persbericht
Nummer:
63
Directie:
voorlichting
07-10-2003
Status:
informatie
Islamitische scholen zijn geen beletsel voor integratie
Het onderwijs op islamitische scholen is nergens in strijd met de
beginselen van de democratie. Dit is een belangrijke conclusie uit het
onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar de rol van
islamitische scholen bij de bevordering van integratie. Uit het
inspectieonderzoek blijkt verder dat de scholen, in meer of mindere
mate, de integratie van hun leerlingen bevorderen. De onderwijskansen
van deze leerlingen zijn niet anders, soms zelfs beter, dan op scholen
met een vergelijkbare leerlingpopulatie. De scholen en hun besturen
zijn druk bezig met de door inspectie in het vorige rapport (2002)
voorgestelde verbeterpunten. Minister Van der Hoeven wil dat de
inspectie de voortgang van de scholen hierin nauwlettend blijft
volgen. Daarnaast is verbetering van de kwaliteit van de
godsdienstlessen gewenst. De inspectie acht eveneens een verdere
professionalisering van de besturen van belang.
Het rapport 'Islamitische scholen nader onderzocht' van de
onderwijsinspectie en de reactie van de minister zijn vandaag naar de
Tweede Kamer gestuurd. Tussen april en juli 2003 heeft de inspectie
uitgebreid twintig scholen onderzocht. Deze scholen zijn onderzocht
als vervolg op een onderzoek van de inspectie in 2002 naar
islamitische scholen en sociale cohesie. Dit vervolgonderzoek richtte
zich vooral op de leergebieden waarin mens- en wereldbeelden een rol
kunnen spelen zoals godsdienst, onderwijs in allochtone levende talen
en wereldoriëntatie. De onderzoekgegevens zijn binnen én buiten de
scholen verzameld en gebaseerd op lesobservaties, gesprekken en
analyses van materialen als lesmethoden en leerlingwerk. Verder is
gekeken naar het documentatiecentrum, de bibliotheek en mediatheek op
school, de software op de computers en de website van de school.
Godsdienstonderwijs
Op alle scholen heeft de inspectie vastgesteld dat de inhoud van het
godsdienstonderwijs niet in strijd is met de basiswaarden van de
Nederlandse samenleving. In het onderzoek van de inspectie is
nadrukkelijk naar de godsdienstlessen gekeken. De lessen zijn
geobserveerd, het lesmateriaal is bekeken, net als het leerlingwerk.
Ook het didactisch gehalte van het lesgeven van de
godsdienstleerkrachten is geobserveerd. Op basis van deze observaties
concludeert de inspectie dat de pedagogisch-didactische kwaliteit van
de godsdienstlessen over het algemeen matig is. Als één van de
mogelijke oorzaak daarvoor wordt gewezen op het feit dat veel van deze
leerkrachten geen lerarenopleiding hebben gehad. Dat is voor deze
lessen ook niet vereist. Andere oorzaken zijn: ontbreken van een
duidelijk leerplan en een lesmethode, de beperkte contacten tussen
leraar en leerlingen over de lesstof en de geringe aansluiting tussen
wat leerlingen al weten en de lesstof die aan de orde is.
De Islamitische-Scholen-Besturen-Organisatie (ISBO) is bezig met het
ontwikkelen van een op de Nederlandse context toegesneden leermethode
voor het islamitisch godsdienstonderwijs zoals dat op islamitische
basisscholen en een aantal openbare basisscholen wordt aangeboden.
Hierdoor zal de kwaliteit van dit onderwijs verbeteren. Voor de
begeleiding van dit project is een stuurgroep in het leven geroepen
waarin de ISBO, Stichting Leerplan Ontwikkeling en het openbaar
onderwijs zijn vertegenwoordigd.
Schoolbestuur
De eerder geconstateerde vermenging van bestuurstaken en schooltaken,
dubbelfuncties binnen de eigen gemeenschap, de twijfel over de
openheid van de school en over de wil van scholen het gesprek met de
samenleving aan te gaan, maken dat de scholen in bestuurlijk opzicht
kwetsbaar zijn. De inspectie heeft weliswaar geen twijfel over de
openheid en het streven naar integratie van de scholen, maar
vermenging van bestuurstaken en dubbelfuncties komen nog op enkele
scholen voor. Daarnaast zijn vele besturen nog bezig met de
verbetering van punten die in het eerste onderzoek door de inspectie
zijn geconstateerd. De vraag is of de besturen van deze scholen
voldoende slagvaardig zijn bij het onderkennen en oplossen van
toekomstige problemen en incidenten. Ieder incident op een school
raakt de beeldvorming van de hele groep. De inspectie meent dat de
opgaven waarvoor de scholen staan en de beeldvorming waar zij mee
kampen om een professioneel bestuur vragen. De inspectie wijst daarom
met nadruk op de bestuurlijke kwetsbaarheid van het islamitisch
onderwijs. ISBO wil dat de besturen van de scholen over voldoende
deskundigheid beschikken. Daarom werkt de ISBO in samenwerking met
andere organisaties aan een gericht cursusaanbod voor de verschillende
doelgroepen (bestuursleden en directieleden van islamitische scholen).
Zie ook:
Inspectie van het Onderwijs
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen