Erasmus Universiteit Rotterdam
Studie toont aan: Roem bevordert Rijkdom
Een internationale studie toont aan dat bedrijven met een sterke
reputatie financieel beduidend beter presteren dan bedrijven waarvan
de reputatie zwak is.
De studie, onlangs gepubliceerd in het boek 'Fame and Fortune', laat
zien dat bedrijven met een sterke reputatie op tal van financiële
factoren doorgaans beter presteren dan gelijksoortige bedrijven met
een minder sterke reputatie.
8)'Het kwantificeren van de relatie tussen reputatie en financiële
prestaties laat zien dat bedrijven hun reputatie-management de
hoogste prioriteit moeten geven', aldus Cees van Riel, hoogleraar
Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management van de
Erasmus Universiteit.
Van Riel verrichtte de studie en schreef het boek met Charles
Frombrun, hoogleraar Management aan de Stern Business School New York.
De studie werd verricht onder de meest voor het publiek zichtbare
bedrijven in de VS, Europa en Australië.
Volgens Van Riel laat de studie ook zien hoe reputatie-management
waarde toevoegt aan de onderneming als geheel. 'De meest succesvolle
bedrijven versterken hun reputatie door beduidend zichtbaarder,
onderscheidender, authentieker, transparanter en consistenter te zijn
dan hun concurrenten. Reputatie-management komt van binnen uit en
omvat meer dan alleen maar PR en adverteren'.
Van Riel en Frombrun zijn respectievelijk Managing Director en
Executive Director van het in New York gevestigde Reputation
Institute. Hier wordt corporate reputation onderzocht, gemeten en op
waarde geschat. Tevens zijn ze oprichters van het wetenschappelijke
tijdschrift Corporate Reputation Review. Daarnaast is Cees van Riel
directeur van het expertise centrum op het gebied van Corporate
Communication aan de Rotterdam School of Management.
Op woensdagochtend, 8 oktober wordt het boek 'Fame and Fortune'
feestelijk ten doop gehouden op het hoofdkantoor van Philips te
Amsterdam. Philips is een van de in het boek bestudeerde bedrijven. De
heer Gerard Kleisterlee, ceo van Philips, zal hier een exemplaar van
het boek in ontvangst nemen.
Noot voor de pers:
De Rotterdam School of Management is de business school van de Erasmus
Universiteit Rotterdam. De School behoort tot 's werelds top op het
gebied van management onderzoek en onderwijs en staat bekend om zijn
internationale karakter en innovatieve benadering.
Meer informatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Rotterdam School of Management
Dennis Larsen
Corporate Communicarion Center
0 10 408 9608, dlarsen@fbk.eur.nl
07 okt 03 15:07