Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Cohen doopt ICE International 'Amsterdam'
6 oktober 2003
In aanwezigheid van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en de Duitse staatssecretaris mevrouw Mertens en de topmannen Veenman van NS en Mehdorn van DB, heeft Burgemeester Cohen vandaag de hogesnelheidstrein ICE International 'Amsterdam' gedoopt.

ICE International, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Keulen/Frankfurt, is een gezamenlijk project van NS en DB. Om de goede relatie met de steden aan de route te onderstrepen, krijgen de ICE International treinstellen de naam van die steden. Vorig jaar kreeg al een ICE de naam 'Arnhem'.

De comfortabele ICE International startte in december 2000 op de verbinding Amsterdam-Keulen. Sinds december 2002 wordt doorgereden naar Frankfurt, waarbij deze hypermoderne hogesnelheidstrein gebruik maakt van de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt. Hierdoor duurt de reis Amsterdam-Frankfurt minder dan vier uur. Nieuw is dat vanaf 14 december 2003 dagelijks één van de zeven ICE International-treinen doorrijdt naar Basel, met aansluiting op het Zwitserse spoorwegnet.

De treinstellen van de ICE international zijn van het type ICE 3M, dat wil zeggen de 3e generatie ICE-treinen, die onder verschillende bovenleidingsspanningen kunnen rijden. NS is eigenaar van 4 van de 17 ICE3-stellen. Bijzonder aan deze trein is onder meer dat je via een glazen wand over de schouder van de treinbestuurder kunt mee kijken. Verder zijn in de 1e klas videoschermen en stopcontacten (220 V) aanwezig en zijn alle stoelen in de trein voorzien van audio-aansluitingen. Daarnaast beschikt de trein over een modern reizigersinformatie-systeem en een Bistro.