Gemeente Voorburg-Leidschendam
Eerste programmabegroting gemeente Leidschendam-Voorburg
Persbericht Leidschendam-Voorburg, 6 oktober 2003
---
Sluitende begroting 2004-2007
Het college van Leidschendam-Voorburg zal dit jaar voor het eerst een
programmabegroting indienen bij de gemeenteraad en heeft het concept
daarvan vastgesteld op 30 september jl. Deze begroting is tot stand
gekomen op basis van de Voorjaarsnota 2003. Ten opzichte van de
Voorjaarsnota zijn er geen nieuwe ontwikkelingen die aanleiding geven
tot wijziging van het beleid.
Bij de Voorjaarsnota 2003 hield het college rekening met ´zwaar weer´.
Verwacht werd dat de gemeente een lagere uitkering zou ontvangen uit
het gemeentefonds in verband met de bezuinigingen door het nieuwe
kabinet. Hiervoor was een buffer van 1 miljoen euro aangehouden.
Inmiddels is er nu meer duidelijkheid over de rijksbezuinigingen. Het
laat zich aanzien dat de buffer voldoende is en dat er voor de
gemeente dus geen aanvullende bezuinigingen nodig zijn. Voor 2004 is
nog sprake van een forse afname van de groei van het gemeentefonds en
in 2005 is zelfs sprake van krimp. Maar met ingang van 2006 word weer
een toename van de groei verwacht.
De bezuinigingen die de gemeente bij de presentatie van de
Voorjaarsnota aankondigde, hebben grotendeels betrekking op de
bedrijfsvoering. Daarnaast worden de uitgaven van de gemeenten
beperkt. Het is de bedoeling de lasten voor de inwoners zo min
mogelijk te verhogen. Wel zal de harmonisatie van de
afvalstoffenverordening voor sommige inwoners een verhoging van de
lasten inhouden.
Sluitende meerjarenbegroting
Het college presenteert voor de periode tot 2006 een sluitende
begroting. Daarmee voldoet zij aan dat wat zij bij de start van de
gemeente als één van haar belangrijkste opdrachten zag: het
structureel sluitend maken van de begroting.
Wethouder E.P. Beimers van Financiën: ´Gelukkig hebben wij op tijd
geanticipeerd op slechtere tijden en kunnen wij nu voor deze
collegeperiode uitgaan van een sluitende begroting. Er zal nog hard
aan getrokken moeten worden om de noodzakelijke bezuinigingen voor
elkaar te krijgen, maar dan zal een nieuw college in 2006 weer ruimte
hebben voor nieuw beleid met ingang van 2007. ´
Duale begroting
De gemeente heeft dit jaar voor het eerst een (duale)
programmabegroting gemaakt. Het is een begroting waarbij de
gemeenteraad bij de voorbereiding is betrokken. De raad heeft op
voorstel van de werkgroep Dualisering en Vernieuwing de programma´s
benoemd, heeft daaraan een omschrijving gegeven en haar visie op de
programma´s geformuleerd. Binnen dat raamwerk is de begroting
samengesteld. Bij de Voorjaarsnota is vervolgens invulling gegeven aan
de belangrijkste speerpunten van beleid. Deze invulling was vooral
gericht op noodzakelijke bezuinigigen, maar toch heeft de raad nu meer
mogelijkheden om de accenten daar te leggen waar hij die wil hebben.
Zo wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in veiligheid en wijkgericht werken
(o.a. aanpak jongerenoverlast en de zogeheten JOP´s) en
onderwijshuisvesting.
Verdere procedure
De behandeling van de begroting vindt op 11 november 2003 in de
gemeenteraad plaats. Vooraf wordt de begroting ook besproken in een of
meerdere raadscommissies. Nadere informatie daarover wordt via de
griffie verstrekt. De volledige begroting zal daarna via deze website
beschikbaar zijn.
Tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2004
Het college is dinsdag ook akkoord gegaan met het tarievenvoorstel en
de concept-belastingverordeningen voor 2004. De verordeningen gaan
over lokale belastingen en heffingen die de inwoners van
Leidschendam-Voorburg moeten betalen. De volgende heffingen en
belastingen worden behandeld:
Belastingen: Onroerende-zaakbelastingen 2004, Hondenbelasting 2004,
Precariobelasting 2004
Retributies: Afvalstoffenheffing 2004, Begraafrechten 2004,
Brandweerrechten 2004, Leges 2004, Marktgelden 2004, Rioolrechten
2004.
Onder retributies worden heffingen verstaan waar een individueel
aanwijsbare prestatie tegenover staat. De nieuwe tarieven en
belastingverordeningen zijn gebaseerd op een aantal uitgangspunten: de
Voorjaarsnota 2003, prijsinflatiecorrectie van 2% en de groei naar
kostendekkendheid voor afvalstoffenheffing, rioolrechten, marktgelden,
begraafrechten en leges. De tarieven voor de Onroerende Zaakbelasting
(OZB) worden, behalve met de inflatiecorrectie van 2%, ook
gecorrigeerd voor het feit dat in het verleden bij de ramingen werd
uitgegaan van een te hoge economische waarde van de objecten in de
gemeente. Daarnaast heeft de harmonisatie van beleid en tarieven ook
een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de nieuwe
tarieven. De meeste tarieven worden alleen verhoogd op basis van een
inflatiecorrectie van 2%. Alleen met betrekking tot de
afvalstoffenheffing verandert het een en ander. Dit heeft te maken met
het feit dat het tarief voor de afvalstoffenheffing in 2003 niet werd
verhoogd en de harmonisatie van het afvalstoffenbeleid. Nu het college
het tarievenvoorstel en de concept-belastingverordeningen 2004 heeft
vastgesteld wordt het geheel aan de voorzitter van de raad aangeboden.