VVD



7 okt 2003 - Inbreng Charlie Aptroot bij begroting Economische Zaken

Begroting Economische Zaken

Charlie Aptroot, woordvoerder EZ VVD Tweede Kamerfractie

7 oktober 2003

Het beeld is:

* volgens het Globaal Competitiveness Report van het World Economic Forum is Nederland economisch gezakt van de derde plaats in 2000 naar de vijftiende plaats in 2003;
* de industriële productie zakt al twee jaar;
* de werkgelegenheid in de marktsector loopt terug, naar verwachting ook het komende jaar;
* in de jaren 2002 t/m 2004 verdwijnen 180.000 banen.

Alle signalen staan op rood.

Wij moeten de economische structuur versterken en weer voor duurzame groei zorgen. De VVD wil dat de bewindslieden van Economische Zaken (EZ) daarbij de aanjagers zijn. Wij verwachten van de minister en de staatssecretaris dat zij er bovenop zitten. Ook als het gaat om de beleidsterreinen van hun collega's in het kabinet als de economie daar belang bij heeft.

Als de minister van Justitie in eerste instantie laks is in de aanpak van de criminaliteit bij benzinestations, het wegrijden zonder betalen, dan is de minister van Economische Zaken er juist om voor de ondernemers op te komen. De VVD verwacht een actieve houding, vechten voor het belang van ondernemingen en ondernemers. Dat is nodig voor de economie, dat is nodig voor de werkgelegenheid.

Wij rekenen er dan ook op dat de stilte wat dat betreft rond Economische Zaken wordt verbroken en het economisch belang vanaf nu binnen en buiten het kabinet een hoofdrol speelt. Deze twee bewindslieden kunnen dat ongetwijfeld voor elkaar krijgen, de VVD vraagt de minister en staatssecretaris om nu voluit te gaan.

Aan goede voornemens en plannen ontbreekt het niet.

Kernvraag is echter hoe de minister denkt over de concurrentiekracht van het bedrijfsleven.

* Waar kunnen en moeten wij en met name het bedrijfsleven staan over vijf á tien jaar?
* Welke sectoren bieden de beste groeikansen?
* Wat gaat de minister doen om de voorwaarden te scheppen dat het bedrijfsleven die groeikansen kan benutten?

Voor de VVD fractie heeft een veel beter ondernemingsklimaat prioriteit.

Zodat ondernemingen en ondernemers weer de ruimte krijgen om te ondernemen. Zelf, op eigen kracht.

Het bedrijfsleven is er duidelijk over wat daarvoor nodig is;

1 Minder regels en minder administratieve lasten

Het regeerakkoord is hierover ook duidelijk: 25 % minder in vier jaar.

Economische Zaken heeft veel reacties gekregen via haar website strijdigeregels.nl

Het voornemen is om 'taskforces' aan het werk te zetten.

Strijdige regels zijn onaanvaardbaar omdat ze onuitvoerbaar zijn en de betrokkene niet in staat is zich aan de regels te houden.

Wij willen van de bewindslieden de toezegging dat strijdige regels met spoed worden aangepakt en dat alle tegenstrijdigheden in 2004 worden weggenomen door flink te schrappen in de regels.

Moratorium voor PBO's

Bedrijven worden gek van de regels en verplichtingen.

De PBO's (Publiekrechtelijke Bedrijfs Organisaties) betekenen ook een verplichting voor alle bedrijven in bepaalde branches. De VVD is zeer kritisch over dit soort verplichtingen, omdat een deel van de branche het oplegt aan anderen in de branche. Daar hoort in ieder geval terughoudendheid bij met betrekking tot de taken en kosten, dus de opgelegde heffingen!

De evaluatie van de PBO's is voor eind 2003 toegezegd. De VVD is er dan ook tegen nu te werken aan nieuwe PBO's. Wij vragen van de minister een moratorium: voorlopig geen nieuwe PBO's. Bovendien willen wij de bestaande PBO's kritisch bezien, zowel nut en noodzaak op zich als de legitimatie, het draagvlak binnen de branche en het taakniveau en dus de heffingen. De VVD fractie overweegt hierover een motie in te dienen.

Minder regels: VVD plan

De VVD fractie heeft snel uitvoerbare plannen voor vermindering van regels en administratieve lasten. Ik bied deze aan de minister aan en hoor graag wat hij ervan vindt en aan gaat doen.

2 Lagere arbeidskosten door loonmatiging, hogere arbeidsparticipatie en een flexibeler arbeidsmarkt

Loonmatiging is een essentiële voorwaarde voor economisch herstel. Daarnaast is het kabinet druk doende om de arbeidsparticipatie te verhogen en de arbeidsmarkt te flexibiliseren. Wij verwachten steun van de EZ bewindslieden voor hun collega's van Sociale Zaken die durven te hervormen.

