Ministerie van Defensie
---
Brieven aan de Kamer
---
Link-16 (vliegtuig- en grondapparatuur)
01-10-2003
INLEIDING
Voor het effectief uitvoeren van militaire acties is een accurate,
beveiligde, tijdige en toereikende informatievoorziening essentieel.
De integratie van eenheden en middelen met behulp van
ICT-mogelijkheden ("network centric warfare") is hierbij noodzakelijk
om gegevensuitwisseling mogelijk te maken. Hierbij wordt gebruik
gemaakt van tactische datalinks. In NAVO-verband wordt link-16 de
standaard voor tactische datalinks. Op 31 oktober 2000 heb ik u
geïnformeerd over de behoefte om de F-16 vloot te voorzien van een
link-16 datalink (Kamerstuk 27 487. nr 1). Het ging hierbij om
modificatiepakketten en vliegtuigapparatuur voor de F-16
jachtvliegtuigen van de Koninklijke luchtmacht alsmede de benodigde
grondapparatuur. De modificatie voorziet in de inbouw van link-16
componenten in de F-16 en in de aanpassing van bestaande
vliegtuigcomponenten om de werking van de link-16 datalink mogelijk te
maken. Tevens worden enkele componenten vervangen om in het kader van
interoperabiliteit en doelmatigheid binnen het F-16 Multi-National
Fighter Program (MNFP) Verenigde Staten, België, Denemarken,
Nederland, Noorwegen en Portugal - op dezelfde standaard te blijven.
Met mijn brief van 27 maart 2001 (Kamerstuk 27487. nr 2) heb ik u
geïnformeerd over de gecombineerde (voor)studie en
verwervingsvoorbereiding van de modificatiepakketten. Inmiddels zijn
108 modificatiepakketten aangeschaft. Deze pakketten worden ingebouwd
tijdens het instandhoudingsprogramma Pacer Amstel in de periode
2002-2009. In de tweede helft van 2004 wordt de benodigde
M3-vliegtuigsoftware geladen in de eerste gemodificeerde vliegtuigen.
Deze software maakt de integratie van link-16 datalink in de F-16
mogelijk.
Met deze brief informeer ik u over de gecombineerde (voor)studie en
verwervingsvoorbereiding van de benodigde vliegtuig- en
grondapparatuur. Het gaat hierbij om de aanschaf van de zogenaamde
Multifunctional Information Distribution System Low Volume Terminals
(MIDS-LVT) voor de F-16 gevechtsvliegtuigen en de noodzakelijke
grondstations. De in offerten genoemde prijzen zijn commercieel
vertrouwelijk en zijn derhalve niet in deze brief opgenomen. De
prijsopgaven worden u daarom in een separate, commercieel
vertrouwelijke bijlage aangeboden.
HERIJKING VAN DE KWANTITATIEVE BEHOEFTE
Modificatie pakketten
In de behoeftestellingsbrief is gesteld dat in beginsel alle
MidLifeUpdate F-16s moeten worden gemodificeerd. Omdat het voornemen
is de F-16 vloot vanaf 2010 te vervangen, zou het niet doelmatig zijn
om alle vliegtuigen te modificeren. Daarom zijn 108
modificatiepakketten aangeschaft met een optie op 30 extra pakketten.
Vanwege de jongste bezuinigingsplannen zullen 29 F-16s worden
afgestoten. Er zal dus geen gebruik worden gemaakt van deze optie.
Link-16 terminals voor de vliegtuigen
In een voor link-16 gemodificeerd vliegtuig maakt de link-16 terminal
integraal deel uit van de elektronische systemen in het vliegtuig. Na
de modificatie is het vliegtuig niet meer inzetbaar zonder deze
terminal. Alle gemodificeerde vliegtuigen moeten daarom worden
voorzien van een link-16 terminal. Om de goede werking van de
modificatiepakketten te kunnen aantonen, heeft een aantal vliegtuigen
van de MNFP-landen een proefmodificatie ondergaan. Ten behoeve van
deze proef heeft de Koninklijke luchtmacht al drie link-16 terminals
aangeschaft. Er resteert dus een behoefte van 105 terminals.
