Gemeente Dalfsen

30/09/2003

Dalfsen presenteert eerste duale begroting

B&W willen discussie met raad over financiële toekomst

Dalfsen - Inwoners van Dalfsen hoeven in 2004 niet te vrezen voor extreme verhogingen van gemeentelijke tarieven. Het College van Burgemeester en Wethouders stelt voor de meeste onderdelen, waaronder de onroerende zaakbelasting, een stijging van 2,3% voor aan de gemeenteraad. Dit percentage is gelijk aan het percentage dat de raad bij de voorjaarsnota heeft vastgesteld. De financiële positie van Dalfsen biedt op korte termijn geen reden tot bezorgdheid. Afgezet tegen de algehele economische teruggang is dat een opvallende ontwikkeling.

In het algemeen kan gesteld worden dat Dalfsen geen slechte financiële basispositie heeft, maar dat alert en actief beleid voeren nodig is om het ambitieniveau in evenwicht te houden met de financiën. Het college geeft in de programmabegroting voor 2004 duidelijk aan, dat de bezuinigingswoede van de regering ook zijn effect op Dalfsen zal hebben. De verwachting is dat de Algemene Uitkering voor gemeenten flink verlaagd zal worden. B&W houden er nu alvast rekening mee dat Dalfsen hierdoor in 2004 bijna 70.000 misloopt en 227.000 in 2005. Een ander aspect is dat er in de meerjarenbegroting nog geen structurele investeringslasten geraamd zijn voor de bouw van het gemeentehuis. Ook zijn er geen middelen gereserveerd voor nieuw beleid of intensivering van beleid. ,,Die middelen moeten er wel komen als Dalfsen zijn ambities, zoals die onder andere in de nota Dalfsen Stroomopwaarts zijn verwoord, de komende jaren echt inhoud wil geven'', zo waarschuwen B&W. De huidige cijfers houden ook nog geen rekening met een mogelijke toename van cliënten bij de sociale dienst in relatie tot de huidige economische omstandigheden.

Platform
Het college is van mening dat al deze invloeden het noodzakelijk maken dat de raad in het voorjaar van 2004 een aantal besluiten neemt om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen. Deze besluiten moeten de kaders vormen voor de begroting 2005 en de meerjarenbegroting 2005-2008. Het voorstel is om onder voorzitterschap van wethouder A.C. Hofland (financiën) een intern platform in te stellen. Dit platform krijgt de taak om na te denken over mogelijke besparingen en beleidsaanpassingen op breed terrein. Daarbij is alles mogelijk: van het bevorderen van de efficiency op onderdelen van vergunningverlening tot en met een nadere afweging van de openstelling van de gemeentelijke servicepunten na het in gebruik nemen van een nieuw gemeentehuis.

Reserve op peil
Dalfsen heeft met het bereiken van het gewenste peil van 5 miljoen zijn algemene reserve goed op orde. Dit maakt het mogelijk om rente in te zetten voor incidentele uitgaven. Voor 2004 gaat het om een bedrag van circa 700.000. Het college stelt voor om een deel van deze middelen te gebruiken om structurele ruimte in de meerjarenbegroting te creëren. Een ander deel kan aangewend worden om incidentele knelpunten op te lossen. B&W vragen de raadsfracties om aan te geven welke zaken daarvoor in aanmerking komen.

Duale begroting
In de eerste duale programmabegroting van Dalfsen tekent de kaderstellende rol van de gemeenteraad zich duidelijk af. Het boekwerkje telt negen programma's waarin de hoofdlijnen, trends, knelpunten, doelstellingen, actiepunten en kosten van het beleid staan verwoord. De door de raad vastgestelde bestuurskaders waarbinnen het college zijn taken uitvoert staan per programma geformuleerd in een opsomming van bestaande plannen en nota's. Het programma Volksgezondheid en Milieu bijvoorbeeld wordt uitgevoerd vanuit beleidsplannen als de Kadernota Welzijn en het Gemeentelijk Rioleringsplan.
Naast de programma's bevat de begroting nieuwe stijl een aantal verplichte paragrafen met beleidsmatige uitgangspunten die invloed hebben op alle programma's. Voorbeelden daarvan zijn de bedrijfsvoering, het grondbeleid, de lokale heffingen en het onderhoud van gebouwen, wegen en openbaar groen.
B&W geven in hun inleiding bij de begroting aan dat de duale begrotingssystematiek even wennen is voor iedereen. ,,Het accent verschuift van cijfers naar tekst en van geld naar beleid. Wij vertrouwen er echter op dat wij op interactieve wijze met raad, college en organisatie ook de programmabegroting in Dalfsen stroomopwaarts zullen brengen.''

Woninggebonden belastingen
De paragraaf Lokale Heffingen in de programmabegroting biedt een overzicht van de diverse soorten gemeentelijke belastingen en heffingen. Opmerkelijk in dit hoofdstuk is dat de gemeentelijke woonlasten voor een gezin van vier personen in 2004 nog onder de 2,3% blijven. Voor huurders in een woning met een WOZ-waarde van 112.000 gaan de lasten slechts met ongeveer 0,9% omhoog. Woningeigenaren en
-gebruikers betalen circa 1,8% meer. Hierbij is uitgegaan van een WOZ-waarde van 245.000. Naast de onroerende zaakbelasting zijn rioolrechten en de afvalstoffenheffing meegenomen in de berekening van woninggebonden belastingen. Bij de afvalstoffenheffing is uitgegaan van 14 aanbiedingen restafval en 7 aanbiedingen GFT.

Investeringen
De optelsom van de negen programma's in de begroting levert een bedrag op van 5,5 miljoen aan investeringen. Deze lopen uiteen van een financiële impuls voor het vernieuwen en professionaliseren van de gemeentelijke website tot reconstructies van wegen en fietspaden, uitbreiden en vervangen van straatverlichting en uitvoeren van economisch beleid. Investeringen die vanaf komend jaar nieuwe lasten opleveren zijn taken op het gebied van het openbaar en bijzonder (voortgezet) onderwijs, de huisvesting van de buitendienst en de inrichting van de stationsomgeving. In totaal komt er hierdoor in 2004 een bedrag van 422.000 bij aan nieuwe exploitatielasten.

Begrotingsbehandeling
Een eerste bespreking van de begroting vindt plaats op maandag 6 oktober tijdens een gecombineerde vergadering van de raadscommissie Bestuur, Planning en Control en de raadscommissie Samenleving. Deze vergadering begint om 19.30 uur in het gemeentehuis van Dalfsen. Op vrijdag 7 november om 13.30 uur behandelt de voltallige gemeenteraad de programmabegroting en vindt de definitieve besluitvorming plaats.