Ingezonden persbericht
Persbericht
6 oktober 2003
Surfers kopen nog steeds niet graag online
~ een beperkte selectie van producten en diensten houdt internetters tegen ~
Volgens een onderzoek door de PredictiveMarketing & Web Analytics specialist SPSS, heeft meer dan 30% van de internetgebruikers nog nooit online gekocht.
Verassend is dat voor bijna 20% van de ondervraagde personen het gebrek aan keuze de grootste hindernis is en niet de veiligheid. Daarnaast klaagt 15% over de complexiteit van de websites. Slechts 4% verkiest persoonlijk contact en 2% wenst eerst het product te zien.
Het onderzoek had betrekking op de online koopgewoontes van 1.000 volwassenen vanaf 18 jaar en maakte deel uit van de lopende SPSS-campagne om de 'online ervaring' te verbeteren en bedrijven te helpen hun winsten te vergroten met internet.
"Volgens vele deskundigen zijn de redenen voor internetters om niet online te kopen de zogenaamde 'soft issues', zoals het gebrek aan persoonlijk contact, of het niet kunnen aanraken van het product", zei Frank Passtoors, Country Manager SPSS Benelux bv. Het onderzoek toont dat 'window shoppers' gemakkelijk kopers kunnen worden als de lay-out, inhoud en veiligheid van de websites beter zouden zijn.
Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen die wel online kopen, drie maal zo vaak een website verlaten dan dat zij daadwerkelijk tot de aanschaf van een product overgaan.
"Online operateuren blijken niets te leren van het gedrag van hun klanten", aldus Passtoors. "Internetgebruikers laten veel aanwijzingen na over wie ze zijn, wat ze graag zien en over wat ze eventueel willen kopen. Met de analytische tools die nu verkrijgbaar zijn, kunnen bedrijven deze informatie gebruiken om te anticiperen op de verschillende interesses van de consumenten. Bovendien kunnen ze deze gegevens gebruiken om de ervaring van iedere gebruiker te verbeteren door direct de juiste informatie te bieden."
Voor verdere informatie over SPSS, kunt u de Virtual Press Room van LEWIS bezoeken op http://www.lewisvpr.com/clients/spss.html
(307 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.
SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en heeft haar positie onlangs versterkt met de overname van ShowCase, NetGenesis en LexiQuest. SPSS bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).
Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens intergeren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren.
Meer informatie: www.spss.com
SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: 0183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com
http://www.spss.nl
Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications)
Tel: 040 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com
http://www.lewispr.com
---
LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies
Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland
tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com
---