Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
63

Directie:
voorlichting

07-10-2003

Status:
informatie

Islamitische scholen zijn geen beletsel voor integratie

Het onderwijs op islamitische scholen is nergens in strijd met de beginselen van de democratie. Dit is een belangrijke conclusie uit het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar de rol van islamitische scholen bij de bevordering van integratie. Uit het inspectieonderzoek blijkt verder dat de scholen, in meer of mindere mate, de integratie van hun leerlingen bevorderen. De onderwijskansen van deze leerlingen zijn niet anders, soms zelfs beter, dan op scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie. De scholen en hun besturen zijn druk bezig met de door inspectie in het vorige rapport (2002) voorgestelde verbeterpunten. Minister Van der Hoeven wil dat de inspectie de voortgang van de scholen hierin nauwlettend blijft volgen. Daarnaast is verbetering van de kwaliteit van de godsdienstlessen gewenst. De inspectie acht eveneens een verdere professionalisering van de besturen van belang. Het rapport 'Islamitische scholen nader onderzocht' van de onderwijsinspectie en de reactie van de minister zijn vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Tussen april en juli 2003 heeft de inspectie uitgebreid twintig scholen onderzocht. Deze scholen zijn onderzocht als vervolg op een onderzoek van de inspectie in 2002 naar islamitische scholen en sociale cohesie. Dit vervolgonderzoek richtte zich vooral op de leergebieden waarin mens- en wereldbeelden een rol kunnen spelen zoals godsdienst, onderwijs in allochtone levende talen en wereldoriëntatie. De onderzoekgegevens zijn binnen én buiten de scholen verzameld en gebaseerd op lesobservaties, gesprekken en analyses van materialen als lesmethoden en leerlingwerk. Verder is gekeken naar het documentatiecentrum, de bibliotheek en mediatheek op school, de software op de computers en de website van de school.

Godsdienstonderwijs
Op alle scholen heeft de inspectie vastgesteld dat de inhoud van het godsdienstonderwijs niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. In het onderzoek van de inspectie is nadrukkelijk naar de godsdienstlessen gekeken. De lessen zijn geobserveerd, het lesmateriaal is bekeken, net als het leerlingwerk. Ook het didactisch gehalte van het lesgeven van de godsdienstleerkrachten is geobserveerd. Op basis van deze observaties concludeert de inspectie dat de pedagogisch-didactische kwaliteit van de godsdienstlessen over het algemeen matig is. Als één van de mogelijke oorzaak daarvoor wordt gewezen op het feit dat veel van deze leerkrachten geen lerarenopleiding hebben gehad. Dat is voor deze lessen ook niet vereist. Andere oorzaken zijn: ontbreken van een duidelijk leerplan en een lesmethode, de beperkte contacten tussen leraar en leerlingen over de lesstof en de geringe aansluiting tussen wat leerlingen al weten en de lesstof die aan de orde is.

De Islamitische-Scholen-Besturen-Organisatie (ISBO) is bezig met het ontwikkelen van een op de Nederlandse context toegesneden leermethode voor het islamitisch godsdienstonderwijs zoals dat op islamitische basisscholen en een aantal openbare basisscholen wordt aangeboden. Hierdoor zal de kwaliteit van dit onderwijs verbeteren. Voor de begeleiding van dit project is een stuurgroep in het leven geroepen waarin de ISBO, Stichting Leerplan Ontwikkeling en het openbaar onderwijs zijn vertegenwoordigd.

Schoolbestuur
De eerder geconstateerde vermenging van bestuurstaken en schooltaken, dubbelfuncties binnen de eigen gemeenschap, de twijfel over de openheid van de school en over de wil van scholen het gesprek met de samenleving aan te gaan, maken dat de scholen in bestuurlijk opzicht kwetsbaar zijn. De inspectie heeft weliswaar geen twijfel over de openheid en het streven naar integratie van de scholen, maar vermenging van bestuurstaken en dubbelfuncties komen nog op enkele scholen voor. Daarnaast zijn vele besturen nog bezig met de verbetering van punten die in het eerste onderzoek door de inspectie zijn geconstateerd. De vraag is of de besturen van deze scholen voldoende slagvaardig zijn bij het onderkennen en oplossen van toekomstige problemen en incidenten. Ieder incident op een school raakt de beeldvorming van de hele groep. De inspectie meent dat de opgaven waarvoor de scholen staan en de beeldvorming waar zij mee kampen om een professioneel bestuur vragen. De inspectie wijst daarom met nadruk op de bestuurlijke kwetsbaarheid van het islamitisch onderwijs. ISBO wil dat de besturen van de scholen over voldoende deskundigheid beschikken. Daarom werkt de ISBO in samenwerking met andere organisaties aan een gericht cursusaanbod voor de verschillende doelgroepen (bestuursleden en directieleden van islamitische scholen).


Zie ook:
Inspectie van het Onderwijs

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl