Staking in het openbaar vervoer, moet dat nou?
Op dit moment krijgt de FNV veel negatieve reacties op haar acties in
het openbaar vervoer, en vooral op het plan om aanstaande zaterdag in
de ochtend te staken bij het spoor. Had dat niet anders gekund?
Waarom weer dat spoor plat?
In de beeldvorming lijkt het nu of de FNV-acties zich concentreren op
het openbaar vervoer. Dat is niet zo. Er is een bedrijfsestafette
bezig, waarin steeds andere bedrijven een tijdje 'plat' gaan, zodat in
de tussentijd het personeel kan demonstreren tegen de kabinetsplannen.
In het openbaar vervoer is dat niet anders, alleen: omdat het om
rijdend personeel gaat, staat de bus, de trein, de tram opeens een
paar uur stil. En omdat je het spoor, de bus, de tram niet weer
een-twee-drie opstart, duurt de overlast ook langer dan op een kantoor
of in een fabriek. Dat valt op, krijgt veel media-aandacht. Ter
vergelijking: in totaal zijn meer dan 1000 bedrijven bij de acties
betrokken, waarvan maar 8 in het openbaar vervoer
Je treft zo toch de verkeerde?
De FNV vindt het ook jammer dat onschuldige reizigers nu overlast
ondervinden. Maar voor een vakbond is staken nu eenmaal het enige
echte actiemiddel dat we hebben. En door dit keer bij NS te kiezen
voor een zaterdag, proberen we juist de forenzen te ontzien. Door het
lang van tevoren aan te kondigen, geven we mensen de gelegenheid om
alternatief vervoer te regelen.
Wie beslist zoiets stoms?
Het besluit om actie te gaan voeren tegen de plannen van het kabinet
is genomen door de federatieraad, de voorzitters van alle aangesloten
bonden. Vervolgens beslissen de (vertegenwoordigers van) de leden wat
ze in hun eigen sector gaan doen. In het geval van het openbaar
vervoer hebben de leden van ABVAKABO FNV en FNV Bondgenoten in het
stads- en streekvervoer en het spoor onafhankelijk van elkaar besloten
tot korte werkonderbrekingen. Het besluit was zeker niet stom, maar
past binnen de afspraak om in zoveel mogelijk sectoren van de economie
te laten zien dat werknemers het er pertinent niet mee eens zijn dat
de sociale zekerheid wordt afgebroken en dat op grote schaal banen
worden vernietigd. Overigens treffen de bezuinigingen juist ook de
kwaliteit van het openbaar vervoer.
Een beetje begrip
FNV en bonden hebben alle begrip voor de onvrede en zelfs woede bij
mensen die - soms zeer ernstige - overlast ondervinden van de acties.
Maar daarbij willen we graag op één ding wijzen: heel veel mensen gaan
straks ook overlast ondervinden van de plannen van het kabinet
Balkenende als die allemaal doorgaan. FNV en bonden voeren hun acties
dan ook niet voor zichzelf, maar voor u. Ook u krijgt te maken met de
bezuinigingen, een slechter en duurder ziekenfondspakket, en lagere
uitkeringen. De acties duren nog tot dinsdag 14 oktober. Dan praten we
weer met het kabinet. Hoe meer druk we daarop uitoefenen, hoe groter
de kans dat we er iets uitslepen. Daarom blijven we u vragen om uw
steun. En om een beetje begrip.
7 oktober 2003
FNV