Er is een vertraagde aanpassing van bedrijven aan de economische ontwikkeling.

Met name het MKB (Midden en Klein Bedrijf) houdt medewerkers soms te lang vast als dat eigenlijk niet meer verantwoord is. Dit wordt veroorzaakt zowel door de band met de medewerkers als door de hoge kosten van ontslag. Mede als gevolg daarvan durft het MKB nauwelijks mensen aan te nemen als dat juist weer kan en nodig is. Met welke concrete voorstellen gaat de minister dit probleem oplossen?

3 Investeren in de kenniseconomie door scholing en innovatie

In het onderwijs is de aansluiting tussen bijvoorbeeld VMBO en MBO en tussen MBO en HBO verre van optimaal. Bovendien staat het onderwijs nog veel te veel met de rug naar het bedrijfsleven. Dat moet veranderen. De VVD vindt het noodzakelijk dat beroepsonderwijs en bedrijfsleven samenwerken. Haal de bedrijven de school in, laat de scholieren ook bedrijven bezoeken en in bedrijven werken. Duaal onderwijs, leren op school en tegelijk werken en leren in bedrijven, is voor veel leerlingen en opleidingen de uitkomst.

Universitair onderzoek heeft juist meerwaarde als de onderzoeksresultaten gebruikt gaan of kunnen gaan worden door het bedrijfsleven.

Er is veel kennis in ons land waar niets mee gebeurt. Voor speur en ontwikkelingswerk komt per jaar ¤ 100 miljoen extra beschikbaar. Prima! Maar tot nu toe is de toegankelijkheid voor het MKB beperkt. De VVD wil dat het MKB een veel betere toegang krijgt tot de WBSO ( Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) op deze en andere regelingen. Waarom niet een bepaald minimumpercentage reserveren voor het MKB en deze bedrijven ook actief uitnodigen met hun plannen te komen?

Waarom leren wij niet van het Amerikaanse Small Business Innovation Research programma (SBIR) en pakken wij het niet op eenzelfde manier aan? Het MKB heeft een steun in de rug nodig. Niet alleen bij de onderzoeksfase maar ook bij de uitvoering, de implementatiefase. Wij overwegen hierover een motie in te dienen.

De Innovatiebrief, net verschenen, is een goede start. De VVD kan zich na eerste lezing goed vinden in de oplossingsrichtingen.

De overheid heeft een taak, waaronder goed beroeps- en wetenschappelijk onderwijs, een goed ondernemingsklimaat en als sluitstuk ook subsidiering van echte innovatie.

In het Innovatieplatform dient Economische Zaken een stevige rol te spelen.

De VVD hoopt overigens dat met name de buitenstaanders, de deskundigen uit de praktijk, goed worden gehoord.

4 Investeren in de infrastructuur

De achterblijvende investeringen in infrastructuur zijn een steeds grotere belemmering voor het bedrijfsleven. Wij verwachten binnen de bestaande budgetten zoveel mogelijk wordt geïnvesteerd in het wegnemen van de knelpunten in de belangrijkste routes voor het bedrijfsleven, zoals bijvoorbeeld de A4.

5 Verhogen van de veiligheid in en rond bedrijven

Voor veel kleine bedrijven, bijvoorbeeld in de detailhandel, is de onveiligheid ernstig.

Medewerkers zijn verontwaardigd en bang, ondernemers twijfelen aan de toekomst van hun bedrijf als dat zo doorgaat. Het is de taak van de minister van EZ om pal te staan en zijn collega van Justitie duidelijk te maken dat harde aanpak van criminaliteit nodig is. Dit geldt ook als het om winkeldiefstal of benzinediefstal gaat en natuurlijk als mensen zich bedreigd voelen.

Wij rekenen op de steun van de minister bij ons voorstel om het doen van aangifte voor ondernemers makkelijker te maken en vervolgens op een harde aanpak van criminaliteit. De VVD fractie is blij met de recente toezeggingen die door de minister van Justitie aan de fractie zijn gedaan.

6 Bevordering van de export

De vraag of exportbevordering nodig is wordt wel gesteld. De VVD zegt daarop 'ja', maar vindt de huidige exportbevordering te diffuus met te weinig coördinatie tussen de ministeries. De VVD wil dat EZ hier de regie voert.

Ook de bestaande "infrastructuur" voor informatie kan beter worden benut met een sleutelrol voor onze ambassades in het buitenland. Geen borrelclubs, maar gerichte activiteiten in samenwerking met het bedrijfsleven, met controleerbare resultaten.