Link-16 terminals voor grondstations
In de brief van 31 oktober 2000 is gemeld dat er behoefte was aan twee
link-16 grondstations voor netwerkmanagement. In deze grondstations
moeten link-16 terminals worden geïntegreerd. MIDS-LVT terminals zijn
hiervoor geschikt. Bovendien is gebleken dat integratie van dit type
terminal prijstechnisch de beste keuze is, zowel in de aanschaf als
voor de instandhouding. Daarom is besloten om de grondstations ook van
MIDS-LVT terminals te voorzien.
Bij de herijking van de kwantitatieve behoefte is gebleken dat voor
het netwerkmanagement drie in plaats van twee terminals benodigd zijn.
Deze extra terminal is nodig om op zeeniveau in Den Helder dekking te
garanderen. Voorts zijn nog twee extra terminals benodigd voor het
ontvangen en verzenden van relevante informatie door het Air Operation
Control Station (AOCS) te Nieuw Milligen. Om schaalvoordelen te
behalen is de behoefte aan link-16 terminals voor het AOCS meegenomen
in het onderhavige link-16 project.
Totale kwantitatieve behoefte
De operationele kwantitatieve behoefte bestaat uit 113 (108 + 5 )
link-16 terminals. Inclusief een logistieke reserve van 11 stuks voor
de F-16s en één reserve terminal voor de grondstations bedraagt de
totale behoefte 125 terminals. Drie daarvan zijn al aangeschaft voor
de uitgevoerde proefmodificaties. Er resteren nog 122 te verwerven
terminals.
MOGELIJKE KANDIDATEN EN VERWERVINGSSTRATEGIE
De MIDS-LVT terminals zijn ontwikkeld door een internationaal
consortium waarin Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Verenigde
Staten samenwerken. Het MIDS International Program Office (MIDS IPO),
dat een onderdeel is van het US NAVY Space and Naval Warfare System
Command, verzorgt in dit consortium het configuratiemanagement van de
terminals en de software. Drie leveranciers kunnen link-16 terminals
leveren: Data Link Solutions (DLS) en ViaSat Incorparate in de
Verenigde Staten en Joint Venture EuroMIDS in Europa. DLS is een
samenwerkingsverband tussen Rockwell Collins en BAE Incorporate.
ViaSat is een bedrijf dat zich heeft toegelegd op
satellietcommunicatie en datalinks. Een deel van de productie besteedt
ViaSat uit aan EADS in Duitsland. In EuroMIDS participeren vier
Europese bedrijven: het Spaanse INDRA (14,6%), het Duitse EADS GMBH
(16,7%), het Italiaanse MID (28,4%) en het Franse Thales (40,3%).
Thales leidt het EuroMIDS consortium.
De link-16 terminals kunnen zowel commercieel als via de Amerikaanse
overheid met de Foreign Military Sales (FMS) procedure worden
verworven. Bij de verwerving van de drie terminals t.b.v. de
proefmodificaties is gebleken dat de aanschafkosten via FMS verwerving
aanzienlijk hoger zijn. Daarom is ervoor gekozen om de link-16
terminals commercieel en in concurrentiestelling te verwerven.
KANDIDATENEVALUATIE
Producteisen
De bedrijven DLS en ViaSat voldoen aan alle gestelde producteisen.
EuroMIDS heeft nog niet aangetoond te voldoen aan de
luchtwaardigheids- en integratie-eisen. De
luchtwaardigheidscertificatie zal naar verwachting pas medio december
2003 worden afgerond. Daarna moeten nog integratietesten in de F-16
worden uitgevoerd. Hierbij wordt in een testopstelling voor de F-16
onderzocht of de software in de terminal op de juiste wijze
communiceert met de software in de rest van het vliegtuig. De
fabrikant van de F-16, Lockheed Martin Aero, is verantwoordelijk voor
het uitvoeren van deze integratietesten. Het Amerikaanse F-16 Program
Office acht het risico zeer groot dat deze integratie niet tijdig
gereed zal zijn. De F-16 testopstelling is begin 2004 slechts twee
weken beschikbaar voor deze integratietesten. De ervaring met de
terminals van andere fabrikanten leert dat een veel langere periode
benodigd is om deze integratietesten af te ronden. De volgende
gelegenheid waarbij de testopstelling beschikbaar is, doet zich op
zijn vroegst in 2005 voor. Voorts moet er rekening mee worden gehouden
dat het oplossen van eventuele problemen bij de ontwikkeling van
belangrijke, internationale ontwikkelingsprojecten, zoals de
ontwikkeling van de M4- en M5-vliegtuigsoftware, voorrang zal krijgen
boven de integratietesten van de EuroMIDS terminal.
