30/09/2003
Dalfsen presenteert eerste duale begroting
B&W willen discussie met raad over financiële toekomst
Dalfsen - Inwoners van Dalfsen hoeven in 2004 niet te vrezen voor
extreme verhogingen van gemeentelijke tarieven. Het College van
Burgemeester en Wethouders stelt voor de meeste onderdelen, waaronder
de onroerende zaakbelasting, een stijging van 2,3% voor aan de
gemeenteraad. Dit percentage is gelijk aan het percentage dat de raad
bij de voorjaarsnota heeft vastgesteld. De financiële positie van
Dalfsen biedt op korte termijn geen reden tot bezorgdheid. Afgezet
tegen de algehele economische teruggang is dat een opvallende
ontwikkeling.
In het algemeen kan gesteld worden dat Dalfsen geen slechte financiële
basispositie heeft, maar dat alert en actief beleid voeren nodig is om
het ambitieniveau in evenwicht te houden met de financiën.
Het college geeft in de programmabegroting voor 2004 duidelijk aan,
dat de bezuinigingswoede van de regering ook zijn effect op Dalfsen
zal hebben. De verwachting is dat de Algemene Uitkering voor gemeenten
flink verlaagd zal worden. B&W houden er nu alvast rekening mee dat
Dalfsen hierdoor in 2004 bijna 70.000 misloopt en 227.000 in 2005.
Een ander aspect is dat er in de meerjarenbegroting nog geen
structurele investeringslasten geraamd zijn voor de bouw van het
gemeentehuis. Ook zijn er geen middelen gereserveerd voor nieuw beleid
of intensivering van beleid. ,,Die middelen moeten er wel komen als
Dalfsen zijn ambities, zoals die onder andere in de nota Dalfsen
Stroomopwaarts zijn verwoord, de komende jaren echt inhoud wil
geven'', zo waarschuwen B&W. De huidige cijfers houden ook nog geen
rekening met een mogelijke toename van cliënten bij de sociale dienst
in relatie tot de huidige economische omstandigheden.
Platform
Het college is van mening dat al deze invloeden het noodzakelijk maken
dat de raad in het voorjaar van 2004 een aantal besluiten neemt om tot
een sluitende meerjarenbegroting te komen. Deze besluiten moeten de
kaders vormen voor de begroting 2005 en de meerjarenbegroting
2005-2008. Het voorstel is om onder voorzitterschap van wethouder A.C.
Hofland (financiën) een intern platform in te stellen. Dit platform
krijgt de taak om na te denken over mogelijke besparingen en
beleidsaanpassingen op breed terrein. Daarbij is alles mogelijk: van
het bevorderen van de efficiency op onderdelen van vergunningverlening
tot en met een nadere afweging van de openstelling van de
gemeentelijke servicepunten na het in gebruik nemen van een nieuw
gemeentehuis.
Reserve op peil
Dalfsen heeft met het bereiken van het gewenste peil van 5 miljoen
zijn algemene reserve goed op orde. Dit maakt het mogelijk om rente in
te zetten voor incidentele uitgaven. Voor 2004 gaat het om een bedrag
van circa 700.000. Het college stelt voor om een deel van deze
middelen te gebruiken om structurele ruimte in de meerjarenbegroting
te creëren. Een ander deel kan aangewend worden om incidentele
knelpunten op te lossen. B&W vragen de raadsfracties om aan te geven
welke zaken daarvoor in aanmerking komen.
Duale begroting
In de eerste duale programmabegroting van Dalfsen tekent de
kaderstellende rol van de gemeenteraad zich duidelijk af. Het
boekwerkje telt negen programma's waarin de hoofdlijnen, trends,
knelpunten, doelstellingen, actiepunten en kosten van het beleid staan
verwoord. De door de raad vastgestelde bestuurskaders waarbinnen het
college zijn taken uitvoert staan per programma geformuleerd in een
opsomming van bestaande plannen en nota's. Het programma
Volksgezondheid en Milieu bijvoorbeeld wordt uitgevoerd vanuit
beleidsplannen als de Kadernota Welzijn en het Gemeentelijk
Rioleringsplan.
Naast de programma's bevat de begroting nieuwe stijl een aantal
verplichte paragrafen met beleidsmatige uitgangspunten die invloed
hebben op alle programma's. Voorbeelden daarvan zijn de
bedrijfsvoering, het grondbeleid, de lokale heffingen en het onderhoud
van gebouwen, wegen en openbaar groen.
B&W geven in hun inleiding bij de begroting aan dat de duale
begrotingssystematiek even wennen is voor iedereen. ,,Het accent
verschuift van cijfers naar tekst en van geld naar beleid. Wij
vertrouwen er echter op dat wij op interactieve wijze met raad,
college en organisatie ook de programmabegroting in Dalfsen
stroomopwaarts zullen brengen.''
Woninggebonden belastingen
De paragraaf Lokale Heffingen in de programmabegroting biedt een
overzicht van de diverse soorten gemeentelijke belastingen en
heffingen. Opmerkelijk in dit hoofdstuk is dat de gemeentelijke
woonlasten voor een gezin van vier personen in 2004 nog onder de 2,3%
blijven. Voor huurders in een woning met een WOZ-waarde van 112.000
gaan de lasten slechts met ongeveer 0,9% omhoog. Woningeigenaren en
-gebruikers betalen circa 1,8% meer. Hierbij is uitgegaan van een
WOZ-waarde van 245.000. Naast de onroerende zaakbelasting zijn
rioolrechten en de afvalstoffenheffing meegenomen in de berekening van
woninggebonden belastingen. Bij de afvalstoffenheffing is uitgegaan
van 14 aanbiedingen restafval en 7 aanbiedingen GFT.
Investeringen
De optelsom van de negen programma's in de begroting levert een bedrag
op van 5,5 miljoen aan investeringen. Deze lopen uiteen van een
financiële impuls voor het vernieuwen en professionaliseren van de
gemeentelijke website tot reconstructies van wegen en fietspaden,
uitbreiden en vervangen van straatverlichting en uitvoeren van
economisch beleid. Investeringen die vanaf komend jaar nieuwe lasten
opleveren zijn taken op het gebied van het openbaar en bijzonder
(voortgezet) onderwijs, de huisvesting van de buitendienst en de
inrichting van de stationsomgeving. In totaal komt er hierdoor in 2004
een bedrag van 422.000 bij aan nieuwe exploitatielasten.
Begrotingsbehandeling
Een eerste bespreking van de begroting vindt plaats op maandag 6
oktober tijdens een gecombineerde vergadering van de raadscommissie
Bestuur, Planning en Control en de raadscommissie Samenleving. Deze
vergadering begint om 19.30 uur in het gemeentehuis van Dalfsen.
Op vrijdag 7 november om 13.30 uur behandelt de voltallige
gemeenteraad de programmabegroting en vindt de definitieve
besluitvorming plaats.
Gemeente Dalfsen