7-10-2003
Opels op snelheid tijdens DTM-finale Hockenheim
De Schot PeterDumbreck eindigde als vierde in de tiende en laatste
race van de DTM op de Hockenheimring Baden-Württemberg en was daarmee
de best geklasseerde Opel-coureur.
Hij overtuigde voor in totaal 105.000 bezoekers opnieuw met snelle
rondetijden en hield het tempo van de koplopers zonder problemen bij.
De Nederlandse Opel-fabriekscoureur Jeroen Bleekemolen sloot zijn
eerste DTM-seizoen af met de vijftiende plaats, na in de rondte te
zijn geduwd door een concurrent.
Opel-sportdirecteur Volker Strycek blikte in Hockenheim met
tevredenheid terug op het afgelopen DTM-seizoen. Van tevoren hadden we
gezegd dat we halverwege het seizoen voor podiumplaatsen wilden
strijden en aan het eind van het seizoen in staat wilden zijn om races
te winnen. Dat is gebleken: in de vierde race reed Peter Dumbreck al
op het podium en zowel in Zandvoort als hier hadden we de race kunnen
winnen. De snelheid was immers voldoende om de strijd met de
concurrentie aan te gaan. De opgaande lijn bij Opel beschouwde Strycek
als het resultaat van de veranderingen in de structuur binnen de
sportafdeling - het Opel Performance Center - die de afgelopen winter
werden doorgevoerd.
Jeroen Bleekemolen startte voor de race op Hockenheim als zestiende.
Direct na de start kon hij al twee plaatsen goedmaken en in de eerste
bocht won hij opnieuw terrein, maar in de hairpin reed een andere
coureur tegen zijn auto aan, waardoor Bleekemolen de gewonnen plaatsen
weer moest prijsgeven. Vervolgens reed hij wel weer enigszins naar
voren, maar de wedstrijd verliep niet geheel zonder problemen voor de
rijder uit Aerdenhout. De rembalans in mijn auto was niet geheel
optimaal, waardoor de achterwielen bij het remmen vaak blokkeerden. Op
nieuwe banden ging het nog wel, waardoor ik net na de beide verplichte
pitstops het tempo redelijk kon bijhouden, maar naarmate ik meer
ronden had gereden, werd het probleem ook erger. Bovendien werd ik in
de slotfase nog in de rondte geduwd door Karl Wendlinger, die voor
zijn actie een tijdstraf kreeg opgelegd. Zonder dit incident had er
een beter resultaat in gezeten.
Bleekemolen is tevreden over zijn eerste seizoen in de DTM. Ik heb erg
veel geleerd, heb me tweemaal gekwalificeerd voor de Super-Pole voor
de snelste tien rijders uit de tijdtraining en heb in mijn thuisrace
op Zandvoort de eerste kampioenschapspunten kunnen scoren. Natuurlijk
wil je als coureur altijd meer en beter, maar ik ben al met al wel
content. En wat belangrijk is, ook bij Opel is men tevreden. Het
liefst zou ik volgend jaar bij Opel in de DTM blijven en dan
profiteren van de ervaring die ik dit jaar heb opgedaan.
Tijdens de finalerace maakte Opel bekend dat het merk volgend jaar de
Opel Vectra GTS als competitieauto in de DTM inzet. De status van de
DTM wordt steeds hoger. Vandaar dat we niet meer met nichemodellen als
de Astra Coupé, maar met één van onze best verkopende modellen, de
Vectra, willen racen. De Vectra biedt de mogelijkheid van meerdere
carrosserievarianten. Op basis van tests in de windtunnel hebben we
voor de GTS gekozen. Deze week al voert Opel als voorbereiding op het
nieuwe seizoen bandentests uit met DTM-leverancier Dunlop. Ook worden
de komende maanden potentiële rijders getest voor het nieuwe seizoen.
Manuel Reuter heeft tot nu toe als enige een contract dat na 2003
doorloopt. Sportdirecteur Strycek bereikte met Peter Dumbreck een
mondelinge overeenkomst voor 2004.
In de Formule 3 Euro Series stelde de Australiër Ryan Briscoe met een
Dallara-Opel op Hockenheim voortijdig de kampioenstitel veilig. Twee
races voor het eind van het seizoen is Briscoe niet meer te
achterhalen door de concurrentie.
AutoRai