BredeSchoolNet


Boek voor starters

Net uit is 'Brede school, brede aanpak', een leidraad voor starters met de brede school. Het boek pleit voor een lokale invulling.

'Brede school, brede aanpak' begint met de vaststelling dat er in 2010 waarschijnlijk 1000 brede scholen zijn. Het merendeel van die scholen moet nog opgericht worden. Het boek wil iedereen die daarbij betrokken is helpen. Onder andere door te laten zien dat het succes van een brede school net zo groot is als de bereidheid tot samenwerking. 'Het is van belang dat alle partners gelijkwaardig deelnemen aan het traject naar een brede school. Daar ligt het doel van dit boek'.

De auteurs, Fred Verhees, Bert Fransen, Erik Giebels en Peter Vereijken, hebben een totaal verschillende achtergrond. Van de jeugdhulpverlening tot de bouwkunde. In hun boek komen die verschillende achtergronden terug. Brede school, brede aanpak bestaat uit twee delen. In deel 1 gaat het over de voorbereiding van het realiseren van een brede school. Onder (veel) meer beschrijft het het einddoel van het voorbereidingsproces: het ondernemingsplan. Deel 2 schetst hoe doelmatig aan een brede school te werken. Er staat bijvoorbeeld in dat het ontwikkelen van een brede school bestaat uit drie onderdelen: de totstandkoming van een samenwerkingsorganisatie, het ontwikkelen van een gebouw, en het organiseren van beheer en exploitatie. Dat lijkt logisch, maar in de praktijk schiet een van de drie er nog weleens bij in.
Een nuttig boek.

Fred Verhees e.a., Brede school, brede aanpak.

ISBN 90-352-2637-2, 136 pags, EUR28,50