Oftewel, geen extra geld, maar wel extra resultaat.

De mislukking van de recente WTO-onderhandelingen is slecht. Niet alleen slecht voor Nederland en voor de wereld, maar ook voor de ontwikkelingslanden. De VVD pleit ervoor voldoende personeelssterkte, zowel kwantitatief als kwalitatief, voor dit dossier beschikbaar te houden. Wij wensen de minister succes bij de voortgang van deze ingewikkelde onderhandelingen.

Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM)

In het pakket van de subsidievermindering zit ook de afbouw van de bijdrage aan het Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbedrijf (EIM). De minister heeft het voornemen deze subsidie in vier jaar van ¤ 4 mln. naar 0 af te bouwen. Het EIM is de kennisbron over het MKB en levert de basis voor beleid. Enkele jaren geleden is besloten dat het EIM zelfstandig moet functioneren, inmiddels haalt het EIM 70 % van de middelen uit de markt. In 2004 komt zoals afgesproken de evaluatie van het EIM. Wij vragen de minister om naar aanleiding daarvan met de Kamer te spreken over de subsidiering in de jaren na 2004. De VVD kan akkoord gaan met de vermindering met één miljoen euro in 2004, maar wil nu niet besluiten over de volledige afbouw in de drie jaren daarna.

Toerisme en recreatie

Recreatie en toerisme zijn een belangrijke en groeiende economische activiteit.

De EZ bijdrage aan TRN (Toerisme en Recreatie Nederland) wordt oplopend tot 2008 gekort met 25 %. Wij zijn het met het uitgangspunt eens dat TRN een doelmatigere organisatie moet krijgen en de promotieactiviteiten zoveel mogelijk worden ontzien. Ook de VVV organisatie staat, mede door de financiële problemen, ter discussie. De VVD vraagt het kabinet om de komende maanden het toerisme- en recreatiebeleid tegen het licht te houden, mede gezien de ontwikkelingen bij TRN en de VVV's. In het voorjaar van 2004 kunnen wij dan besluiten nemen over het beleid.

EZ en bedrijfsleven moeten gezamenlijk tot een aanpak komen waarmee we vele jaren vooruit kunnen, met een duidelijke rolverdeling tussen overheid en bedrijfsleven. In dat kader kan de voorgenomen vermindering van TRN tot en met 2008 worden bezien. De VVD fractie kan nu wel instemmen met de maatregel voor 2004.

Over EIM en TRN overwegen wij, afhankelijk van het antwoord in eerste termijn, moties in te dienen.

Opvolging bij familiebedrijven

Naar schatting 108.000 DGA's (directeuren-groot aandeelhouder) dragen de komende vijf jaren hun bedrijf over. Het is van maatschappelijk belang dat deze overdracht van economische activiteiten goed verloopt. In het regeerakkoord staat voor 2005 een verlichting van de successie- en schenkingsrechten van ¤ 80 miljoen gereserveerd. De VVD vindt dat uit economisch belang een aanzienlijke verlaging van successierecht op ondernemingsvermogen prioriteit heeft. Wij verwachten van de minister dat hij bij het belastingplan 2005 hiervoor zal vechten.

Nog ¤ 70 mln. in te vullen

Van de bezuinigingstaakstelling van ¤ 159,5 miljoen is ¤ 70 miljoen nog niet ingevuld.

Dat is wel vreemd als wij nu de begroting behandelen. Wij vragen de minister wanneer de Kamer het voorstel voor invulling kan verwachten. Uiteindelijk is het de Kamer die, gezien het budgetrecht, hierover een besluit moet nemen. Wij willen bij de invulling van deze ¤ 70 miljoen betrokken worden en het besluit kunnen nemen.

Overige opmerkingen

Vandaag hoort u van mij geen opmerkingen over tal van belangrijke EZ onderwerpen, zoals de energiesector en telecom-wetgeving, consumentenbelangen of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze onderwerpen waren recentelijk wel onderwerp van overleg met de bewindslieden en staan ook komend jaar op de agenda.

Tot slot

Ik begon met de constatering dat economisch gezien alle seinen op rood staan.

In grote lijnen steunt de VVD het voorgestelde beleid waarmee ons land weer en goede toekomst met duurzame economische groei tegemoet kan gaan. Wel willen wij antwoorden en toezeggingen op een aantal onderdelen en vooral de zekerheid dat de bewindslieden van Economische Zaken in alle opzichten van zich laten horen.

Het economisch belang is groot, als dat goed komt is er weer voldoende werk en kunnen wij onze voorzieningen blijven betalen. In 2004, maar ook in de verdere toekomst als de Nederlander grijzer is.