Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 16-12-2002

Dag van de warme bakker op woensdag 8 oktober 2003

De Commissie Detailhandel Brood en Banket van het HBD/HBA heeft besloten om de Dag van de warme bakker voor het komende jaar te houden op woensdag 8 oktober 2003. De Dag van de warme bakker zal wederom plaatsvinden in de Week van het Brood. Uit een enquête onder (banket)bakkers die deel hebben genomen aan de Dag van de warme bakker op woensdag 9 oktober jl. is gebleken dat ruim 80 % van de deelnemers (redelijk tot zeer) tevreden was over het resultaat van de Dag. De meest georganiseerde activiteiten waren: rondleidingen in de bakkerij, proeverijen, publiekswedstrijd, productdemonstraties, activiteiten met speculaas en productaanbiedingen. Van de deelnemers was bijna 90 % van mening dat de Dag in 2003 wederom moet worden georganiseerd.

Radiocampagne Volg je neus naar de warme bakker De commissie heeft een mediaplan voorbereid in het kader van de promotiecampagne Volg je neus naar de warme bakker. Een NIPO-onderzoek onder consumenten heeft de radiocommercials positief beoordeeld. Mede op basis hiervan worden de commercials in 2003 voortgezet. In totaal vond ongeveer tweederde van de consumenten (boodschappers 20-49 jaar) de commercials leuk, opvallend en geloofwaardig. De radiospots stimuleerden bijna 60 % van de boodschappers om brood en banket bij de warme bakker / banketbakker te kopen.
In 2003 wordt de doelgroep van de campagne toegespitst op gezinnen met jonge kinderen en boodschappers in de leeftijd van 20-34 jaar. De spots worden uitgezonden via een nieuwe mix van radiozenders en er wordt nieuw winkelmateriaal ontwikkeld. In het voorjaar 2003 ontvangen de brood- en banketbakkers een informatiepakket over de campagne.