AutoRai

7-10-2003

Opels op snelheid tijdens DTM-finale Hockenheim

De Schot PeterDumbreck eindigde als vierde in de tiende en laatste race van de DTM op de Hockenheimring Baden-Württemberg en was daarmee de best geklasseerde Opel-coureur.

Hij overtuigde voor in totaal 105.000 bezoekers opnieuw met snelle rondetijden en hield het tempo van de koplopers zonder problemen bij. De Nederlandse Opel-fabriekscoureur Jeroen Bleekemolen sloot zijn eerste DTM-seizoen af met de vijftiende plaats, na in de rondte te zijn geduwd door een concurrent.

Opel-sportdirecteur Volker Strycek blikte in Hockenheim met tevredenheid terug op het afgelopen DTM-seizoen. Van tevoren hadden we gezegd dat we halverwege het seizoen voor podiumplaatsen wilden strijden en aan het eind van het seizoen in staat wilden zijn om races te winnen. Dat is gebleken: in de vierde race reed Peter Dumbreck al op het podium en zowel in Zandvoort als hier hadden we de race kunnen winnen. De snelheid was immers voldoende om de strijd met de concurrentie aan te gaan. De opgaande lijn bij Opel beschouwde Strycek als het resultaat van de veranderingen in de structuur binnen de sportafdeling - het Opel Performance Center - die de afgelopen winter werden doorgevoerd.

Jeroen Bleekemolen startte voor de race op Hockenheim als zestiende. Direct na de start kon hij al twee plaatsen goedmaken en in de eerste bocht won hij opnieuw terrein, maar in de hairpin reed een andere coureur tegen zijn auto aan, waardoor Bleekemolen de gewonnen plaatsen weer moest prijsgeven. Vervolgens reed hij wel weer enigszins naar voren, maar de wedstrijd verliep niet geheel zonder problemen voor de rijder uit Aerdenhout. De rembalans in mijn auto was niet geheel optimaal, waardoor de achterwielen bij het remmen vaak blokkeerden. Op nieuwe banden ging het nog wel, waardoor ik net na de beide verplichte pitstops het tempo redelijk kon bijhouden, maar naarmate ik meer ronden had gereden, werd het probleem ook erger. Bovendien werd ik in de slotfase nog in de rondte geduwd door Karl Wendlinger, die voor zijn actie een tijdstraf kreeg opgelegd. Zonder dit incident had er een beter resultaat in gezeten.

Bleekemolen is tevreden over zijn eerste seizoen in de DTM. Ik heb erg veel geleerd, heb me tweemaal gekwalificeerd voor de Super-Pole voor de snelste tien rijders uit de tijdtraining en heb in mijn thuisrace op Zandvoort de eerste kampioenschapspunten kunnen scoren. Natuurlijk wil je als coureur altijd meer en beter, maar ik ben al met al wel content. En wat belangrijk is, ook bij Opel is men tevreden. Het liefst zou ik volgend jaar bij Opel in de DTM blijven en dan profiteren van de ervaring die ik dit jaar heb opgedaan.

Tijdens de finalerace maakte Opel bekend dat het merk volgend jaar de Opel Vectra GTS als competitieauto in de DTM inzet. De status van de DTM wordt steeds hoger. Vandaar dat we niet meer met nichemodellen als de Astra Coupé, maar met één van onze best verkopende modellen, de Vectra, willen racen. De Vectra biedt de mogelijkheid van meerdere carrosserievarianten. Op basis van tests in de windtunnel hebben we voor de GTS gekozen. Deze week al voert Opel als voorbereiding op het nieuwe seizoen bandentests uit met DTM-leverancier Dunlop. Ook worden de komende maanden potentiële rijders getest voor het nieuwe seizoen. Manuel Reuter heeft tot nu toe als enige een contract dat na 2003 doorloopt. Sportdirecteur Strycek bereikte met Peter Dumbreck een mondelinge overeenkomst voor 2004.

In de Formule 3 Euro Series stelde de Australiër Ryan Briscoe met een Dallara-Opel op Hockenheim voortijdig de kampioenstitel veilig. Twee races voor het eind van het seizoen is Briscoe niet meer te achterhalen door de concurrentie.