Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Cohen doopt ICE International 'Amsterdam'
6 oktober 2003
In aanwezigheid van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en de
Duitse staatssecretaris mevrouw Mertens en de topmannen Veenman van NS
en Mehdorn van DB, heeft Burgemeester Cohen vandaag de
hogesnelheidstrein ICE International 'Amsterdam' gedoopt.
ICE International, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en
Keulen/Frankfurt, is een gezamenlijk project van NS en DB. Om de goede
relatie met de steden aan de route te onderstrepen, krijgen de ICE
International treinstellen de naam van die steden. Vorig jaar kreeg al
een ICE de naam 'Arnhem'.
De comfortabele ICE International startte in december 2000 op de
verbinding Amsterdam-Keulen. Sinds december 2002 wordt doorgereden
naar Frankfurt, waarbij deze hypermoderne hogesnelheidstrein gebruik
maakt van de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt. Hierdoor
duurt de reis Amsterdam-Frankfurt minder dan vier uur. Nieuw is dat
vanaf 14 december 2003 dagelijks één van de zeven ICE
International-treinen doorrijdt naar Basel, met aansluiting op het
Zwitserse spoorwegnet.
De treinstellen van de ICE international zijn van het type ICE 3M, dat
wil zeggen de 3e generatie ICE-treinen, die onder verschillende
bovenleidingsspanningen kunnen rijden. NS is eigenaar van 4 van de 17
ICE3-stellen. Bijzonder aan deze trein is onder meer dat je via een
glazen wand over de schouder van de treinbestuurder kunt mee kijken.
Verder zijn in de 1e klas videoschermen en stopcontacten (220 V)
aanwezig en zijn alle stoelen in de trein voorzien van
audio-aansluitingen. Daarnaast beschikt de trein over een modern
reizigersinformatie-systeem en een Bistro.