Gemeente Moerdijk
STARTDOCUMENT WORDT GOEDKOPER
De gemeente verlaagt de prijs van het startdocument. Dit document
wordt gemaakt als mensen of instellingen een nieuw initiatief
aanbrengen bij de gemeente. De kosten van dit document berekent de
gemeente door aan de initiatiefnemer.
Een paar jaar geleden is de gemeente begonnen met het doorberekenen
van de kosten van een startdocument. Er lagen twee redenen aan ten
grondslag. In de eerste plaats kost het maken van een startdocument
tijd en geld, de gemeente levert dus een dienst. Daarnaast vindt er
door het doorberekenen van de kosten een natuurlijke schifting plaats.
Niet-serieuze initiatiefnemers haken af, terwijl zij die serieuze
plannen hebben, de kosten er graag voor over hebben.
Het startdocument bestaat uit twee delen. Deel A beschrijft de manier
waarop het initiatief kan worden uitgewerkt en opgepakt door de
gemeentelijke organisatie. Deel B is een private overeenkomst waarin
partijen hun intentie vastleggen en afspraken maken over de
werkzaamheden.