Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 6 oktober 2003

Heliview breidt Arbodiensten en Reïntegratiemarkt Monitor sterk uit

·Zal de daling van het ziekteverzuim doorzetten dankzij een verbeterde samenwerking met de arbodiensten? ·Op welke aspecten kunnen arbodiensten zich verbeteren? ·Zullen reïntegratiebedrijven in meerdere mate rechtstreeks diensten aanbieden bij de werkgevers?

"Het ziekteverzuim en de WAO-instroom dalen spectaculair doordat de samenwerking tussen bedrijven en arbodiensten steeds beter verloopt", zo stelt de Branche Organisatie Arbodiensten (BOA). Vertaalt dit zich ook in een hogere waardering voor het werk van de arbodiensten door de werkgevers? Voelen meer werkgevers dan vorig jaar zich ondersteund door hun arbodienst? In de Arbodiensten en Reïntegratiemarkt monitor wordt nader op deze vragen ingegaan.

Voor de zesde maal voert Heliview dit bekende, grootschalige en diepgaande onderzoek uit naar de inschakeling en waardering van arbodiensten. Vanaf 2002 is de Branche Organisatie Arbodiensten (BOA) nauw bij het onderzoek betrokken. Tevens zijn de reïntegratiebedrijven in deze monitor opgenomen. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder 800 bedrijven in Nederland.

In de nieuwste versie van de Arbodiensten en Reïntegratiemarkt Monitor wordt een duidelijke onderscheid gemaakt tussen het MKB en grootbedrijf. Daarnaast is de benchmark 'tevredenheid arbodiensten' nieuw dit jaar.

De Arbodiensten en Reïntegratiemarkt Monitor zal uit de volgende modules bestaan:

Arbodiensten en Ziekteverzuim
In het onderzoek komt naar voren wat de wensen zijn van de werkgevers ten aanzien van de dienstverlening van de arbodiensten en in hoeverre de dienstverlening van de arbodiensten daarop aansluit. In aansluiting hierop wordt ingegaan op de waardering voor de werkwijze van arbodiensten in het algemeen en het daadwerkelijke effect van de arbodiensten op het ziekteverzuim.

Benchmark tevredenheid Arbodiensten
In 2002 gaf 43% van de bedrijven aan dat, mocht de wettelijke verplichting vervallen, zij niet langer gebruik zouden maken van de diensten van de Arbodienst. Dit toont aan dat het erg belangrijk is een goede relatie te onderhouden met de Arbodienst.

De reïntegratiemarkt
Deze module beschrijft het inkoopgedrag, de tevredenheid met de geleverde dienstverlening, de gesignaleerde behoefte en knelpunten van de voornaamste opdrachtgevers die zich op dit moment oriënteren op de reïntegratiemarkt.

Als laatste geeft de module Benchmark naamsbekendheid en imago inzicht in de naamsbekendheid en het imago van organisaties.



Ingezonden persbericht