandag 8 december 2003 in het gemeentehuis te Oldebroek.

Verleende gebruiksvergunningen 3e kwartaal 2003 Datum Naam Adres
29 augustus 2003 Prinses Margrietkazerne, gebouw 7 Kol. D.J. Teesweg
1, Wezep
29 augustus 2003 Voetbalvereniging OWIOS (kantine) Bovenheigraaf 19, Oldebroek
5 september 2003 Jeugdgroep Ad Fontes/Beth Nimra Mulligenweg 7, Oldebroek
12 september 2003 Gemeente Oldebroek, Tribune/-kleedkamers OWIOS Bovenheigraaf 19, Oldebroek
30 september 2003 Uitvaartcentrum Wezep Cotoneasterstraat 2, Wezep

Vergunningen / Toekenningen Woningwet

*Sloopvergunning
Burgemeester en wethouders hebben sloopvergunning verleend voor het: Slopen van vier nissenhutten, Oostendorperstraatweg 83 te Oosterwolde (20030283/bwt - 29 september 2003);
Verwijderen van het asbesthoudende plafond van het ketelhuis, Heikamp
2 te Wezep (20030293/bwt - 29 september 2003); Slopen van een woning, Oranjeboomlaan 24 te Wezep (20030252/bwt - 2 oktober 2003);

Het dossiernummer en de datum van verzending staat tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur, contact opnemen met de afdeling Brovom.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd. Voor meer inlichtingen hierover: telefoon (0525) 638229.

Vergunningen voor bepaalde activiteiten (acties, verlotingen, evenementen e.d.) moeten tenminste zes weken voor de gewenste datum worden aangevraagd. Dit in verband met een goede afhandeling van de aanvraag en tijdige publicatie.

INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN

*Bouwaanvraag
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het:
Oprichten van een recreatiewoning, Mulligenweg 8 R28 te Oldebroek (20030198/bwt - 29 september 2003);
Oprichten van een berging, Hogenbrinkweg 16 te Oldebroek (20030297/bwt
- 29 september 2003);
Plaatsen van een carport, Groen van Prinstererlaan 42 te Wezep (20030300/bwt - 30 september 2003);
Gedeeltelijk vernieuwen en vergroten van een woning, Vollenhofsweg 30 te Wezep (20030243/bwt - 1 oktober 2003);
Vergroten van een woning, Vierschotenweg 4 te 't Loo Oldebroek (20030305/bwt - 1 oktober 2003);
Vergroten van een woning, Bongersweg 6 te 't Loo Oldebroek (20030307/bwt - 2 oktober 2003);


*Sloopaanvraag
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om sloopvergunning is ingediend voor het:
Slopen van twee bergingen, Hogenbrinkweg 16 te Oldebroek (20030298/bwt
- 29 september 2003);
Slopen van een garage/berging, Zuiderzeestraatweg 528 te Wezep (20030304/bwt - 1 oktober 2003);


*Sloopmelding
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een sloopmelding is ingediend voor het:
Verwijderen van asbesthoudende materialen, Oude Wapenveldseweg 28 te Wezep (20030302/bwt - 30 september 2003);

Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staat tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Belanghebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur, contact opnemen met de afdeling Brovom.

VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN

*artikel 19, tweede lid, van de W.R.O. / bouwvergunning Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij onder verlening van een vrijstelling in de zin van artikel 19, tweede lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) een bouwvergunning (20020034/bwt) hebben verleend voor de bouw van een dubbele woning op het perceel Turfhorst 4 te Wezep. De dubbele woning wordt gebouwd ter hoogte van de bestaande woning ter vervanging van de bestaande woning en een noodwoning (huisnummer 4nw) op bovengenoemd perceel. De bouw van de dubbele woning is in het geldende bestemmingsplan niet mogelijk. Middels deze vrijstelling wordt geanticipeerd op het voorontwerpbestemmingsplan "Wezep-Noord; Turfhorst 4 en 4-I" (besluit van 15 september 2003, verzonden 1 oktober 2003). Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen zes weken na de toezending bezwaar maken tegen dit besluit bij het college van burgemeester en wethouders van Oldebroek, postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. In afwachting van een beslissing op het bezwaarschrift kan schorsing van het besluit of een andere voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, postbus 205, 7200 AE te Zutphen. Daarvoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd.

VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN

*artikel 19, tweede lid, Wet op Ruimtelijke Ordening Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij naar aanleiding van een door de heer J.D. van Es ingediende bouwvergunningaanvraag (20030192/bwt) voor het vernieuwen van de woning aan de Vierschotenweg 40 te ´t Loo/Oldebroek, voornemens zijn om op basis van artikel 19, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied 1973-1980'. Uit het bouwplan blijkt dat de woning een inhoud krijgt van 600 m³.
Het vernieuwen van de woning is in strijd met het geldende bestemmingsplan. Middels deze vrijstelling wordt geanticipeerd op het voorontwerpbestemmingsplan 'Buitengebied Oldebroek-Zuid'. De aanvraag en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 8 oktober 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Brovom. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen omtrent het voornemen om vrijstelling te verlenen naar voren brengen. De zienswijze dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek, postbus 2, 8096 ZG Oldebroek.

VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN

*artikel 19, derde lid, Wet op Ruimtelijke Ordening Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij naar aanleiding van een door de heer P. Staal, Oranjeboomlaan 10 te Wezep ingediende bouwvergunningaanvraag (20030131/bwt) voor het vergroten van de woning aan de voorzijde op vorengenoemd perceel, voornemens zijn om op basis van artikel 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan 'Wezep-West II 1980 nr.2'. Het vergroten van de woning is in strijd met het geldende bestemmingsplan. Door verlening van genoemde vrijstelling mag de voorgevelrooilijn met 5 meter worden overschreden.
De aanvraag en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 8 oktober 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Brovom. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen omtrent het voornemen om vrijstelling te verlenen naar voren brengen.

VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN

*artikel 19, derde lid, Wet op Ruimtelijke Ordening Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij naar aanleiding van een door mevrouw W. Zoombelt, Hazelaarstraat 15 te Wezep ingediende bouwvergunningaanvraag (20030186/bwt) voor het plaatsen van een bijkeuken op vorengenoemd perceel, voornemens zijn om op basis van artikel 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan 'Wezep Centrum'. De uitbreiding van de woning is in strijd met het geldende bestemmingsplan. Door verlening van genoemde vrijstelling mag de woning aan de achterzijde worden uitgebreid. De aanvraag en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 8 oktober 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Brovom. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen omtrent het voornemen om vrijstelling te verlenen naar voren brengen.

VASTGESTELD BESTEMMINGSPLAN "BUITENGEBIED 2002; BOVENDWARSWEG 82" Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken ingevolge het bepaalde in artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 8 oktober 2003 gedurende 4 weken in het gemeentehuis, bij het loket op de afdeling Brovom, voor een ieder ter inzage ligt het door de gemeenteraad in zijn vergadering van 9 september 2003 vastgestelde bestemmingsplan "Buitengebied 2002; Bovendwarsweg 82". Voormeld bestemmingsplan omvat de planologisch-juridische regeling ten behoeve van de algehele vernieuwing en verplaatsing van de noodwoning Bovendwarsweg 82nw te Oldebroek. De nieuwe woning wordt aan de Bovendwarsweg, tussen de huisnummers 80 en 86, gebouwd. Het bestemmingsplan is ongewijzigd vastgesteld in vergelijking tot het eerder ter inzage gelegen hebbende ontwerpbestemmingsplan. Gedurende bovengenoemde termijn van 4 weken kan degene die tijdig bij de gemeenteraad zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan kenbaar heeft gemaakt, alsmede een belanghebbende die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest, bij het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland, postbus 9090, 6800 GX te Arnhem, schriftelijk bedenkingen inbrengen tegen de vaststelling van vorengenoemd bestemmingsplan.

WET MILIEUBEHEER

*Bekendmaking ontwerpvergunning
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat een aanvraag om een vergunning op grond van de Wet milieubeheer is ontvangen en dat tevens een ontwerpbesluit tot verlening van de gevraagde vergunning is opgesteld, onder het stellen van voorschriften om mogelijk nadelige gevolgen voor het milieu vanwege de inrichting tegen te gaan, op de aanvraag
van voor
Eifarm b.v.
Barneveldseweg 110
te Nijkerk een revisievergunning in verband met het veranderen/wijzigen van een pluimveehouderij op het perceel Koemkolkweg 5 te Oosterwolde
De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde aanvraag liggen van 8 oktober 2003 tot en met 4 november 2003 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie van 09.00 tot 12.00 uur tijdens werkdagen;
b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak, van 13.00 tot 16.00 uur tijdens werkdagen en op donderdagavonden, van 17.30 tot 20.30 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging. Tegen het ontwerpbesluit kan een ieder van 9 oktober 2003 tot en met 5 november 2003 schriftelijk bedenkingen indienen. Degene die schriftelijke bedenkingen inbrengt kan verzoeken dat zijn persoonlijke gegevens niet worden vermeld. Ook bestaat de mogelijkheid om van 9 oktober 2003 tot en met 5 november 2003 te verzoeken om een gedachtewisseling over het ontwerp van het besluit, waarbij tevens mondeling bedenkingen tegen het ontwerp van het besluit kunnen worden ingebracht.
Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer J.E. Kragt, tel. (0525) 638253.