Medio 2004 start de Koninklijke luchtmacht met de inbouw van de
modificatiepakketten en de installatie van de M3-vliegtuigsoftware. Na
deze modificatie maakt de link-16 terminal integraal deel uit van de
elektronische systemen in de F-16 en is het vliegtuig niet meer
inzetbaar zonder link-16 terminal. Rekening houdend met de geldende
levertijden moeten de terminals nog dit jaar worden besteld om
aansluiting bij het instandhoudingsprogramma Pacer Amstel te behouden.
De integratietesten van de EuroMIDS terminal kunnen daarom niet worden
afgewacht. Bij een keuze voor de EuroMIDS terminal kunnen de
integratietesten pas na contractondertekening worden afgerond. Hiermee
wordt een zeer hoog technisch risico, met een daaraan gekoppeld
tijdsrisico, genomen.
Levensduurkosten
Om de levensduurkosten voor de drie productalternatieven te bepalen,
is gebruik gemaakt van de FEL-SALDO methodiek. De levensduurkosten
bestaan uit kosten voor investeringen, exploitatie en afstoting. Omdat
de keuze voor een productalternatief geen discriminerende invloed
heeft op de toekomstige afstotingskosten van de F-16, zijn de
productalternatieven vergeleken op basis van de investeringskosten (de
verwervingskosten voor aanschaf van de terminals, de benodigde
initiële reservedelen, testapparatuur en initiële opleidingen) en de
exploitatiekosten. De Amerikaanse bedrijven DLS en ViaSat hebben de
prijzen geoffreerd in dollars. Omdat sprake is van een langlopend
betalingsschema geldt voor de Amerikaanse bedrijven een koersrisico
dat met termijndollars zoveel mogelijk zal worden afgedekt. Om een
vergelijking met EuroMIDS te kunnen maken is uitgegaan van een
dollarkoers van 1 $ = 1 .
ViaSat kan de benodigde terminals leveren tegen de laagste
investeringskosten. ViaSat en EuroMIDS bieden het beste
onderhoudsconcept aan, waarbij de fabrikant de integrale logistieke
ondersteuning levert (Contractor Logistic Support (CLS)). Hierbij
wordt voor het door de fabrikant uit te voeren hoger onderhoud een Not
To Exceed (NTE) prijs gehanteerd voor de eerste vijf jaar na afloop
van de garantieperiode. De NTE prijs van ViaSat is het laagst. DLS
biedt voor dezelfde periode CLS aan zonder een NTE prijs. Indien de
keuze valt op de terminal van DLS is hierdoor sprake is van een
financiële onzekerheid gedurende de exploitatiefase. Er zijn voor de
drie productalternatieven geen personele exploitatiekosten
(uitbreiding van het personeelsbestand) voorzien, vanwege de verwachte
hoge betrouwbaarheid van de terminals en het uitgangspunt dat
reparaties worden uitbesteed. De levensduurkosten, berekend voor een
periode van 15 jaar vanaf de levering van de eerste terminal, zijn
voor de ViaSat terminal het laagst.
Conclusie
De terminals van ViaSat en DLS voldoen aan alle producteisen, terwijl
de terminal van EuroMIDS (nog) niet voldoet aan de luchtwaardigheids-
en integratie-eisen. Voor de terminal van EuroMIDS geldt daardoor een
hoog risico op technisch gebied en wat betreft de levertijd. De
terminal van EuroMIDS komt daarom niet in aanmerking voor verwerving.
Voor DLS geldt, vanwege het ontbreken van een NTE prijs voor de
exploitatiekosten, een verhoogd risico voor de levensduurkosten. Voor
de terminal van ViaSat geldt dit risico niet; deze terminal kan worden
geleverd tegen de laagste levensduurkosten. De voorkeur gaat daarom
uit naar de terminal van ViaSat.
GERELATEERDE PROJECTEN
Nationale Datalink Management Cel (NDMC)
Met de invoering van Link-16 bij de verschillende krijgsmachtdelen
bestaat behoefte aan een interservice organisatie die belast wordt met
het ontwerpen en beheren van Link-16 netwerken. Voorts is het
wettelijk verplicht om bij gebruik van Link-16 alle berichten op te
nemen en te kunnen ingrijpen in het netwerk. Deze functies worden
omschreven als netwerkmonitoring en netwerkmanagement. Een
defensiebreed werkverband is belast met het opzetten van de benodigde
interservice organisatie. Om een volledige dekking in Nederland te
realiseren, moet deze organisatie beschikken over drie terminals.
