11 september 2003
Remedial teacher Mart van Grinsven spreekt over omgang met
dyslectische kinderen in de bibliotheek Lith
Op maandag 6 oktober geeft remedial teacher Mart van Grinsven
informatie over het omgaan met dyslectische kinderen. De lezing
vindt plaats om 20.00 uur in de Openbare Bibliotheek Lith.
Toegangskaarten à 2,50 zijn te koop in de bibliotheek Lith.
Dyslexie betekent letterlijk niet kunnen lezen. Met dyslexie
bedoelt men lees- en spellingproblemen. Deze kunnen ook los van
elkaar voorkomen.
De precieze oorzaak van dyslexie is nog niet helemaal duidelijk.
Vaak is het erfelijk bepaald.
In de lezing Omgaan met dyslectische kinderen wil Mart van Grinsven
aandacht besteden aan de moeilijke weg van signaleren,
diagnosticeren en het zoeken naar goede behandelingsmethoden. Vaak
is dit een moeizaam proces. Er kunnen communicatieproblemen
ontstaan tussen ouders en school omdat hun verwachtingen niet
altijd hetzelfde zijn.
Deskundigen hebben de afgelopen jaren geprobeerd de overheid te
overtuigen om de behandeling van dyslexie te vergoeden. Van
Grinsven wil ook zicht geven op de politieke en financiële
problemen die zich binnen en buiten het onderwijs voordoen.
Hij hoopt dat zijn lezing ertoe zal bijdragen dat ouders niet te
lang wachten hun zorgen over hun kind op school te bespreken. Ook
leerkrachten moet duidelijk worden dat ze niet voor een onmogelijke
taak staan wanneer blijkt dat kinderen dyslexie hebben. In
gezamenlijk overleg is veel mogelijk en kunnen kinderen met
dyslexie zich ontwikkelen tot volwassenen met een volwaardige
plaats in de samenleving.
Mart van Grinsven werkt reeds 25 jaar in het basisonderwijs. In
1985 volgde hij de opleiding tot remedial teacher. Hierna volgde
hij de opleiding speciaal onderwijs. Daarnaast begeleidde hij na
school kinderen met leerproblemen, voornamelijk dyslexie. In de
afgelopen jaren heeft hij veel ervaring en kennis opgedaan over de
leerstoornis dyslexie, de verschijningsvormen,
behandelmogelijkheden en de effecten die dyslexie kan hebben op de
persoonlijke ontwikkeling van een kind.
Momenteel is hij werkzaam op een school als gediplomeerd intern
begeleider. De kern van zijn werk is het begeleiden van
leerkrachten bij hun taak binnen de klas kinderen de zorg te geven
die ze nodig hebben.
Hij is bereid gevonden om zijn lezing niet alleen op 6 oktober in
Lith te geven. Op dinsdag 4 november is hij ook te gast in de
bibliotheek van Heeswijk-Dinther en op donderdag 5 februari 2004 in
Ravenstein.
Openbare Bibliotheek Oss