Amersfoort gaat 'Tijden van de stad' evalueren
datum: 7 oktober 2003
"Heel jammer, maar als 't rijk de voorgestelde experimenten met
'tijdbeleid' echt afwijst, dan moeten we d'r maar 'n punt achter
zetten. Amersfoort wordt op meer gebieden door 't rijk gekort; dit
kunnen we er even niet bij hebben. Ik heb nu opdracht gegeven om voor
't eind van dit jaar de balans op te maken: Wat heeft ons project
Tijden van de stad tot dusver aan resultaten opgeleverd?"
Dat zegt GroenLinkswethouder Gerda Eerdmans die 'Dagindeling' in haar
portefeuille heeft zitten. Amersfoort streeft er naar de
openingstijden van bedrijven en instellingen beter te laten aansluiten
op de vraag van inwoners die een zorg- of opvoedingstaak combineren
met een baan. Uit een stadsenquête blijkt dat burgers vinden dat
banken, gemeente en postkantoren vaak op 'onlogische' tijden open
zijn. De snelheid en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer staat op
nummer vier in de hindernissentop. De helft van de inwoners geeft aan
dat hun leven (te) druk is.
Creatief
Het project Tijden van de stad houdt in dat de gemeente via onderzoek,
publiciteit en vooral door te lobbyen bij instellingen en bedrijven
mee zoekt naar oplossingen. Gerda Eerdmans: "Openingstijden verruimen
is voor sommige branches niet haalbaar. Maar je kunt wél denken aan
slimmere openingstijden, door er creatief mee te schuiven."
Amersfoort heeft deze zomer voor drie projecten rijkssubsidie
aangevraagd. Er zou een 'tijdenbureau' moeten komen, een experimentele
'open dag' voor midden- en kleinbedrijf, banken en ziekenhuis en eind
2004 een themacongres. Het geld hiervoor zou moeten komen uit een
Europees fonds. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
wil de drie samenhangende projecten van Amersfoort niet honoreren. Dat
is reden voor het college van B&W om de aanvraag in te trekken en om
nu de evaluatie van het project Tijden van de stad aan te kondigen.
Openingstijden
Is het gemeentelijke project mislukt? Wethouder Eerdmans: "Dat zeker
niet. We hebben er juist veel waardering voor gekregen. De
staatssecretaris is in maart nog hier geweest en roemde de
experimenten in onze stad. We hebben er als gemeente hard aan gewerkt
om 'tijdbeleid' op de publieke agenda te krijgen. Het is ons redelijk
gelukt het uit de lacherige sfeer te halen. Je zal maar werkende man
zijn, zes wassen per week moeten draaien, in de pauze naar de apotheek
moeten hollen en om half vijf je zoon van de crèche moeten halen. In
dat licht is het fantastisch dat het Meanderziekenhuis hier nu 'n
proef gaat doen met een avondopenstelling van zijn laboratorium. En ik
vernam vorige week dat er kappers in Amersfoort zijn die hun
openingstijden beter gaan afstemmen op de vraag vanuit de markt. Om
dat soort resultaten is 't ons te doen."
Vervoer en afval
Een ander uitvloeisel van 'tijdbeleid' is de folder die de gemeente
zojuist heeft gemaakt. Plattegrondjes geven met contourlijnen aan hoe
ver je komt met de fiets, met de auto en met de bus. Voor
tienminutenafstanden blijkt de fiets voor veel bestemmingen in de stad
verreweg het slimste vervoersmiddel. De tijd die je wint door de auto
te pakken speelt pas op lange trajecten omdat de tijd die nodig is om
een parkeerplaats te vinden natuurlijk meetelt. "Een ander voorbeeld
is Vathorst. In dit stadsdeel komen containers voor de gescheiden
opslag van huisvuil, meestal ondergronds. Dat betekent voor inwoners
dat ze geen rekening meer hoeven te houden met vaste ophaaltijden. Ze
kunnen het huisvuil storten wanneer het hun schikt." De gemeente
Amersfoort hoopt dat inwoners, bedrijven en instellingen geslaagde
voorbeelden van 'tijdbeleid' melden zodat ze bij de afronding van het
gemeentelijke project kunnen worden meegenomen.
Gemeente Amersfoort