AANWIJZING ALS TOEZICHTHOUDER WONINGWET/WRO/AWB Bij besluit van burgemeester en wethouders van 30 september 2003 is de heer M. Huisman, medewerker van de regionale brandweer Noordwest Veluwe, aangewezen als toezichthouder in de zin van artikel 100, tweede lid, van de Woningwet juncto artikel 5:11 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht.
Bij besluit van de burgemeester van 30 september 2003 is de heer Huisman aangewezen als toezichthouder in de zin van artikel 69, eerste lid, onder 3e, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto artikel 5:11 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht.
In het kader van zijn taak om toezicht te houden op de naleving van de bij of krachtens de Woningwet en de Wet op de Ruimtelijke Ordening gegeven voorschriften beschikt de heer Huisman over de in de afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde toezichtbevoegdheden (recht op betreden plaatsen, vordering inlichtingen, inzage in gegevens en bescheiden, onderzoek/opneming/monsterneming van zaken, onderzoek vervoermiddelen).
Op grond van artikel 100, vijfde lid van de Woningwet heeft hij bovendien de bevoegdheid om, met medeneming van de benodigde apparatuur, een woning te betreden zonder de toestemming van de bewoner.
Een ieder is verplicht aan een toezichthouder alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.
De heer Huisman beschikt over een door burgemeester en wethouders afgegeven legitimatiebewijs.

AANWIJZING ALS TOEZICHTHOUDER LEERPLICHTWET/AWB Bij besluit van burgemeester en wethouders van 30 september 2003 is mevrouw A. Hofmeijer, medewerkster van de gemeente, aangewezen als toezichthouder in de zin van artikel 16 van de Leerplichtwet 1969 juncto artikel 5:11 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht. In het kader van haar taak om toezicht te houden op de naleving van de bij of krachtens de Leerplichtwet 1969 gegeven voorschriften beschikt genoemde persoon over de in de afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde toezichtbevoegdheden.
Een ieder is verplicht aan een toezichthouder alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

Nationale Brandpreventieweek
3-11 oktober
Eerst op school, nu thuis!
De brandweer van Oldebroek heeft alle basisscholen in haar gemeente aangeschreven met de vraag mee te doen aan de landelijke actie van de Nationale Brandpreventieweek: Ik teken voor Brandveiligheid! Deze actie is gericht op de kinderen van groep 7 en 8 en heeft als doel de brandveiligheid bij de kinderen thuis te verbeteren. Op één van de scholen in de gemeente wordt deze week een ontruimingsoefening gehouden.
Het thema van vorig jaar "de school ontruimingsoefening" wordt dit jaar verder verbreed naar de thuissituatie. Ouders verwachten van scholen dat het er brandveilig is voor hun kinderen, maar hoe brandveilig is het eigenlijk voor de kinderen thuis? Om hier antwoord op te krijgen, hebben alle kinderen van groep 7 en 8 van school een brandveiligheidcontract mee naar huis gekregen, waarin een aantal voorzorgsmaatregelen staan die de brandveiligheid van de woning (verder) kunnen verbeteren.
Het doel van het contract is dat ouders een `speelse´ verplichting met hun kind aangaan om in 2003 een activiteit uit te voeren, die er op gericht is de woning voor het kind brandveiliger te maken, bijvoorbeeld het monteren van een rookmelder of blusmiddel. Ouders en kind tekenen samen voor deze afspraak.
Omdat het succes van de landelijke actie in grote mate afhankelijk is van de brandveiligheidcontracten, dringt de brandweer er bij scholen op aan hieraan hun medewerking te verlenen.Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de Brandweer Oldebroek.
Telefoon (0525) 638292.

VRIJWILLIGERSWERK
Subsidievoorwaarden innovatieve projecten vrijwilligerswerk In het projectplan vrijwilligersondersteuning is een budget van 8.000,00 voor 2003 en 2004 opgenomen om vrijwilligersorganisaties te stimuleren te komen met nieuwe innovatieve ideeën en projecten ter versterking van het vrijwilligerswerk. Vrijwilligersorganisaties die actief zijn in de gemeente Oldebroek zullen uitgedaagd worden om te komen met nieuwe ideeën en projecten ter versterking van het vrijwilligerswerk. De jury toetst de aanvragen op basis van één of meerdere van hierna beschreven criteria.
Criteria voor innovatieve projecten vrijwilligerswerk:
1. Het gaat om projecten of activiteiten ter versterking van het vrijwilligerswerk.

2. De activiteit is experimenteel, vernieuwend of gericht op verbetering van bestaande activiteiten en werkvormen (waaronder administratieve werkwijzen).