Binnen het taakstellend budget van het project link-16 voor de F-16 is
rekening gehouden met de aanschaf van de benodigde terminals en de
investeringskosten voor de inrichting van de Nationale Datalink
Management Cel (NDMC).
Link-16 voor het Air Operations and Control Station (AOCS)
Het Controle- en Rapporteringcentrum (CRC) van het AOCS te Nieuw
Milligen is verantwoordelijk voor gevechtsleidingstaken en dient
daarom voor het uitwisselen van tactische informatie te beschikken
over de link-16 datalink. Hiervoor zijn twee extra terminals benodigd.
Om de financiële voordelen van schaalgrootte optimaal te benutten
worden deze terminals binnen het onderhavige link-16 project
aangeschaft. Deze aanschaf is mogelijk binnen het taakstellende
budget.
OVERIGE ASPECTEN
Compensatie
Het ministerie van Economische Zaken is met alle kandidaten
compensatie overeengekomen die voldoet aan de eisen die hieraan door
Economische Zaken worden gesteld. Ofschoon alle compensatievoorstellen
voldoende zijn, is er wel een rangorde in aan te brengen. Vanuit
industrieel-economisch oogpunt zijn de voorstellen van EuroMIDS het
beste.
Internationale samenwerking
Enkele landen die deel uitmaken van het F-16 Multi National Fighter
Program hebben initieel interesse getoond om deel te nemen aan de
commerciële verwervingactiviteiten van de Koninklijke luchtmacht.
Definitieve besluitvorming heeft in deze landen echter nog niet
plaatsgevonden. Vanwege de noodzakelijke aansluiting bij het
modificatieprogramma kan besluitvorming in het buitenland niet worden
afgewacht. De firma ViaSat heeft als enige firma aangegeven dat een
prijsreductie kan worden bedongen indien andere landen onder dezelfde
contractvoorwaarden binnen de geplande productieperiode zich alsnog
aansluiten bij de Nederlandse aankoop van link-16 terminals.
Nationale samenwerking
In militair-operationeel opzicht is de integratie van eenheden en
middelen met behulp van ICT-mogelijkheden ("network centric warfare")
noodzakelijk. De effectiviteit en de doelmatigheid van militair
optreden kunnen hierdoor belangrijk toenemen. In de toekomst zullen
daarom naar verwachting meer eenheden binnen Defensie gebruik gaan
maken van de link-16 datalink. Indien hiervoor extra terminals van het
type MIDS-LVT benodigd zijn, kunnen deze op termijn bij ViaSAT onder
dezelfde contractvoorwaarden worden aangeschaft.
Infrastructuur
De Koninklijke luchtmacht beperkt zich tot het uitvoeren van het
gebruikersonderhoud. Reparaties zullen worden uitgevoerd door de
industrie. Er zijn daardoor geen infrastructurele consequenties
verbonden aan de aanschaf van de link-16 terminals.
ARBO en milieu
De terminals wegen meer dan 25 kilogram. Voor het verwisselen van de
terminals zal daarom gebruik worden gemaakt van hijsmiddelen. De
fabrikanten verplichten zich bij het afsluiten van de overeenkomst
zich te houden aan de Nederlandse milieuwetgeving ter zake.
FINANCIËN
Het taakstellend budget voor het totale link-16 project bedraagt 131,3
miljoen (prijspeil 2003). Voor de aanschaf van de modificatiepakketten
is inmiddels 75,5 miljoen verplicht. De investeringskosten voor de
terminals van ViaSat bedragen 38,6 miljoen inclusief transport,
invoerrechten (0-tarief) en BTW. Voor opleidingen, de inhuur van een
technisch adviseur voor drie jaar en de inrichting van de Nationale
Datalink Management Cel (NDMC) is een aanvullend bedrag benodigd van
6,2 miljoen. Het totale project wordt gerealiseerd voor 120,3 miljoen
en blijft dus binnen het taakstellend budget.
TOT SLOT
Ik ben voornemens om, desgewenst in overleg met u, de Koninklijke
luchtmacht toestemming te geven een commercieel contract te sluiten
met de firma ViaSat voor de verwerving van 122 link-16 terminals,
inclusief opleidingen, de inhuur van een technisch adviseur en de
inrichting van de NDMC.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE