ERNST AND YOUNG
Ernst & Young: HavenAvond 2003
'Grote logistieke projecten niet doodrekenen, maar doorrekenen'
HAVENONDERNEMERS PLEITEN VOOR MAXIMALISATIE
VAN INFRASTRUCTURELE ONTWIKKELING
ROTTERDAM, 8 OKTOBER 2003 - 'Grote infrastructurele projecten zoals de tweede Maasvlakte en de Betuwelijn worden door een te roze bril bekeken, de verwachte rendementen zijn naar verhouding laag, definities worden door betrokken partijen altijd in eigen voordeel uitgelegd om maar over de kostenoverschrijdingen te zwijgen. Daar kun je de maatschappij niet langer mee opzadelen.' Dat stelde prof. ir. A. Pols, hoogleraar planning van de Technische Universiteit in Delft tijdens de onlangs gehouden HavenAvond van Ernst & Young, een jaarlijkse discussieavond voor betrokkenen bij de Rotterdamse haven. Onder leiding van mr. Steven Lak, ceo van Mercurius BV, werd de vraag 'Wat betaalt de Gateway to Europe?' van diverse kanten belicht.
Prof. ir. Pols toonde zich warm voorstander van een gezonde economische benadering van investeringen in grootschalige infrastructurele werken. Daarmee gooide hij de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok bij de circa 70 belangstellenden die op de HavenAvond waren afgekomen. Drs. C. Verweij van Nederland Distributieland was het in ieder geval niet met hem eens. 'De overheid moet streven naar maximalisatie van de infrastructurele ontwikkeling, daarbij geldt géén standaard discussie over 'return on investment' zoals in het reguliere bedrijfsleven. Over de aanleg van de nieuwe snelweg tussen Bergen op Zoom en Vlissingen wordt een dergelijke discussie toch ook niet gevoerd. Waarom dan wel over de logistieke ontwikkeling van haven en ontsluiting van het achterland?', vroeg hij zich af.
Ook P. Bredius van P&O Nedlloyd deelt deze mening. 'De Rotterdamse haven heeft voor internationale begrippen een unieke ligging met een veelheid aan aanverwante industrieën. Dat moet je als overheid koesteren en dat betekent vooral ook keuzes maken als het aankomt op beslissingen over nieuwe investeringen. Want waarom investeren in een nieuwe haven in Vlissingen als je Rotterdam hebt?'
Jhr. Zeger van Asch van Wijck, ceo van Odfjell Terminals vindt het niet vreemd dat de kosten voor grote logistieke projecten overschreden worden. 'De invloed van de lokale overheid blijft in dit land groot. Daar is niets mis mee maar dan moet je wel accepteren dat voor iedere koe een tunnel moet worden gegraven.'
Volgens professor Pols heeft de haven echter voor een groot deel aan zichzelf te wijten dat maatschappij en overheid zich kritisch opstellen als het gaat om investeringen in grote logistieke trajecten. 'Projecten zoals de tweede Maasvlakte en de Betuwelijn worden door een te roze bril bekeken, de verwachte rendementen zijn naar verhouding laag, definities worden door betrokken partijen altijd in eigen voordeel uitgelegd om over de kostenoverschrijdingen te zwijgen. Bovendien heeft de haven zich decennia lang beperkt tot de rol van sjouwer, leverde daardoor te weinig toegevoegde waarde en investeerde te weinig in kennisintensieve projecten. Het gevolg is een lage opbrengst op je investering.'
Prof. Pols concludeert dan ook dat er in de Rotterdamse haven nog steeds te weinig wordt geïnvesteerd in kennis. 'Recent was ik in Singapore waar jaarlijks 100 miljoen dollar wordt geïnvesteerd in research & development. In Rotterdam is dat bedrag een schamele 3 miljoen Euro. Het wordt dus de hoogste tijd voor veel meer initiatieven tussen private en publieke partijen. Neem de TU Delft, het is toch vreemd dat er niet meer samenwerking is tussen de haven en deze universiteit.'
De haven van Rotterdam moet volgens de deelnemers aan de HavenAvond echter vooral blijven investeren in haar kerntaak, het snel kunnen verwerken van volume, tegen concurrerende kosten en met hogere kwaliteit. Dagvoorzitter mr. S. Lak: 'Rotterdam heeft de afgelopen jaren slecht gescoord. De havens van Hamburg en Antwerpen hebben het op deze punten toch beter gedaan. Gelukkig zijn er verbeteringen op komst. De haven verwacht het komende jaar weer zo'n 10 procent groei.'
Noot aan de redactie
De HavenAvond is een EY Leadership programma van Ernst & Young en biedt betrokkenen binnen de Rotterdamse haven jaarlijks een platform voor discussie.