3. De te subsidiëren activiteit is aanvullend op bestaande activiteiten van de organisatie.

4. De subsidie is eenmalig.
Aanvraagprocedure:

- Een standaardformulier is vanaf 6 oktober 2003 te verkrijgen bij de gemeente Oldebroek, afdeling welzijn & onderwijs, tel.nr. (0525) 638252 en het Vrijwillig Service Centrum (038) 3769693.
- Het aanvraagformulier moet vóór 17-11-2003 teruggestuurd worden naar de gemeente Oldebroek, afdeling welzijn en onderwijs, mw. C. Spijkerboer, postbus 2, 8096 ZG Oldebroek.

- Het VSC stelt op basis van de aanvragen een onafhankelijke jury, voortkomend uit het Lokaal Vrijwilligers Platform vast (geen jurylid uit aanvragende organisatie).

- De jury brengt advies uit aan het college van burgemeester en wethouders op basis van de vastgestelde criteria.
- Het college van burgemeester en wethouders beslist over de aanvragen op volgorde van binnenkomst op grond artikel 2c van de welzijnsverordening (activiteiten met incidenteel of experimenteel karakter).

- De winnende projecten worden op 15 januari 2004 in het Vrijwillgers Service Centrum door de voorzitter van het Lokaal Vrijwilligers Platform bekend gemaakt.

- Publicatie van de winnende projecten vindt plaats in de Vrijwilligerskrant 1-2004, de Huis aan Huis, de website LIC en op de LOCO.

RAADSVERGADERING
Dinsdag 7 oktober 2003 vergadert de gemeenteraad om 19.30 uur in het gemeentehuis te Oldebroek.

*Agenda

01. Opening.

02. Vaststelling van de agenda.

03. Spreekrecht burgers over geagendeerde onderwerpen.
04. Notulen van de vergadering van 9 september 2003.
05. Ingekomen stukken.

- Lijst van aan de raad geadresseerde brieven, periode 7 augustus - 4 september 2003.

06. Mededelingen van het college.

07. Mondelinge vragen van raadsleden.

08. Voorstel tot het voeren van een inhoudelijke discussie over de producten radio en TV van de LOCO Media Groep en het belang hiervan voor de lokale samenleving.

· opiniërende bespreking;

· beslissing over verdere behandeling brief LOCO Media groep.
09. Voorstel tot verlening van subsidie voor de kosten van vervanging en aanschaf van (onderdelen van) maaltijdcassettes en een transportkar ten behoeve van de maaltijdvoorziening.

10. Voorstel tot vaststelling van het beleidsverslag Abw, IOAW en IOAZ 2002.

11. Voorstel tot vaststelling van een verbod voor vrachtwagens op diverse wegen in Hattemerbroek.

12. Voorgenomen aankoop bedrijfspanden IMRES, Rondweg 15 en Ampèrestraat 13 te Wezep, ten behoeve van de vestiging van de nieuwe gecombineerde gemeentewerf.

· opiniërende bespreking (o.g.v. art. 169, lid 4, Gemeentewet);
· schorsing t.b.v. college;

· beschikbaarstelling krediet.

13. Voorstel tot vaststelling van de Verordening tot 1e wijziging van de verordening op de heffing en de invordering van leges (planschade).
14. Voorstel tot wijziging van de begroting 2003.
15. Sluiting.

*Spreekrecht
Ingesproken kan worden door belanghebbenden over onderwerpen op de agenda, tenzij deze gelegenheid (over hetzelfde onderwerp / agendapunt) al eerder in een vergadering van een raadscommissie is geboden.
Er kan niet worden ingesproken over adviezen van de bezwaar-adviescommissie, of als de wettelijke klachtenprocedure kan of kon worden gevolgd, of inzake benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
Sprekers moeten zich tenminste 24 uur voor aanvang van de raadsvergadering aanmelden bij de griffier, de heer J. Tabak (tel. 0525 638228).

BESLUITENLIJST RAADSVERGADERING
Op grond van art. 23, lid 5, van de Gemeentewet dienen de besluitenlijsten van de raadsvergaderingen te worden gepubliceerd. Op de website van de gemeente Oldebroek, onderdeel "Vergaderingen", is momenteel de lijst van de vergadering van 9 september opgenomen.

COMMISSIEVERGADERING
Woensdag 8 oktober 2003 vergadert de commissie Bestuur en Veiligheid om 19.30 uur in het gemeentehuis te Oldebroek.

*Agenda

01. Opening / agendavaststelling.

02. Spreekrecht belanghebbenden.

03. Mededelingen college.

04. Verslag vergadering 13-08-2003.

05. Voorstel tot vaststelling van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

06. Voorstel tot instemming met de hoofdlijnen van de "Integrale beleidsnotitie handhaving gemeente Oldebroek".

07. Terugkoppeling ISV-informatie.

08. Sluiting.

*Spreekrecht
Aan het begin van iedere openbare commissievergadering bestaat voor direct belanghebbenden de gelegenheid kort het woord te voeren over onderwerpen die op de agenda staan.
Aanmelden is mogelijk via de raadsgriffier.