Afspraken over aansluiting Betuweroute op Duits spoornet
Nederland en Duitsland blijven samen werken aan een optimale
aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet. De landen
willen onder meer onderzoeken of het mogelijk is de Duitse netspanning
door te trekken tot aan het einde van het goederenspoor bij Zevenaar.
Het voordeel daarvan is dat goederentreinen die over de Betuweroute
rijden slechts één keer hoeven om te schakelen van een spanning van 25
kilovolt naar 15 kilovolt.
De afspraken staan in een verklaring die vandaag is ondertekend door
minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat en haar Duitse
verkeerscollega Stolpe. De bewindslieden hebben concrete afspraken
gemaakt over een intensievere samenwerking op het gebied van
goederenvervoer. Voorafgaande aan de ondertekening namen Peijs en
Stolpe deel aan een discussie over de toekomstige ontwikkelingen in
het goederenvervoer; implicaties voor het Duitse en Nederlandse
transportbeleid. Zij deden dat samen met topvertegenwoordigers uit de
Duitse en Nederlandse vervoers- en verladersector.
Andere hoofdpunten uit de verklaring betreffen de harmonisering van
administratieve procedures voor short sea shipping, strategische
samenwerking ter versterking van de binnenvaart en nauwe samenwerking
om efficiënte en innovatieve transportsystemen te ontwikkelen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat