Provincie Utrecht

Persbericht

Inzet gericht op effectieve uitvoering projecten

Provincie Utrecht investeert fors extra in mobilieteitsprojecten.

7-10-2003
Gedeputeerde staten hebben het nieuwe verkeer- en vervoerplan vastgesteld. Het Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU) biedt een beleidskader tot 2020. De provincie heeft in totaal 269 miljoen euro beschikbaar om projecten uit het Richtprogramma van het SMPU uit te voeren. Dit betekent dat de provincie met het nieuwe plan jaarlijks twee maal zoveel middelen gaat besteden aan de uitvoering van projecten als met het oude provinciaal verkeer- en vervoerplan het geval was.

Herprioritering
Uitgangspunt van het nieuwe plan is dat de provincie streeft naar een betere bereikbaarheid in en van de provincie, meer veiligheid in het verkeer en minder negatieve effecten van het verkeer op de kwaliteit van de leefomgeving. Als gevolg van inspraakreacties heeft een herprioritering plaatsgevonden. De provincie reserveert hierdoor meer financiële middelen voor onder andere een onderzoek naar de integrale problematiek op de Heuvelrug, een betere toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor gehandicapten, het verkeersveiliger maken van onveilige wegvakken en kruispunten, het aanpakken van geluidsknelpunten, het voorfinancieren van Randstadspoor en het bouwen van een ecoduct. Als gevolg van de inspraak heeft de provincie ook haar doelstelling op het vlak van verkeersveiligheid aangescherpt. "Het SMPU geeft een duidelijk beeld van waar de provincie op verkeer- en vervoerterrein voor staat. Alle inspanningen zijn de aankomende jaren gericht op een goede uitvoering van de projecten uit het Richtprogramma", aldus gedeputeerde Mik.

Beleidsvernieuwingen
De drie hoofddoelen van het SMPU zijn:

* Het realiseren van een doelmatig verkeer- en vervoersysteem om de bereikbaarheid in en van de provincie Utrecht en de randstad te waarborgen

* Het verbeteren van de veiligheid van het verkeer- en vervoersysteem voor gebruikers en omwonenden
* Het verminderen van de negatieve effecten van verkeer en vervoer op de kwaliteit van de leefomgeving

De provincie wil de veiligheid en sociale leefkwaliteit in kernen verbeteren door provinciale wegen binnen de bebouwde kom in te richten als erftoegangsweg, dus een weg met een maximale snelheid van 30 km per uur. Een ander nieuw beleidsaccent is het verder verbeteren van de sociale veiligheid van fietspaden en bushaltes door bijvoorbeeld op meer plekken verlichting aan te brengen. Ook het beter toegankelijk maken van openbaar vervoer voor gehandicapten vindt de provincie belangrijk.

Inspraak
De inspraakperiode van het SMPU was van 7 april tot 19 mei 2003. Insprekers konden zowel digitaal als schriftelijk reageren. Ook heeft de provincie in de verschillende regio's inspraakavonden georganiseerd. Uiteindelijk heeft de provincie in totaal tachtig reacties ontvangen van burgers, andere overheden en maatschappelijke organisaties. De provincie is bij alle reacties zorgvuldig nagegaan in hoeverre betrokken voorstellen en ideeën binnen de drie hoofddoelen pasten. Na het afwegen van alle betrokken belangen heeft de provincie per inspraakreactie een antwoord geformuleerd. De inspraakreacties en antwoorden zijn opgenomen in de Inspraaknota.
Als gevolg van de inspraak reserveert de provincie onder andere meer middelen voor:

* een integraal onderzoek naar de Heuvelrug (85.000 euro)
* betere toegankelijkheid openbaar vervoer voor gehandicapten (1.200.000 euro)

* voorfinancieren van Randstadspoor en versnellen benuttingsmaatregelen (2.000.000 euro)

* betere sociale veiligheid (150.000 euro)
* aanpakken van onveilige wegvlakken en kruispunten (1.250.000 euro)
* bouwen van een ecoduct (N237) (medefinanciering 1.000.000)

Provinciale staten
Provinciale staten behandelen het SMPU in hun vergadering van 8 december aanstaande.

Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 030-258 37 13 of Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl